Komfort trawienny – dobro deficytowe

Komfort trawienny – dobro deficytoweJak pokazały wielokrotne badania kliniczne, coraz więcej osób uskarża się na różnego rodzaju formy dyskomfortu trawiennego. Nie jest to żadna jednolita jednostka chorobowa, a poszczególne objawy mogą mieć różne pochodzenie: od nieprawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego (spowodowanego zresztą przez rozmaite czynniki zewnętrzne), aż po zmiany wywołane wewnętrznymi modyfikacjami fizjologii. We wszystkich przypadkach jednak należy dołożyć wszelkich starań, aby dyskomfort zwalczyć, ponieważ w bardzo dużym stopniu zaniża on całościową samoocenę zdrowia i pogarsza komfort życia.

Ulga do układu trawiennego

Pierwszym działaniem, rozpoczętym jeszcze przed suplementacją, powinno być dostosowanie diety do ogólnych wymagań wynikających z budowy i funkcjonowania układu pokarmowego. O wadach polskiej diety powiedziano już wszystko i nie ma żadnego powodu, żeby teraz wszystkie te wady wymieniać. Możliwe jest jednak, że nawet w przypadku stosowania prawidłowej diety, dyskomfort trawienny będzie się pojawiał jako reakcja na przyjęcie niewłaściwej jakości lub ilości pokarmu albo jako forma manifestacji preferencji indywidualnych. Mówiąc prościej – możesz odżywiać się właściwie, ale nie masz stuprocentowej gwarancji, że dyskomfort trawienny się nie pojawi. Pierwsze więc, co trzeba zrobić, to spróbować przywrócić prawidłowe działanie układu pokarmowego.

Zrobić to można na kilka sposobów. Przede wszystkim do diety należy dostarczyć zwiększoną ilość NNKT, czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Robi się to przez włączenie do jadłospisu olejów: kokosowego, z czarnego kminku lub arganowego. Są one ważne w regulacji pracy wszystkich narządów układu pokarmowego, a ich korzystne działanie objawia się także w innych układach. Druga sprawa to przywrócenie naturalnego rytmu pracy jelit. Ruchy robaczkowe (perystaltyczne), jeśli są zaburzone, mogą powodować zbyt powolne lub zbyt szybkie przechodzenie treści przez układ, a to powoduje zaburzenia wchłaniania lub problemy (różnej natury) z wypróżnianiem. Błonnik pokarmowy jest tutaj uniwersalnym suplementem.

Odbudowa wątroby

Jeśli oglądasz reklamy różnych suplementów, to na pewno słyszałeś o takich preparatach, które rzekomo mają powodować odbudowę uszkodzonych komórek wątroby. Zazwyczaj jest to niestety niemożliwe, ponieważ uszkodzenia zrazów wątrobowych mają charakter nieodwracalny. W tych nielicznych przypadkach, kiedy zmiany można odwrócić, dzieje się to powoli, dlatego w przypadku wątroby przede wszystkim trzeba zadbać o to, aby nie uległa ona głębszym uszkodzeniom. To rola dla oczyszczających suplementów ze Spirulina i Chlorella, które dzięki silnemu działaniu detoksykacyjnemu powodują, że wątroba jest mniej obciążona. Co do odbudowy uszkodzonych komórek, oba te glony są w miarę skuteczne, ale nie możesz spodziewać się cudów – gdyby wątroba sama się regenerowała, to przeszczepy byłyby zbędne, jednak możesz przyjmować Chlorella i Spirulina także profilaktycznie, zanim wystąpią pierwsze objawy niewydolności wątroby.

Zależności, które pomagają

Procesy biologiczne, w tym procesy trawienia, są bardzo złożone i pojawiają się w nich skomplikowane zależności, często wykraczające poza narządy jednego układu. Stąd na przykład bierze się niestrawność połączona ze stresem. Nie będziemy tu jednak pisali o sposobach walki ze stresem, ponieważ warto wykorzystać najpierw inne zależności, które ograniczają się do antagonistycznego lub koherentnego działania różnych substancji pokarmowych. I tak na przykład – to najpopularniejsza para – zwiększenie podaży potasu zwiększa wchłanialność sodu. Takich zależności jest więcej i nie możemy opisać wszystkich, natomiast cechą wielu z nich jest udział witamin – zwiększenie podaży witamin wydatnie poprawia wchłanianie wielu mikro i makroelementów. Z witaminą B12 dobrze wchłania się żelazo, witamina (a w zasadzie prowitamina) A przyspiesza pobierania z treści pokarmowej jodu, a witamina C ogranicza wchłanianie tłuszczów. Zasady tworzenia się tych zależności są często wybitnie skomplikowane i do tej pory nie do końca poznane, ale dla prawidłowej suplementacji liczy się przede wszystkim efekt.

By suplement pomagał

Dla skuteczności suplementów przyjmowanych z myślą o eliminacji dyskomfortu trawiennego ważne jest, aby wykorzystywać tylko preparaty wysokiej jakości i odpowiednio skoncentrowane. Dlaczego? Dlatego że zbyt duża ilość niepotrzebnych dodatków, podobnie jak za małe albo zbyt duże stężenie substancji czynnej spowodują wzrost obciążenia układu pokarmowego, a w ten sposób nie da się usunąć dyskomfortu. Dlatego w tym przypadku szczególnie ważne jest przyjmowanie jedynie niezbędnych suplementów i przestrzeganie przy tym szczegółowych zaleceń.

0 komentarzy

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *