Szczaw – czy jest zdrowy?

Szczaw - czy jest zdrowy?Szczaw to roślina, która posiada różne opinie. Jedni ją uwielbiają ze względu na swoje wartości odżywcze, inni z kolei traktują jak zwykły chwast. Szczaw charakteryzuje się wyraźnie kwaskowatym smakiem, który idealnie nadaje się do zup czy sosów. Jakie właściwości wykazuje to warzywo i czy faktycznie powinno być obecne w naszej diecie?

Szczaw należy do grupy roślin rdestowatych, do których należy również rabarbar czy gryka. Obecnie występuje jej aż 200 odmian. Szczaw można uprawiać w ogródku lub spotkać dziko rosnący np. na łąkach lub wzdłuż brzegu rzeki. Posiada on charakterystycznie podłużne liście i małe delikatnie czerwone kwiatki.

Szczaw – właściwości

Szczaw to źródło m.in. beta-karotenu, kwasu foliowego, a także witaminy C, E oraz witamin z grupy B. Ponadto zawiera on w swoim składzie składniki mineralne takie jak magnez, wapń, krzem, żelazo, garbniki oraz cenny dla nas błonnik pokarmowy.

Dzięki zawartości błonnika szczaw reguluje procesy trawienne, pobudza apetyt, a także chroni serce i wątrobę. Poprzez obecność garbników szczaw działa przeciwbiegunkowo. To właśnie te związki wpływają ściągająco na błony śluzowe jelita grubego zmniejszając tym nasilenie rozwolnienia.

W niektórych odmianach szczawiu np. zwyczajnym, tępolistnym czy kędzierzawym wykryto związki o działaniu bakteriobójczym i przeciwgrzybiczym. W ziołolecznictwie liście tej rośliny zalecane są na zaistniałe obrzęki lub stłuczenia. Natomiast odwar ze szczawiu wykorzystywany jest do okładów, a także przemywań skóry np. w przypadku oparzeń czy owrzodzeń.

Dzięki zawartości żelaza szczaw zapobiega niedokrwistości oraz zwiększa syntezę krwinek czerwonych. Zawarty w tym warzywie potas rozszerza naczynia krwionośne oraz reguluje gospodarkę wodną organizmu. Wszystko to wpływa na poprawną pracę układu sercowo-naczyniowego. Poprzez zawartość witaminy C spożywanie szczawiu wzmacnia ogólną odporność organizmu, zwiększając ilość białych ciałek krwi chroniąc nas przed różnego rodzaju patogenami. Witamina A zawarta w szczawiu wpływa na dobre widzenie, a także bierze udział w zmniejszaniu procesów degeneracyjnych plamki żółtej.

Czy szczaw może zaszkodzić?

Mimo wielu cennych składników odżywczych znajdujących się w szczawiu należy go spożywać z rozsądkiem. Wynika to z faktu, że w swoim składzie zawiera również kwas szczawiowy. Kiedy substancja ta przyjmowana jest w dużych ilościach może zaszkodzić naszemu zdrowiu. Dzieje się tak, ponieważ kwas szczawiowy potrafi wiązać się z wapniem w wyniku czego powstaje nierozpuszczalny związek, który organizm nie potrafi przyswoić. Może on odkładać się w drogach moczowych co z kolei może doprowadzić do kamicy nerkowej. Należy jednak wiedzieć, że większym źródłem szczawianów są warzywa takie jak szpinak czy rabarbar. Mimo to warto jeść szczaw jednak z rozsądkiem i umiarem.

Szczaw w kuchni

W polskiej kuchni szczaw znalazł głównie zastosowanie jako składnik zup. Z kolei sos szczawiowy bardzo popularny jest we Francji. Przygotowywany się go podobnie jak zupa szczawiowa. Posiada charakterystyczny, lekko kwaśny smak,który bardzo dobrze komponuje się z letnio-wiosennymi sałatkowymi warzywnymi oraz z daniami na bazie ryb.

Jak należy kupować i przygotować szczaw?

Kiedy decydujemy się na zakup szczawiu należy szczególną uwagę zwrócić na jego liście. Powinny być jędrne i posiadać równomierny koloryt. Przed spożyciem szczaw należy dokładnie umyć i obciąć jego końce. Podczas przygotowywania potraw na bazie szczawiu należy pamiętać, aby wzbogacić je o produkty bogate w wapń np. jajka, jogurt naturalny czy maślankę, które skutecznie hamują szkodliwe działanie kwasu szczawiowego.

Przeciwwskazania – kto nie powinien spożywać szczawiu?

Ze spożywania szczawiu powinny zrezygnować osoby zmagające się z chorobami nerek, osteoporozą oraz reumatyzmem. Z kolei osoby z chorobami pęcherzyka żółciowego powinny ograniczyć włączanie go do swojej diety.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach
Posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na flore fizjologiczną. W bardzo dokładny sposób usuwa toksyny z organizmu.
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *