Witamina B12 – jak działa na nasz ogranizm

4.12 avg. rating (82% score) - 154 votes

witamina b12 kobalaminaWitamina B12 inaczej zwana jest kobalaminą. Nasze pożywienie zawiera spore ilości witaminy B12, jednak osoby po pięćdziesiątym roku życia powinny ją suplementować, ponieważ mają kłopoty z jej przyswajaniem. Nawet niewielki niedobór tej witaminy zwiększa ryzyko choroby wieńcowej, depresji, a prawdopodobnie również choroby Alzheimera.

 

Kobalamina jest ostatnią z odkrytych witamin z grupy B. Pod koniec lat czterdziestych została ona zidentyfikowana i nazwana witaminą B12. To jedyna witamina z grupy B, która jest w dużych ilościach magazynowana w organizmie, głównie w wątrobie. Wchłanianie jej przez organizm jest bardzo złożone. Dzięki odpowiedniemu stężeniu kwasu żołądkowego enzymy trawienne oddzielają witaminę od białek dostarczanych z pożywieniem. Następnie jest ona wiązana z gastromukoproteiną (czyli białkiem wytwarzanym przez komórki ściany żołądka), później z kolei transportowana do jelita cienkiego i tu wchłaniana. Gdy mamy zbyt małe stężenie kwasu w żołądku lub niedostateczną ilość gastromukoprotein (zaburzenia te pogłębiają się wraz z wiekiem), dochodzi do niedoboru witaminy B12. Poprzez to, że organizm ma spore zasoby kobalaminy, może upłynąć wiele lat, zanim ten niedobór się ujawni.

Działanie witaminy B12

  • jest niezbędna do podziału komórek
  • potrzebna jest do wytwarzania krwinek czerwonych
  • utrzymuje ochronną osłonkę mielinową wokół nerwów
  • bierze udział w przekształcaniu pożywienia w energię
  • odgrywa główną rolę w syntezie materiału genetycznego komórek – DNA i RNA
  • wraz z kwasem foliowym bierze udział w rozkładzie homocysteiny
  • działa korzystnie na nerwy, dzięki czemu zapobiega wielu zaburzeniom neurologicznym oraz drętwieniu i mrowieniu, które towarzyszy często osobom chorym na cukrzycę
  • wspomaga leczenie depresji
  • korzystnie wpływa na układ odpornościowy
  • wydłuża okres upływający między zakażeniem HIV, a rozwojem AIDS
  • wzmacnia reakcje odpornościowe, szczególnie u osób starszych
  • jako składnik osłonki mielinowej nerwów jest cennym lekiem w leczeniu stwardnienia rozsianego (choroby polegającej na zaniku tej osłonki)

Zapotrzebowanie

Dobowe zapotrzebowanie na witaminę B12 wynosi dla dorosłych 1,5 mg. Uzupełnienie pożywienia tą witaminą jest szczególnie ważne u osób starszych jak i u osób niejedzących mięsa ani nabiału.

Niedobór witaminy B12 – objawy

  • zmęczenie
  • depresja
  • drętwienie i mrowienie stóp oraz dłoni wynikające z uszkodzenia nerwów
  • osłabienie mięśni
  • dezorientacja i utrata pamięci
  • w ciężkich przypadkach może wystąpić demencja starcza oraz anemia złośliwa

Stężenie witaminy B12 zmniejsza się wraz z wiekiem. Na ryzyko awitaminozy narażone są osoby cierpiące na chorobę wrzodową oraz chorobę Leśniowskiego – Crohna (choroba jelit), jak również pacjenci zażywający leki przeciwpadaczkowe, przeciw przewlekłej niestrawności oraz przeciw dnie moczanowej. Nadużycie alkoholu również utrudnia wchłanianie witaminy B12.

Niedobór tej witaminy jest stwierdzony u 20 % społeczeństwa, zwłaszcza u osób starszych. Niestety przebiega on bezobjawowo.

Nadmiar w organizmie

Nadmiar witaminy B12 jest wydalany wraz z moczem dlatego nie są znane niepożądane działania tej witaminy.

Przyjmowanie i źródła witaminy b12

Witaminę B12 zażywa się raz dziennie, najlepiej rano wraz z kwasem foliowym. Większość multiwitamin zawiera co najmniej zalecane dawki dobowe tych dwóch witamin. Preparaty witamin z grupy B zawierają ich więcej. Większe dawki lecznicze zawarte są w preparatach samej witaminy B12 lub w połączeniu z kwasem foliowym. Najlepsze efekty są po stosowaniu tej witaminy w postaci podjęzykowej, ponieważ poprawia wchłanianie leku.

Witaminę B12 możemy znaleźć w:

  • najwięcej jest jej w szczupaku, nerkach i wątrobie
  • podrobach
  • jajkach
  • mięsie
  • wędlinach
  • mięsie królika
  • przetworach mlecznych ( jogurt, kefir, śmietana, mleko)
  • serach
  • ostrygach
  • rybach (śledzie, pstrągi, mekrele)
  • drożdżach piwowarskich
  • płatkach śniadaniowych

Witamina B12 dostępna jest w kapsułkach, tabletkach, zastrzykach oraz zawiesinach.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz