Kasza jęczmienna – właściwości i wartości odżywcze

Kasza jęczmienna - właściwości i wartości odżywczeKasza jęczmienna stanowi jedną z najbardziej popularnych kasz w Polsce. Jest bardzo dobrym źródłem witamin z grupy B oraz składników mineralnych takich jak selen czy mangan. Z kolei jej cechą charakterystyczną jest jej delikatny smak. Co jeszcze w sobie kryje? Jaki wpływ wywiera na nasze zdrowie? Poznajmy bliżej właściwości lecznicze kaszy jęczmiennej.

Kasza jęczmienna powstaje z ziaren jęczmienia. Jest to ważna informacja dla osób nietolerujących gluten, ponieważ jest ona jego źródłem. Obecnie występuje wiele jej odmian. Wyróżniamy kasze jęczmienne takie jak:

  • Kasza pęczak – całe ziarno pozbawione łusek.
  • Kasza pęczak obtaczany – całe ziarno pozbawione łuski obtaczane i polerowane.
  • Kasza jęczmienna perłowa – całe ziarno pozbawione łuski. Poddawana jest łamaniu na cząstki i polerowaniu. Wyróżnia się grubą, średnią i drobną.
  • Kasza perłowa prażona
  • Kasza jęczmienna łamana – całe ziarno poddawane jest oczyszczaniu i łamaniu – bez polerowania. Wyróżnia się grubą, średnią i drobną.

Kasza jęczmienna – właściwości

Kasza jęczmienna to przede wszystkim źródło cennego błonnika. Dzięki temu składnikowi kasza polecana jest w szczególności osobom ciepiącym na zaparcia czy choroby związane w układem pokarmowym. Błonnik bowiem poprawia perystaltykę jelit zapobiegając zaleganiu w nich treści pokarmowej. Oprócz tego skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi. Z kolei obecność skrobi w kaszy jęczmiennej sprawia, że spożywanie jej dodaje nam dodatkowy zastrzyk energii, który utrzymuje się przez długi czas.

W kaszy jęczmiennej znaleźć można także witaminy z grupy B, witaminę K, niacynę, kwas foliowy, sole mineralne taki takie jak krzem, cynk, wapń, mangan i miedź. Witamina K wzmacnia nasz cały układ krwionośny oraz zapobiega procesom krzepliwości krwi. Chroni nasz organizm przed pojawieniem się zatorów, zakrzepów i tzw. siniaków. Z kolei zawartość witaminy E oraz kwasu foliowego chroni nas przed niedokrwistością. Witaminy z grupy B niwelują stres oraz wpływają na poprawę naszej pamięci i koncentracji. Regularne spożywanie kaszy jęczmiennej wywołuje efekt moczopędny. Wpływa na oczyszczanie organizmu wypłukując z niego zbędne produkty przemiany materii.

Kasza jęczmienna – zastosowanie

Kasza jęczmienna znalazła szerokie zastosowanie w kuchni. Stanowi bardzo zdrową alternatywę dla ziemniaków, makaronu czy ryżu. Jest również świetnym dodatkiem zarówno do mięs jak i sosów. Warto jednak pamiętać, że na początku należy dokładnie wypłukać ją w zimnej wodzie, a następnie ugotować. Kasza stanowi również główny składnik farszu np. do pierogów, gołąbków, a także zapiekanek. Kaszę jęczmienną można wykorzystać do różnego rodzaju zup oraz może być dodatkiem do lekkiego lunchu na bazie warzyw przygotowanego do pacy.

Komu zaleca się kaszę jęczmienną?

  • osobom z wysokim poziomem cholesterolu
  • kobietom w ciąży oraz kobietom karmiącym
  • osobom ze stanami zapalnymi jelita grubego
  • diabetykom
  • osobom będącym na diecie

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *