Acerola
Acerola

Aktualizacja: 21 lipca 2022

Olej kokosowyOlej kokosowy to jeden z nielicznych produktów, które mogą być zakwalifikowane do grupy superfood, czyli superżywności. Jego wyjątkowe właściwości i kombinacja kwasów tłuszczowych mogą mieć daleko idące korzyści dla zdrowia. Zaliczamy do nich m.in. utratę tkanki tłuszczowej, lepsze funkcjonowanie mózgu i wiele innych. Poniżej przedstawiamy 10 najbardziej imponujących, a co najważniejsze – potwierdzonych naukowo właściwości zdrowotnych oleju kokosowego.

1. Olej kokosowy zawiera kwasy tłuszczowe o silnych właściwościach leczniczych

Olej kokosowy jest jednym z najbogatszych źródeł tłuszczów nasyconych znanych człowiekowi, prawie 90% z nich to kwasy tłuszczowe nasycone. Najnowsze badania wykazują, że tłuszcze nasycone są nieszkodliwe, a nie jak we wcześniej przeprowadzanych badaniach obejmujących setki tysięcy ludzi, sądzono, że zatykają one tętnice. Dodatkowo olej kokosowy zawiera tzw. średnie tróglicerydy (MCT), czyli kwasy tłuszczowe o średniej długości. Najczęściej kwasy tłuszczowe w diecie występują jako długie łańcuchy. Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym metabolizowane są przez organizm na różne sposoby. Idą bezpośrednio z przewodu pokarmowego do wątroby, gdzie są wykorzystywane jako szybkie źródło energii lub przekształcone w związki ketonowe, które mogą mieć lecznicze działanie na zaburzenia mózgu, takie jak padaczka i choroba Alzheimera.

2. Populacje, które jedzą dużo oleju kokosowego są zdrowsze

Kokos jest swego rodzaju „egzotyczną” żywnością w świecie zachodnim, spożywaną głównie przez ludzi świadomych zdrowia. Jednakże, w pewnych częściach świata, olej kokosowy jest podstawowym produktem używanym przez wiele pokoleń. Najlepszym przykładem takiej populacji jest Tokelau, która żyje na Południowym Pacyfiku. Ponad 60% kalorii ich diety pochodzi właśnie z kokosów, są więc największymi konsumentami tłuszczów nasyconych na świecie. Ci ludzie mają doskonałe zdrowie, nie wykazują objawów związanych z chorobami serca. Innym przykładem populacji, która zjada dużo kokosów i pozostaje w doskonałym zdrowiu jest Kitava.

3. Olej kokosowy pomaga spalić więcej tłuszczu

Otyłość jest obecnie jednym z największych problemów na świecie. Podczas gdy niektórzy ludzie uważają, że otyłość to tylko kwestia kalorii, inni (również my), że źródła kalorii są ważniejszym kryterium. Faktem jest, że różne produkty wpływają na nasze ciało i hormony na wieloraki sposób. W tym względzie kalorie kaloriom nie są równe. Trójglicerydy o średnich łańcuchach (MCT) w oleju z orzechów kokosowych mogą zwiększyć zużycie energii w porównaniu z taką samą ilością kalorii pochodzących z tłuszczów o dłuższych łańcuchach. Jedno z badań wykazało, że 15-30 gramów dziennie MCT zwiększyło zużycie energii o 5% w ciągu 24 godzin, czyli w sumie około 120 kalorii dziennie.

4. Olej kokosowy może zabijać szkodliwe mikroorganizmy

Około 50% kwasów tłuszczowych zawartych w oleju kokosowym stanowi kwas laurynowy. Kiedy olej kokosowy trawiony jest przez enzymy, tworzą się również monoglicerydy o nazwie monolauryny. Zarówno kwas laurynowy i monolauryny mogą zabijać szkodliwe patogeny takie jak bakterie, wirusy i grzyby. Wykazano w badaniach, że substancje te (wyżej przedstawione) zabijają bakterie Staphylococcus aureus (bardzo niebezpieczny patogen) i drożdże Candida albicans, częste źródło infekcji u ludzi.

Zobacz również: Dlaczego olej kokosowy jest dobry dla zębów?

5. Olej kokosowy może zmniejszyć głód

Interesującą cechą jest to, że olej kokosowy może zmniejszyć głód. Wiąże się to ze sposobem, w jaki kwasy tłuszczowe ulegają metabolizowaniu i dlatego ciała ketonowe mogą mieć efekt redukcji apetytu. W jednym z badań, 6 zdrowych mężczyzn przyjęło różne ilości trójglicerydów (średnio i długołańcuchowych). Średnio mężczyźni, którzy jedli MCT (trójglicerydy o średnich długościach łańcuchów) zjadali mniej o 256 kalorii dziennie. W innym badaniu u 14 zdrowych mężczyzn odkryto, że ci, którzy jedli najwięcej MCT na śniadanie jedli znacznie mniej kalorii w porze lunchu. Badania te były małe i prowadzone tylko przez krótki okres czasu. Jeśli efekt ten utrzymywałby się przez długi czas, może mieć znaczący wpływ na zmniejszenie masy ciała w ciągu kilku lat.

6. Kwasy tłuszczowe znajdujące się w składzie oleju kokosowego są włączone do ketonów

Obecnie bardzo intensywnie prowadzi się badania na temat wpływu diety kategonicznej – bardzo niskowęglowodanowej, a zarazem o bardzo wysokiej zawartości tłuszczu, w leczeniu różnego rodzaju zaburzeń. Najpopularniejsze zastosowanie tego rodzaju diety ma pomóc w leczeniu dzieci z epilepsją. Polega ona na jedzeniu bardzo małej ilości węglowodanów, przy jednoczesnym przyjmowaniu dużej ilości tłuszczu, co prowadzi do podwyższenia we krwi stężenia ciał ketonowych. Dieta kategoniczna może znacząco zmniejszyć częstość występowania napadów padaczkowych u dzieci. Dotyczy to również tych, na których inne terapie nie miały zazwyczaj wpływu. Zawarte w oleju kokosowym trójglicerydy o średnich łańcuchach transportowane są do wątroby i tam przekształcane w ciała ketonowe. Z tego też powodu olej kokosowy często stosuje się u osób z padaczką.

7. Olej kokosowy może wpłynąć na poprawę poziomu cholesterolu we krwi

W oleju kokosowym znajduje się duża ilość tłuszczów nasyconych, które mimo złej opinii i przekonań, tak naprawdę nie są szkodliwe dla profilu lipidowego. Mają wpływ na zwiększenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL), zmniejszając tym samym poziom złego cholesterolu (LDL). W przeprowadzonym badaniu, w którym brało udział 40 kobiet, olej kokosowy zmniejszył poziom całkowitego cholesterolu (zmniejszając również poziom LDL, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu LDL). Istnieją również badania na szczurach pokazujące, że olej kokosowy obniża stężenie trójglicerydów we krwi oraz poprawia proces krzepnięcia krwi. To pokazuje pozytywny wpływ i możliwość zmniejszenia ryzyka powstawania czynników chorób sercowo-naczyniowych.

8. Olej kokosowy wpływa na ochronę włosów przed uszkodzeniami oraz chroni i nawilża skórę

Właściwości oleju kokosowego są bardzo szerokie. Można go stosować także do celów kosmetycznych, gdzie bardzo dobrze sprawdza się i znacząco wpływa na poprawę jakości skóry oraz włosów. Przeprowadzone badania na osobach z suchą skórą wykazały, że olej kokosowy zwiększa zawartość lipidów w skórze, a także ją nawilża. Dodatkowo według badań można go stosować jako bardzo dobrą ochronę przeciwsłoneczną, ponieważ blokuje około 20% promieniowania ultrafioletowego docierającego do skóry ze słońca. Może również chronić włosy przed uszkodzeniami. Olej kokosowy stosuje się jako płyn do płukania jamy ustnej. Cel tego zabiegu stanowi zabijanie szkodliwych bakterii mających negatywny wpływ na zęby oraz powodujących nieprzyjemny oddech.

Zobacz również: Olej kokosowy na zmarszczki.

9. Znajdujące się w oleju kokosowym kwasy tłuszczowe poprawiają funkcjonowanie mózgu u osób z chorobą Alzheimera

Choroba Alzheimera to jedna z najbardziej powszechnych chorób na świecie związanych z układem nerwowym i wywołujących otępienie. Występuje przede wszystkim u osób starszych. Do końca nie wiadomo jeszcze co jest przyczyną powstawania tej choroby, jednak podejrzewa się, że jedną z nich może być zmniejszona zdolność do wykorzystywania energii pochodzącej z glukozy w pewnych obszarach mózgu. W jednym z badań przeprowadzonych w 2006 roku, osoby z łagodniejszą postacią choroby Alzheimera, które spożywały trójglicerydy o średniej długości łańcucha, bardzo szybko poprawiły swoje wyniki funkcjonowania mózgu. Inne badania potwierdziły te rezultaty i trójglicerydy średniołańcuchowe są obecnie intensywnie badane jako potencjalne środki terapeutyczne. W przyszłości będzie można je wykorzystywać w leczeniu choroby Alzheimera.

10. Olej kokosowy może redukować ilość zalegającego tłuszczu w organizmie, zwłaszcza w okolicy brzusznej

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, olej kokosowy może zmniejszyć apetyt. Może również zwiększyć spalanie tłuszczu, co przekłada się na szybsze odchudzanie. Jest on szczególnie skuteczny w redukcji tkanki tłuszczowej, która gromadzi się w okolicach brzucha i narządów wewnętrznych, jako najbardziej niebezpiecznej. 40 kobiet z otyłością brzuszną wzięło udział w badaniu. Przyjmowały one każdego dnia około 30 ml oleju kokosowego. Wynik? W ciągu 12 tygodni wskaźnik BMI oraz obwód talii zmniejszyły się bardzo zauważalnie. Kolejne badanie przeprowadzone na 20 otyłych mężczyznach wykazało, że wystarczy każdego dnia przez 4 tygodnie przyjmować 30 ml oleju kokosowego, aby stracić w talii 2,86 cm. Warto zaznaczyć, że osoby poddane badaniom nie wykonywały aktywności fizycznej i nie ograniczały się w spożywaniu kalorii.

Zobacz również: Jaki olej kokosowy wybrać?

Polecane produkty

Bio Olej kokosowy (nierafinowany) 100% naturalny
Olej kokosowy jest idealnym składnikiem w każdej kuchni. Jego naturalny skład sprawia, że jest trwały i stabilny termicznie, dzięki czemu podczas smażenia nie powstają rakotwórcze substancje. Dodatkowo wykorzystuje się go w pielęgnacji ciała ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Seneviratne K., Jayathilaka N., Coconut Oil: Chemistry and Nutrition, Edible oils&Antioxidants, 1/2016.
  2. Kowalski R., Kowalska G., Modny olej kokosowy, Zdrowie i Uroda.
  3. Fife B., Olej kokosowy. Lecznicze właściwości potwierdzone najnowszymi badaniami naukowymi, Wydawnictwo Vital, Białystok 2020.
  4. Piotrowska A., Totko-Borkusiewicz N., Klucznik A., Olej kokosowy – możliwości zastosowań kosmetycznych, Postępy Fitoterapii, 2/2019.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami