Rukola – jak wpływa na nasze zdrowie?

Aktualizacja

Rukola - jak wpływa na nasze zdrowie?Rukola, zwana również rokiettą siewną, to warzywo pochodzenia śródziemnomorskiego, które spokrewnione jest z chrzanem oraz rzodkiewką. Starożytni Rzymianie stosowali ją jako afrodyzjak, choć posiada szereg innych leczniczych właściwości. Przekonajmy się zatem jak rukola wpływa na nasze zdrowie.

Co to jest rukola?

Rukola to liściaste zielone warzywo, które charakteryzuje się pikantnym, lekko orzechowym smakiem. Ze względu na ciekawy, wyrazisty smak cieszy się sporą popularnością. Dlatego można ją kupić w większości sklepów spożywczych.

Wraz z jarmużem i brokułami zalicza się do tzw. warzyw krzyżowych. Rukola doskonale znana była już Rzymianom. Dziś jako roślinę dziko rosnącą można znaleźć ją w rejonach Morza Czarnego, Morza Śródziemnego, na terenach Afryki oraz Azji. Z kolei w Europie najbardziej popularna jest we Włoszech oraz w Hiszpanii.

Co kryje w sobie rukola?

W rukoli znaleźć można przede wszystkim witaminę A, witaminy z grupy B, witaminę C, witaminę K, sole mineralne (wapń, żelazo, cynk, fosfor, magnez, miedź, potas, selen, sód), a także kwas foliowy, aminokwasy siarkowe, błonnik, chlorofil oraz flawonoidy.

Wpływ rukoli na zdrowie człowieka

Charakterystyczny smak rukoli warunkują związki obecne w jej liściach (glukozynolany), które z kolei organizm przeobraża w izotiocyjaniny. To właśnie one wykazują działanie ochronne przed rozwojem chorób nowotworowych powodując oczyszczanie komórek, w których mogłoby dojść do mutacji.

Sulforafan (przeciwutleniacz), występujący w liściach rukoli oraz innych warzywach krzyżowych, wykazuje zdolność spowalniania rozwoju nowotworów związanych z gruczołem krokowym, trzustką oraz przełykiem. Sulforafan zatrzymuje także działanie enzymu deacetylazy histonowej (HDAC) uczestniczącej w ewolucji komórek rakowych.

Ponadto obecny w rukoli chlorofil hamuje właściwości nowotworowych heterocyklicznych amin aromatycznych, które syntezowane są podczas grillowania w wysokiej temperaturze.

Witamina K wspomaga układ kostny człowieka, a także zwiększa wchłanialność wapnia, jednocześnie zapobiegając jego wydalaniu wraz z moczem. Z kolei dzięki zawartości potasu wspiera organizm w walce z cukrzycą oraz insulinoopornością. W związku z tym warzywo to szczególnie wskazane jest diabetykom.

Rukola to doskonały produkt również dla anemików. Dzięki dużej zawartości żelaza szybko uzupełnia niedobory tego pierwiastka. Zalecana jest także wegetarianom oraz weganom, którym dieta zabrania spożywania produktów mięsnych jako źródła żelaza. Z kolei witamina C podnosi odporność organizmu, stymulując pracę układu immunologicznego. Dzięki temu zapobiega przeziębieniu oraz grypie.

Kto powinien unikać spożywania rukoli?

Antyoksydanty tj. sulforafan mogą przyczyniać się do powstawania nadmiernych wzdęć, którym może towarzyszyć skurcz brzucha i związany z tym dyskomfort. W związku z tym osobom z wrażliwym żołądkiem nie zaleca się spożywania rukoli.

Dość niebezpieczne jest włączanie do diety rukoli przy jednoczesnym przyjmowaniu leków na rozrzedzenie krwi. Witamina K w niej występująca wykazuje przeciwne działanie, co może doprowadzić do skrzepów krwi.

Duża część warzyw, w tym również rukola, posiada w swym składzie kwas szczawiowy, który przyczynia się do powstawania kamieni nerkowych. Osoby obarczone ryzykiem ich powstawania powinny więc unikać rukoli w codziennej diecie.

Rukola w kuchni

Początkowo rukola stanowiła domenę szczególnie kuchni włoskiej i hiszpańskiej. Jednak w Polsce staje się coraz bardziej popularna i spożywa się ją nie tylko w wersji na surowo, ale także w gotowanej (jako zupy) lub smażonej (podobnie jak szpinak). Jej świeże liście stanowią idealny składnik sałatek z dodatkiem sera feta czy pomidorów. Rukola to również zdrowy element tradycyjnych kanapek.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *