Letnia wyprzedaż
Letnia wyprzedaż

Aktualizacja: 30 grudnia 2020

Zalety koenzymu Q10Koenzym Q10 określany również jako ubichinon (związek, który jest obecny we wszystkich komórkach). Występuje naturalnie w organizmie, szczególnie w dużych ilościach w mitochondriach, gdzie wytwarzana jest energia komórkowa. Koenzym Q10 jest istotnym uczestnikiem łańcucha metabolicznych reakcji chemicznych, które wytwarzają energię w komórkach. W największym stężeniu występuje w narządach o wyższych wymaganiach energetycznych takich jak wątroba, nerki i serce.

Czym jest koenzym Q10?

Koenzym Q10 jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który działa jak antyoksydant. Pomaga więc chronić komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Organizm wytwarza wolne rodniki w normalnym toku produkcji energii. Jednak w miarę starzenia się naszego ciała, generuje ich nadmiar. To może być szkodliwe dla osób, których organizm nie wytwarza już wystarczającej ilości koenzymu Q10 i innych antyoksydantów w celu zwalczania wolnych rodników.

Organizm w naturalny sposób syntetyzuje tę substancję oraz wykorzystuje w ważnych procesach takich jak:

  • transportowanie elektronów;
  • dostarczanie energii do komórek;
  • regulacja poziomu ciśnienia krwi;

Zwierzęta, w tym także ludzie, mogą samodzielnie wytwarzać niewielkie ilości koenzymu Q10. Z tego względu nie kwalifikuje się go jako witamina. Należy jednak pamiętać, że naturalna synteza w największym stopniu odbywa się w młodym wieku. Około 30. roku życia zaczyna widocznie spadać, czego efektem jest np. stopniowo zwiększające się ryzyko wielu chorób czy utrata jędrności skóry. Wówczas warto pomyśleć o odpowiedniej suplementacji tego związku.

Korzystne działanie

Koenzym Q10 ma zróżnicowane działanie w organizmie:

  • działa jako przeciwutleniacz – oczyszcza z wolnych rodników;
  • poprawia skuteczność produkcji energii komórkowej w mitochondriach;
  • reguluje geny związane z produkcją energii;
  • stabilizuje błony komórkowe.

W celu utrzymania odpowiedniego poziomu energii wewnątrz organizmu, mitochondria pobierają składniki odżywcze oraz tłuszcz, który następnie przekształcają na możliwą do wykorzystania energię. Dzięki temu ciało człowieka może prawidłowo funkcjonować. W tym ważnym procesie wykorzystywany jest właśnie m.in. koenzym Q10. Oprócz pełnienia ważnej roli w procesie wytwarzania energii, wykorzystywany jest podczas ochrony komórek przed uszkodzeniami. Wywołują je szkodliwe wolne rodniki, z którymi może on skutecznie sobie radzić.

Koenzym Q10 wspomaga również enzymy w prawidłowym trawieniu pokarmów. Zaś będąc silnym przeciwutleniaczem może wpływać na zwiększenie wchłaniania się w organizmie innych, ważnych substancji odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Pomaga zwiększyć działanie m.in. witaminy C i witaminy E, a także innych przeciwutleniaczy, które już działają w organizmie.

Koenzym Q10 – gdzie występuje?

Według badań najbogatszymi naturalnymi źródłami koenzymu Q10 w diecie jest mięso, ryby, orzechy, fasola, jaja, a także produkty mleczne. Występuje on w takich produktach jak:

Głównym źródłem omawianego związku są bezspornie narządy wewnętrzne, które do swej pracy wymagają nakładów energii. Są to tak zwane podroby, czyli serca kurcząt, wątróbka itd. Takich produktów jednak nie je się w dużych ilościach (również ze względów zdrowotnych, ponieważ zawierają dużo cholesterolu), dlatego ich spożycie nie pokryje pełnego zapotrzebowania organizmu. Natomiast owoce i warzywa zawierają śladowe ilości koenzymu.

Dlaczego należy przyjmować koenzym Q10?

Mimo że posiadamy zdolność do wytwarzania koenzymu Q10, to z wiekiem dochodzi do spadku jego produkcji w naszym ciele, czyli w momencie kiedy nasze komórki potrzebują tej substancji najbardziej. Dlatego powinnyśmy dostarczać koenzym Q10 poprzez odpowiednio dobraną dietę oraz wysokiej jakości suplementy. Pozwoli to uzupełnić niedobory, które wraz z upływem lat będą się pogłębiać.

Przyjmowanie koenzymu Q10 w formie odpowiednio dobranej diety, jak również naturalna synteza przez organizm, powinna być wystarczająca, aby zapobiec niedoborom u osób zdrowych. Jednak gdy organizm starzeje się, produkcja koenzymu Q10 coraz bardziej się zmniejsza.

Podczas procesu starzenia się organizmu zmniejsza się naturalna zdolność do przekształcania aktywnej formy koenzymu Q10 (ubichinol). Spadek ten najbardziej widoczny jest u osób powyżej 40 roku życia. Stwierdzono również, że osoby z chorobami takimi jak m.in. cukrzyca czy niewydolność serca, są grupą, która ma tendencję do obniżonego poziomu koenzymu Q10.

Zobacz również: Suplementy z koenzymem Q10 – czy i jak działają?

Wysokiej jakości suplementy diety z koenzymem Q10 są bezpieczne i dostępne w wielu formach takich jak kapsułki, tabletki czy kremy. Nie stwierdzono działań niepożądanych związanych ze stosowaniem tej substancji. Jednak osoby z poważnymi schorzeniami, przed uzupełnieniem koenzymu Q10, powinny skonsultować się z lekarzem. Podejmie on decyzję o przyjmowaniu odpowiedniej dawki, w celu zapewnienia korzyści zdrowotnych dla osób z chorobami takimi jak cukrzycą, niewydolność serca itp.

Dawkowanie

W zależności od stanu, większość badań zaleca przyjmowanie koenzymu Q10 od 90 do 300 mg na dobę. Przy tych ilościach osiągano najlepsze wyniki u osób przyjmujących tę substancję. W trakcie chorób, które wymagały zwiększonego przyjmowania koenzymu Q10 dawkowanie może dochodzić nawet do 1200 mg.

Polecane produkty

Koenzym Q10 (100 mg) bioalgi
Koenzym Q10, który Państwu oferujemy pozyskiwany jest przy użyciu naturalnego procesu fermentacji. Jest to czysty izomer trans, w 100% naturalny i identyczny jak Koenzym Q10 występujący w naszym organizmie, dzięki czemu bardzo wysokiej biodostępności.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Gałka U., Ogonowski J., KoenzymQ – powstawanie, właściwości i zastosowanie w preparatach kosmetycznych, LAB, 5/2015.
  2. Czernic A., Bartosz M., Błaszczyk J., Andysz A., Błaszczyk-Suszyńska J., Wpływ suplementacji koenzymem Q10 na enzymatyczną obronę antyoksydacyjną krwinek czerwonych ludzi zdrowych, Problemy Higieny i Epidemiologii, 3/2011.
  3. Siemieniuk E., Skrzydlewska E., Koenzym Q10 – biosynteza i znaczenie biologiczne w organizmach zwierząt i człowieka, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 59/2005.
  4. Florkowski C., Molyneux S., Young J., Koenzym Q10 i zastoinowa niewydolność serca: zmieniające się dowody naukowe, Kardiologia Polska, 73/2015.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami