Płatki owsiane – co warto o nich wiedzieć?

Płatki owsiane - co warto o nich wiedzieć?Płatki owsiane w ostatnim czasie zyskały olbrzymią popularność. W dużej mierze spowodowane jest to sporym rozgłosem na temat zdrowego odżywiania oraz prowadzenia zdrowego trybu życia. Dlatego też bardzo często polecane są one przez dietetyków oraz specjalistów do spraw żywienia. Co takiego kryją w sobie płatki owsiane oraz jakie właściwości wykazują?

Płatki owsiane pozyskiwane są z ziarna owsa. Początkowo jest ono oczyszczane, obłuskiwane, a następnie krojone, prasowane lub poddawane zabiegom hydrotermicznym (parowym). Wyróżniamy trzy rodzaje płatków owsianych:

  • płatki owsiane zwykłe – pozyskiwane są z całego ziarna, więc stanowią najlepszy wybór, jeśli ktoś stawia na produkty jak najmniej przetworzone;
  • płatki owsiane górskie – otrzymywane są z ziarna krojonego, w wyniku tego procesu niestety tracą część swoich składników odżywczych;
  • płatki owsiane błyskawiczne – powstają z pokrojonego ziarna, które poddaje się procesom obróbki parowej. To sprawia, że w szybszy sposób nadają się do spożycia, jednak posiadają znacznie mniej składników odżywczych.

Płatki owsiane – właściwości

W odróżnieniu od innych płatków, owsiane charakteryzują się zdecydowanie wyższą zawartością składników odżywczych i wartością energetyczną. Na uwagę zasługuje również zawartość tłuszczu, która w tym przypadku jest 2-3 razy większa niż w innych ich rodzajach.

Płatki owsiane stanowią źródło takich składników jak m.in. witaminy z grupy B, witamina E, błonnik oraz wiele związków mineralnych (miedź, cynk, żelazo, mangan, magnez i potas. W skład płatków owsianych wchodzi również kwas linolowy 4%, kwas oleinowy 35% oraz palmitynowy 20%. Warte uwagi jest tu również białko, które sięga ilości w około 10%. Jest to znacznie większy procent w odróżnieniu od innych rodzajów płatków.

Regularne spożywanie płatków owsianych, dzięki tak wielu składnikom odżywczym, bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie:

  • błonnik zapewnia uczucie sytości na długi czas oraz reguluje procesy trawienne w układzie pokarmowym;
  • występujący w płatkach fosfor i mangan jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, a także dla mocnych kości;
  • magnez jest bardzo ważny dla naszego zdrowia, dlatego jego niedobory mogą spowodować zaburzenia pamięci i koncentracji, skurcze mięśni, a także bezsenność;
  • witaminy z grupy B, w tym również doskonale znany kwas foliowy jest niezbędny szczególnie dla kobiet w ciąży, bowiem warunkuje prawidłowy rozwój płodu.

Płatki owsiane – zastosowanie w kuchni

Płatki owsiane bardzo szeroko wykorzystywane są w kuchni. Przede wszystkim stanowią bazę zdrowej wersji śniadania, czyli dodatek do popularnego musli. Oprócz tego, że jest to wartościowy posiłek zapewnia on uczucie sytości na długi czas. Dodatkowo płatki owsiane bardzo często stosowane są do pieczenia ciasteczek czy domowych batoników. Produkt ten można zastosować również do wykonania omleta, który również zalicza się do zdrowych propozycji śniadań.

Płatki owsiane – zastosowanie w kosmetologii

Płatki owsiane można również wykorzystać do przygotowania maseczki na twarz. Wystarczy połączyć składniki takie jak miód, płatki owsiane i olej z czarnuszki. Na poniższym filmie pokazujemy jak w prosty sposób to zrobić:

Olej z czarnuszki w kapsułkach
Czarnuszka siewna (łac. Nigella sativa) jest naturalną substancją znaną od tysiącleci ze swych właściwości leczniczych. Znacząco wpływa na poprawę zmienionej chorobowo skóry. Działa antygrzybicznie, przeciwwirusowo, antyalergicznie, przeciwwrzodowo, ...
Zobacz tutaj ...
Bio olej z czarnuszki w płynie - 100% naturalny
Tłoczony na zimno olej z czarnuszki egipskiej dzięki swoim właściwościom może pomóc w zwalczaniu wszelkiego rodzaju zmian skórnych. Chroni komórki organizmu przed wolnymi rodnikami co powoduje, że skóra wygląda młodziej ...
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy:
  1. Olka
    Olka says:

    Płatki owsiane bardzo lubię, w szczególności do przygotowywania ciasteczek (wegańskich). Kiedyś głównie jadłam owsianki, ale obecnie dużo bardziej smakują mi płatki jaglane, więc na śniadanie rządzi u mnie jaglanka 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *