Kasza jęczmienna – właściwości i wartości odżywcze

Kasza jęczmienna - właściwości i wartości odżywczeKasza jęczmienna stanowi jedną z najbardziej popularnych kasz w Polsce. Jest bardzo dobrym źródłem witamin z grupy B oraz składników mineralnych takich jak selen czy mangan. Z kolei jej cechą charakterystyczną jest jej delikatny smak. Co jeszcze w sobie kryje? Jaki wpływ wywiera na nasze zdrowie? Poznajmy bliżej właściwości lecznicze kaszy jęczmiennej.

Kasza jęczmienna powstaje z ziaren jęczmienia. Jest to ważna informacja dla osób nietolerujących gluten, ponieważ jest ona jego źródłem. Obecnie występuje wiele jej odmian. Wyróżniamy kasze jęczmienne takie jak:

  • Kasza pęczak – całe ziarno pozbawione łusek.
  • Pęczak obtaczany – całe ziarno pozbawione łuski obtaczane i polerowane.
  • Jęczmienna perłowa – całe ziarno pozbawione łuski. Poddawana jest łamaniu na cząstki i polerowaniu. Wyróżnia się grubą, średnią i drobną.
  • Perłowa prażona
  • Jęczmienna łamana – całe ziarno poddawane jest oczyszczaniu i łamaniu – bez polerowania. Wyróżnia się grubą, średnią i drobną.

Kasza jęczmienna – właściwości

Kasza jęczmienna to przede wszystkim źródło cennego błonnika. Dzięki temu składnikowi kasza polecana jest w szczególności osobom ciepiącym na zaparcia czy choroby związane w układem pokarmowym. Błonnik bowiem poprawia perystaltykę jelit zapobiegając zaleganiu w nich treści pokarmowej. Oprócz tego skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi. Z kolei obecność skrobi w kaszy jęczmiennej sprawia, że spożywanie jej dodaje nam dodatkowy zastrzyk energii, który utrzymuje się przez długi czas.

W kaszy jęczmiennej znaleźć można także witaminy z grupy B, witaminę K, niacynę, kwas foliowy, sole mineralne taki takie jak krzem, cynk, wapń, mangan i miedź. Witamina K wzmacnia nasz cały układ krwionośny oraz reguluje procesy krzepliwości krwi. Chroni nasz organizm przed pojawieniem się zatorów, zakrzepów i tzw. siniaków. Z kolei zawartość witaminy E oraz kwasu foliowego chroni nas przed niedokrwistością. Witaminy z grupy B niwelują stres oraz wpływają na poprawę naszej pamięci i koncentracji. Regularne spożywanie kaszy jęczmiennej wywołuje efekt moczopędny. Wpływa na oczyszczanie organizmu wypłukując z niego zbędne produkty przemiany materii.

Kasza jęczmienna – zastosowanie

Kasza jęczmienna znalazła szerokie zastosowanie w kuchni. Stanowi bardzo zdrową alternatywę dla ziemniaków, makaronu czy ryżu. Jest również świetnym dodatkiem zarówno do mięs jak i sosów. Warto jednak pamiętać, że na początku należy dokładnie wypłukać ją w zimnej wodzie, a następnie ugotować. Kasza stanowi również główny składnik farszu np. do pierogów, gołąbków, a także zapiekanek. Kaszę jęczmienną można wykorzystać do różnego rodzaju zup oraz może być dodatkiem do lekkiego lunchu na bazie warzyw.

Komu zaleca się kaszę jęczmienną?

Kaszę jęczmienną szczególnie zaleca się osobą:

  • osobom z wysokim poziomem cholesterolu;
  • kobietom w ciąży oraz kobietom karmiącym;
  • osobom ze stanami zapalnymi jelita grubego;
  • diabetykom;
  • osobom będącym na diecie.
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *