Chia – co to jest?

Chia - co to jest?Chia należy do gatunku roślin z rodziny jasnotowatych. Pochodzi z Meksyku i Gwatemali. Jest bardzo popularna i ceniona ze względu na nasiona, które kiedyś wykorzystywane były w kulturze Majów, Inków i Azteków. Chia znaczy siła.

Chia – historia

Ze względu na swoje właściwości, Chia często wykorzystywana była przez biegających posłańców. Każdy z nich zaopatrzony był w mały woreczek tych nasion, które dodawały solidnej porcji energii. W Meksyku mówi się, że łyżka nasion może dodać siły osobie na 24 godziny.  Poza niezwykłymi wartościami odżywczymi, nasiona Chia również bardzo dobrze smakują, wyglądają ciekawie, a także bardzo łatwo je przyrządzić.

Właściwości nasion Chia

W skrócie można powiedzieć że nasiona Chia mają:

  • 5 razy więcej wapnia niż mleko, a do tego bor, odpowiedzialny za transfer wapnia w kościach
  • 2 razy więcej białka niż jakakolwiek inne nasiona lub zboża
  • 2 razy więcej potasu niż banany
  • 3 razy więcej żelaza niż szpinak

Ponadto nasiona Chia są kompletnym źródłem białka i zapewniają wszystkie niezbędne aminokwasy w łatwo przyswajalnej formie. Znaleźć w nich można również spore ilości kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które są niezbędnymi kwasami nienasyconymi.  Są również bogatym źródłem rozpuszczalnego błonnika.

Chia ma bardzo podobne właściwości chłonne jak len – absorbuje wodę tworząc śluzowaty żel. 100 gram nasion może pochłonąć ponad litr wody w czasie krótszym niż 10 minut!

Chia – właściwości

Antyoksydanty

Nasiona Chia są bogatym źródłem antyoksydantów. Ich zaletą jest stabilność. Dzięki przeciwutleniaczom, zawarte w nasionach Chia wrażliwe tłuszcze nie jełczeją. Przechowywane w odpowiednich warunkach potrafią zachować świeżość bez utraty swoich właściwości, smaku i aromatu nawet przez 5 lat. Rola przeciwutleniaczy w organizmie jest znana i można o niej poczytaj w artykule: Przeciwutleniacze – istotny element diety

Smak

W smaku nasiona Chia są bardzo łagodne i przyjemne. Dzięki temu możemy łączyć je z innymi składnikami, nie powodując wyraźnej zmiany ich smaku. Świetnie sprawdzają się jako dodatek do pieczywa, sosów, deserów czy koktajli, nadając potrawom dodatkowych wartości odżywczych.

Lekkostrawne

Chia w połączeniu z wodą są łatwo trawione i wchłaniane. Otoczka nasion rozkłada się bardzo szybko, są lekkostrawne, nie ciążą na żołądku i szybko uwalniają energię.

Oczyszczające

Napęczniałe nasiona Chia działają niczym szczotka w całym układzie pokarmowym, pomagając w usuwaniu nagromadzonych resztek pokarmu. Konsumując Chia można zauważy znacznie regularniejsze wypróżnianie.

Nawadniające

Ze względu na swoje właściwości absorpcji wody, spożywanie nasion Chia podczas wysiłku, nie tylko dostarczy energii. Utrzyma również odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.

Wszechstronne

Nasiona Chia można wykorzystywać na wiele sposobów. Istnieje masa przepisów na słodko, pikantnie, w sałatkach, sosach, koktajlach, krakersach, sokach, lodach itp. Jeden z przykładów to pudding z Chia.

Bezglutenowe

Białko w nasionach Chia nie zawiera glutenu. Dlatego też jest idealnym rozwiązaniem dla osób z wrażliwością na gluten.

Wchłaniają cukier

Spożywanie nasion Chia hamuje wpływ cukru na organizm, jeśli konsumowane są jednocześnie. Poprzez galaretowatą formę nasiona Chia spowalniają rozkład węglowodanów przez enzymy trawienne i ich wchłanianie przez organizm. Dzięki temu energia z pożywienia uwalniana jest stopniowo i starcza na dłużej. Spożywanie Chia może pomóc osobom chorym na cukrzycę.

Inne właściwości Chia

  • dostarczają energię
  • zwiększają siłę
  • regulują poziom cukru we krwi
  • wspomagają utratę wagi
  • wzmacniają wytrzymałość

Dlaczego jeszcze warto spożywać nasiona Chia?

Ze względu na swoje właściwości nasiona Chia warto spożywać w celu:

  • zmniejszenia wyrzutu insuliny do krwi
  • wspomagania odchudzania
  • obniżania cholesterolu

Nasiona Chia mogą być spożywane przez osoby z nietolerancją glutenu, mające problemy z tarczycą, hipoglikemię, a także z zespołem jelita drażliwego (IBS). W kulturze mezoamerykańskiej uznawane były również jako lek na różne schorzenia i były bardzo cenione. Od wspomagania gojenia ran, łagodzenia bólu stawów po oczyszczanie oczu. Ze względu na sporą ilość wapnia, włączenie Chia do diety może uchronić przed wystąpieniem próchnicy zębów i problemów z kruchością kości.

Jak spożywać nasiona Chia?

Nasiona można spożywać na kilka sposobów:

  • w postaci żelu (wystarczy dodać wody, soku, jogurtu itp). Nasiona absorbują płyny tworząc budyń/żel i w takiej postaci bezpośrednio można je spożywać;
  • w postaci mąki (tak samo jak len, można zmielić nasiona i w takiej formie dodawać do sosów, koktajli i innych potraw w celu zagęszczenia);
  • w całości (nasiona można spożywać bez żadnej obróbki, bezpośrednio dodając do potraw).

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Oryginalne pędy młodego jęczmienia - odmładzający i rewitalizujący skarb natury
W królestwie roślin jęczmień uważany jest przez wielu ekspertów za roślinę najbogatszą na świecie w składniki odżywcze. Ponad 3000 aktywnych składników odżywczych, występujących najliczniej i o najwyższej wartości, jak w żadnej innej roślinie.
Zobacz tutaj ...
Bio Młody jęczmień - sproszkowany sok - 100% naturalny
Jęczmień to najbardziej aktywne połączenie substancji witalnych. Wzmacnia system odpornościowy, spowalnia procesy starzenia się organizmu, a także zmniejsza ryzyko zachorowań na raka. Jest cennym źródłem niezbędnych aminokwasów.
Zobacz tutaj ...
49 komentarzy
« Older Comments
  1. Emilia
    Emilia says:

    Uwielbiam nasiona chia a ich zastosowanie w kuchni jest różnorodne. Puddingi, jako posypka, dodawane do domowych wypieków 🙂

    Odpowiedz
  2. Asia
    Asia says:

    Nie odważyłam się jeszcze na wypróbowanie chia, ale chyba skuszą mnie zalety… trzeba przecież odkrywać nowe, co nie?

    Odpowiedz
  3. BEATA
    BEATA says:

    Wlasnie, mam, kupilam sobie juz jakis czas temu opakowanie ziarenek chia, bo co rusz gdzies natrafialam na to slowo i jakos jeszcze nie mialam odwagi po nie siegnac. Tymczasem widze, ze warto i za wcale nie jest tak trudno. Dziekuje serdecznie i pozdrawiam cieplutko.Beata

    Odpowiedz
« Older Comments

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *