Kolagen – dla skóry, stawów, kości

4.25 avg. rating (78% score) - 4 votes

Kolagen – dla skóry, stawów, kościSłowo kolagen wywodzi się z greckiego słowa “kolla” oznaczającego klej. Kolagen jest jednym z najczęściej występujących białek w organizmie. To substancja, która jest niezbędne dla wielu naszych organów. Kolagen występuje w naszych kościach, zębach, mięśniach, skórze i tkance łącznej. Jest także obecny we włosach i paznokciach. Kolagen jest niezbędny, aby nasze ciało na dłużej zachowało swoją młodość. Pomaga utrzymać jędrną i elastyczną skórę: zastępuje martwy i złuszczony naskórek nowym.

Kolagen i jego stężenie

Niestety wraz z wiekiem zauważalny jest spadek produkcji kolagenu. Pojawiają się zmarszczki, skóra robi się wiotka i zaczynamy odczuwać bóle stawów. W związku z zahamowaniem procesu produkcji kolagenu tkanka łącza ulega osłabieniu.

Złe nawyki żywieniowe mogą jeszcze bardziej zmniejszyć poziom kolagenu w naszym organizmie. Spożywanie nadmiernej ilości cukru powoduje proces, w którym glukoza łączy się z białkami we krwi tworząc proces glikacji białek. To powoduje osłabienie struktury kolagenu w tkankach całego ciała.

Nadmierna ekspozycja na światło słoneczne i promieniowanie UVA to kolejny problem powodujący, że ilość kolagenu w skórze zaczyna znacznie szybciej zmniejszać się. To niestety sprzyja przedwczesnemu starzeniu się skóry.

Uszkodzenia włókien kolagenowych następują również z powodu palenia papierosów. Nikotyna zmniejsza rozmiar naczyń krwionośnych skóry, co z kolei obniża zdolność organizmu do dostarczania składników odżywczych, takich jak aminokwasy i tlen – substancji niezbędnych do utrzymania skóry na optymalnym poziomie zdrowia.

Kolagen i jego formy

Kolagen nie występuje w roślinach, a jedynie u ssaków, ptaków i niektórych gatunków ryb. Istnieją różne typy kolagenu. Najczęściej spotykany to kolagen wołowy, który jest pozyskiwany od krów i wieprzowy od świń. Te typy kolagenu są łatwiejsze do ekstrakcji, do zastosowań w przemyśle farmaceutycznym i medycznym. Taki też kolagen stosowany jest w kosmetykach. Jednak produkty kosmetyczne w postaci kremów, których producenci twierdzą, że stosując je dojdzie do zwiększenia poziomu kolagenu poprzez wchłanianie go przez skórę nie jest prawdą i mało prawdopodobne. Wszystko dlatego, że cząsteczki kolagenu są zbyt duże, aby mogły przeniknąć przez skórę.
Dlatego też zazwyczaj stosuje się suplementy diety zawierające kolagen typu I i II. Efekty są znacznie szybciej widoczne nie tylko na skórze, ale również dochodzi do zmniejszenia bólu w stawach.

Druga dostępna na naszym rynku forma to kolagen morski, który jest pozyskiwany z ryb zimnowodnych. Ten typ kolagenu jest doskonale absorbowana przez organizm i bardzo dobrze jest jeżeli znajduje się on w kosmetykach. W szczególności kolagen taki jest korzystny dla skóry, ponieważ jego cząsteczki łatwiej się wchłaniają.

Można również zwiększyć poziom kolagenu poprzez żywność, którą każdego dnia spożywamy. Mogą to być postaci wywarów kości, które nasi przodkowie jedli regularnie – gotowane części zwierząt, będące obecnie regularnie odrzucane. Kości są pełne naturalnego kolagenu, który jest uwalniany podczas podgrzewania przygotowanego na nich rosołu. Inne produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak jaja, drób, ryby, sery i mleko także wspomagają organizm do produkcji kolagenu.

Istnieją również inne czynniki, o których trzeba pamiętać, aby wspierać tworzenie i wchłanianie kolagenu. Należy w tym czasie dostarczać odpowiednio wysokie dawki witaminy C (najlepiej naturalnej), dodatkowo pokarmy bogate w miedź (skorupiaki, mięso, orzechy i nasiona) oraz żywność o wysokiej zawartości antocyjanidyn takich jak jagody, wiśnie i czarna porzeczka. Dodatkowo też nasza dieta dostarcza odpowiednio dużo witaminy A.

Kolagen – właściwości

Zwiększenie spożycie kolagenu może wspierać poprawę kondycji skóry, włosów, paznokci, a nawet zębów. Kolagen zmniejsza widoczne oznaki cellulitu, ponieważ skóra staje się bardziej jędrna i sprężysta. Można również zaobserwować mniejsze “skrzypienie” i zwiększoną ruchomość sztywnych stawów. Wzrost ilości kolagenu zwiększa również ilość glicyny (składnik budulcowy kolagenu), która może pomóc w utrzymaniu poziomu energii w ciągu dnia, ponieważ bierze udział w syntezie glukozy i kreatyny.

Polecane produkty:

Kolagen + L-karnozyna - zmarszczki to już nie problem!
Magiczne słowo dla zdrowej, pięknej i bez zmarszczek skóry to kolagen. Magazynuje on wodę w organizmie co powoduje, że skóra staje mocna, a przy tym elastyczna
Zobacz tutaj ...
Kapsułki z kwasem hialuronowym
Kwas hialuronowy decyduje nie tylko o jędrnej i gładkiej skórze, ale także jest głównym składnikiem płynu stawowego i pełni funkcję "smaru" przy wykonywaniu ruchu redukując ból. Jego głównym zadaniem jest regulacja zawartości wody w przestrzeni ...
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz