„Zdrowa” żywność, którą lepiej unikać

4.75 avg. rating (86% score) - 4 votes

Zdrowa żywność, którą lepiej unikaćZdrowa żywność i i zewsząd otaczające nas reklamy, etykiety, a także banery różnych produktów spożywczych często prowadzą do niezrozumiałego przekazu oraz mogą być mylnie interpretowane. Zdrowa żywność może okazać się wcale nie taka zdrowa, a nawet czasem szkodliwa. „Bez cukru”, „ekologiczne”, „organiczne”, „naturalne” – hasła reklamowe często wprowadzają konsumentów w błąd. Dzięki takim zabiegom, możemy myśleć o naszej diecie jako zdrowiej i odpowiednio zbilansowanej. Jednak jeśli przyjrzymy się jej głębiej, okaże się, że wiele produktów lepiej jest unikać. Przedstawiamy listę najpopularniejszej „zdrowej” żywności, którą warto odstawić.

„Zdrowa” żywność, którą lepiej unikać

1. Łosoś „atlantycki” i inne ryby hodowlane

Zanim kupisz pysznego, świeżego łososia „atlantyckiego” (częste nazewnictwo hodowlanej wersji tej ryby), zastanów się nad źródłem jego pochodzenia. W hodowlanym łososiu zawartość kwasów Omega 3 stanowi połowę tego, co jeszcze 5 lat temu. Przyczyną jest pasza, którą karmione są te ryby. Poziom dioksyn w hodowlanym łososiu jest prawie 11 razy wyższy niż w dziko żyjącej rybie. Zanieczyszczenia te mogą powodować zaburzenia układu odpornościowego, uszkodzenia narządów, a nawet wywoływać raka.

Według Food and Water Watch duża ilość hodowlanych ryb przedostaje się do środowiska naturalnego. Wiele z nich jest nosicielami pasożytów i różnego rodzaju chorób, które osłabiają naturalne populacje ryb.
Warto zaznaczyć, że do wyhodowania 0,5 kg łososia, potrzeba około 1,2 do 1,8 kg innych ryb przerobionych na pokarm. Wzmożony połów sardynek, makreli czy śledzi zaburza ekosystem.

2. Soki owocowe

Soki owoce, z pozoru zdrowe, mogą jednak negatywnie odbić się na naszym zdrowiu, szczególnie gdy konsumowane są w nadmiarze. Szklanka soku to około 4 całych pomarańczy wypijanych w ciągu kilku sekund. Problemem jest fruktoza. Nasz organizm nie radzi sobie z tak dużą dawką fruktozy (45,5 gram/litr), która prawie cała przekształcana jest w wątrobie na tłuszcz. Zdecydowanie rozsądniej jest jeść owoce w całości. Dawka fruktozy będzie mniejsza, a do tego spożyjemy również cenny błonnik.

3. Margaryna

Mimo gruntownych badań i wpływu margaryny na zdrowie, wielu ludzi nadal jej używa. Margaryna miała w swoim założeniu być zdrowsza od masła, zawierać mniej tłuszczów nasyconych, a wszystko w celu ochrony układu sercowo-naczyniowego. Niestety tłuszcze trans, używane w margarynie, odpowiedzialne są za tysiące ataków serca rocznie. Zwiększają również ryzyko zachorowania na cukrzycę oraz odpowiadają za wiele innych problemów zdrowotnych. Choć z większości produktów margarynowych tłuszcze trans zostały już usunięte, to nadal zawierają przemysłowe, przetworzone tłuszcze, które naturalnie w środowisku nie występują. Lepiej nie ryzykować – nierafinowany olej kokosowy będzie zdecydowanie lepszym wyborem.

4. Nabiał z niską zawartością tłuszczu lub nabiał beztłuszczowy

Według badań opublikowanych w American Journal of Nutrition spożywanie pełnotłustego nabiału jest zdrowsze niż jego niskotłuszczowych odpowiedników. Po przebadaniu ponad 18 tysięcy kobiet, okazało się, że te, spożywające pełnotłusty nabiał, były o 8% mniej narażone na nadwagę. Jak to możliwe? Prawdopodobnie pełnotłuste produkty utrzymują uczucie sytości przez dłuższy czas ograniczając tym samym podjadanie. Po za tym nie są obciążone dodatkową zawartością cukru, który często występuje w odtłuszczonych produktach i może prowadzić do zwiększenia ryzyka zachorowania na cukrzycę.

Warto przy wyborze mleka zainteresować się produktami organicznymi. Ich profil tłuszczu i stosunek kwasów tłuszczowych jest znacznie zdrowszy przez zastosowanie ekologicznych pasz i odpowiedni chów bydła. Oczywiście najzdrowsze jest surowe, nieprzetworzone mleko z ekologicznych gospodarstw, gdyż nie jest przetwarzane i nie traci swoich cennych właściwości. Niestety dostęp do takich produktów jest dość trudny i nie każdy ma możliwość ich kupna.

5. Nieorganiczne truskawki

Niestety nieorganiczne truskawki, pochodzące z dużych pól uprawnych, często zawierają duże ilości pestycydów (nawet po umyciu). Ich wygląd zachęca do kupna – piękne, duże, jędrne, czerwone i oczywiście pachnące. Jednak po spróbowaniu można wyczuć dziwny posmak. Lepiej uważać, ponieważ w truskawkach wykryto bromek metylu i chloropikrynę, substancje mające negatywny wpływ na środowisko i nasze zdrowie.
Znacznie bezpieczniej jest kupować truskawki od lokalnych, sprawdzonych dostawców, szczególnie z upraw ekologicznych. Mamy gwarancję jakości i pewność, że naprawdę spożywamy truskawki.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
Spirulina platensis - naturalna siła witamin i minerałów!
Spirulina to źródło wysokiej zawartości protein, witamin oraz minerałów. Urozmaica również dietę w składniki hamujące rozwój nowotworów i zapobiegające powstawaniu miażdzycy.
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

7 komentarzy do "„Zdrowa” żywność, którą lepiej unikać"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
dzien dobry codziennie
Gość

„zdrowa zywnosc ktorej lepiej unikac”. Pierwszy raz słysze, zeby margaryna była zdrowa:) Ponoc lepiej smalec jesc i olejem zapijac:) A tak na powaznie to racja, duzo jest produktów niby zdrowych, a my łapiemy się na chwytach reklamowych i dajemy sie nabić w butelke. Warto czytac składy na opakowaniu.

LIFESTYLERKA
Gość

Kiedyś dość często jadłam łososia zwanego atlantyckim, ale mi się odechciało go po obejrzeniu filmu w jaki sposób te ryby są hodowane.

Aneta
Gość

Dopisałabym jeszcze zagęszczone soki – z aronii, z malin, etc., z cukrem na pierwszym miejscu w składzie – pyszności 😉

Aga
Gość

To nie jest i nigdy nie była zdrowa żywność 😉

Samanta
Gość

Bardzo ciekawy post I właśnie nie wszystko to co się wydaje zdrowe takie jest 🙂

Gosia Socha
Gość

Aż strach się bać! Niestety moim częstym grzeszkiem są soki pomarańczowe, które uwielbiam. Od czasu do czasu, ze względu na swoją dostępność na stole wita też łosoś. Chyba czas porządniej zweryfikować ten wybór ryby. Dzięki za istotne informacje!

Edyta
Gość

W sumie pierwsze słyszę, żeby ktoś uznawał margarynę za zdrową żywność 🙂

wpDiscuz