Witamina B12 – Kobalmina – podstawa metabolizmu

Witamina B12, zwana inaczej Kobalaminą lub Cyjanokobalaminą współpracując z innymi witaminami z grupy B odgrywa podstawową rolę w metabolizmie, czyli przetwarzaniu energii chemicznej pożywienia na energię przydatną w organizmie. Jest niezwykle pomocna w leczeniu chorób serca, zaburzeń psychicznych, anemii, wzmacnia odporność i utrzymuje nasz organizm  w dobrej kondycji.

Wywiera korzystny wpływ na formowanie się czerwonych krwinek niezbędnych do transportu tlenu w krwiobiegu i formowanie się białych krwinek zwalczających infekcje w naszym organizmie. Bierze czynny udział w tworzeniu otoczki mielinowej- ochronnej warstwy tłuszczowej pokrywającej komórki nerwowe i przewodzącej elektryczne impulsy nerwowe wewnątrz ciała.

Jeśli posiadamy niedobory witaminy B12 możemy cierpieć na zaburzenia układu nerwowego  i pogorszenie funkcji umysłowych. Ma to związek z tym, że Kobalamina uczestniczy  w tworzeniu się acetylocholiny potrzebnej do produkcji najważniejszych neuroprzekaźników mózgowych odpowiedzialnych za pamięć, jasność umysłu, i wiele innych procesów zachodzących w mózgu.

Witamina B12 współpracując z Kwasem Foliowym, Witaminami B9 i B6 jest niezbędna do prawidłowej przemiany energii z pożywienia. Wpływa na obniżanie  homo-cysteiny we krwi, która jest aminokwasem uszkadzającym naczynia krwionośne, wywołującym miażdżycę  i zakrzepy żylne. W wielu przypadkach wysokie stężenie homo-cysteiny, wiąże się również  z wystąpieniem zawałów serca.

Najlepszym źródłem Witaminy B12 są głównie produkty zwierzęce. Wegetarianie i weganie ( przede wszystkim dzieci) powinni szczególnie zadbać o prawidłowy poziom Kobalaminy w organizmie i rozważyć jej dodatkową suplementację. Niedobór tego cennego pierwiastka może doprowadzić do karłowatości, kłopotówz pamięcią i problemów z koncentracją.

Przyswajalność Witaminy B12 zależy również od prawidłowej podaży innych witamin z grupy B oraz od czynnika wewnętrznego, zwanego także czynnikiem Castle’a, produkowanego w żołądku.

Niedobór Witaminy B12 powoduje długotrwałe stany rozdrażnienia, irytację, lęki, depresje, zmęczenie, drętwienie rąk i nóg, trudności z chodzeniem, jąkanie się, powiększenie się wątroby, choroby oczu, szumy w uszach, a nawet halucynacje.

Permanentny brak Witaminy B12 sprzyja ciężkim nieodwracalnym schorzeniom układu nerwowego. Niedobór witaminy B12 manifestuje się często jako złożony zespół chorobowy, którego głównymi objawami są zmiany neurologiczne, kardiologiczne i immunologiczne.

Nałogowi palacze, osoby chorujące na gościec, problemy trawienne i wrzody, po operacjach wszczepienia bajpasów gastrycznych i zażywający leki przeciwzakrzepowe mogą również cierpieć na niedobór Witaminy B12.

Osoby starsze mające często trudności z przyswajaniem Witaminy B12 potrzebują jej dodatkowych dawek nawet powyżej 1000 mikrogramów/dobę. Udowodniono również, że kobiety w wieku emerytalnym cierpiące na deficyt Kobalaminy zapadają na depresję 2 razy częściej niż te dbające o jej prawidłowy poziom w organizmie.

Warto wiedzieć, że suplementy z potasem i duże dawki witaminy C sprawiają, iż Witamina B12 gorzej się wchłania, przez co potrzebujemy jej nieco więcej.

Profilaktyczne zażywanie preparatów zawierających Witaminę B12  jest bezpieczne i nie zanotowano żadnych toksycznych reakcji nawet przy wyższej niż zalecana przez RDA dawce. Jeśli jednak zamierzamy przyjmować większe dozy Kobalaminy warto naszą decyzję skonsultować z lekarzem pierwszego kontaktu.

Witaminę B12 znajdziemy w aptekach, drogeriach i sklepach ze zdrową żywnością pod różnymi postaciami takimi jak: tabletki doustne, pastylki podjęzyk i w kroplach do nosa. Zastrzyki z witaminą B12 przepisywane są natomiast tylko na receptę pod ścisłą kontrolą lekarską.

Jednak najlepszym jej źródłem są produkty pochodzenia naturalnego, np. wątróbka, jaja kurze, ryby, owoce morza i glony morskie (np. spirulina – jest najlepszym źródłem witaminy B12 dla wegetarian), mięso, mleko i przetwory mleczne, ziarna soi, drożdże piwne oraz zioła takie jak: lucerna, morszczyn oraz chmiel.

Polecane produkty:

0 komentarzy

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *