Wyprzedaż Spirulina Febico
Wyprzedaż Spirulina Febico

Aktualizacja: 21 grudnia 2020

Witamina B3 (Niacyna) - niezbędna w metabolizmieWitamina B3 (inaczej niacyna) w połączeniu z innymi witaminami z grupy B bierze udział w wielu przemianach metabolicznych. Uwalniana jest dzięki temu energia w komórkach ciała, reguluje się krążenie krwi, a także gospodarka hormonalna. Dodatkowo, niacyna zapewnia odpowiedni poziom glukozy i kwasu solnego w organizmie.

Niacyna – właściwości i korzyści dla organizmu

Witamina B3 współpracując z witaminami B2 (ryboflawiną) i B6 (pirydoksyną) utrzymuje naszą skórę w zdrowej kondycji. Jest też niezbędna do prawidłowej pracy układu trawiennego i obwodowego układu nerwowego. W rzeczywistości wpływa na czynność wszystkich układów, ponieważ jej działanie wiąże się z regulacją gospodarki hormonalnej. Witamina B3 bierze udział w produkcji hormonów płciowych, kortyzolu, tyroksyny i insuliny. Te związki z kolei oddziałują na wszystkie pozostałe układy.

Należy także wspomnieć o niezwykle korzystnym wpływie tej witaminy na układ krwionośny. Jej odpowiednie ilości w organizmie wpływają na rozszerzenie naczyń krwionośnych, przez co krew może swobodniej krążyć po ustroju i dostarczać cennych składników odżywczych wraz z tlenem do wszystkich komórek. Ponadto zmniejsza poziom cholesterolu LDL, przez co chroni przed rozwojem m.in. miażdżycy. Niacyna uczestniczy w produkcji erytrocytów.

Niacyna wykorzystywana jest zarówno do poprawy zdrowia i urody, jak i w celach terapeutycznych. Coraz częściej stanowi składnik środków leczniczych. Takie preparaty z witaminą B3 są niezwykle pomocne w leczeniu zawrotów głowy, redukują szumy w uszach, łagodzą stany napięcia miesiączkowego, bóle głowy i skurcze. Są również wykorzystywane w leczeniu choroby Raynauda. Rozszerzają naczynia krwionośne, przez co poprawiają cyrkulację krwi.

Dawkowanie niacyny

Referencyjna Wartość Spożycia (RWS), czyli dzienne zapotrzebowanie na witaminę B3 powinno wynosić dla:

  • mężczyzn 16 mg;
  • kobiet 14 mg;
  • kobiet w ciąży 20 mg;
  • karmiących piersią 18 mg.

Osoby spożywające alkohol w nadmiernych ilościach, a także będące na diecie wegetariańskiej są narażeni na niedobory niacyny. W efekcie powinni ją uzupełniać stosując suplementację preparatami zawierającymi tę witaminę.

Źródła niacyny

Poniżej znajdują się jedne z najbogatszych źródeł witaminy B3. Możemy ją pozyskać z mięsa, warzyw, owoców i grzybów. Są to m.in.:

Niacyna

Omawiana witamina bardzo szybko wchłania się w przewodzie pokarmowym, głównie w żołądku i jelitach. Pewne ilości niacyny mogą być naturalnie syntezowane z tryptofanu (aminokwas białkowy). Szacuje się, że z 60 mg tryptofanu może powstać około 1 mg niacyny. Cały proces podlega również zmianom hormonalnym, czynnikom genetycznym i indywidualnym różnicom osobniczym. Mimo tego, aby nie doświadczyć niedoboru warto spożywać pokarmy zawierające niacynę.

Niedobór witaminy B3

Niedobór witaminy B3 objawia się wystąpieniem owrzodzeń skórnych, zawrotami głowy, biegunką, chronicznym zmęczeniem, nieprzyjemnym oddechem i niestrawnością. Kolejne symptomy braków niacyny w organizmie to bezsenność, bóle kończyn, utrata apetytu, spadek cukru we krwi, osłabienie mięśni, wykwity skórne i występowanie stanów zapalnych skóry.

Chroniczny niedobór witaminy B3 może spowodować pelagrę (rumień lombardzki). Choroba ta objawia się zapaleniem skóry, biegunką, depresją i otępieniem umysłowym. Charakterystyczne są również zmiany w układzie pokarmowym wywołujące torsję oraz jasnoczerwone zabarwienie języka.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Słomińska E., Metabolity nikotynamidu i ich rola w fizjologii i patologii człowieka, Gdańsk 2009.
  2. Lebiedzińska A., Majewski M., Szefer P., Ryba maślana źródłem niacyny, Roczniki PZH, 2/2008.
  3. Nagalski A., Bryła J., Zastosowanie niacyny w terapii, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 61/2007.
  4. Różańska D., Ilow R., Regulska-Ilow B., Wpływ procesów kulinarnych na zawartość wybranych witamin w żywności. Cz. II. Tiamina, ryboflawina, niacyna, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 3/2013.
  5. Lebiedzińska A., Czaja J., Hinz A., Szefer P., Ocena zawartości witaminy B3 w suplementach diety i preparatach farmaceutycznych, Problemy Higieny i Epidemiologii, 3/2011.