Chia – co to jest?

Chia - co to jest?Chia należy do gatunku roślin z rodziny jasnotowatych. Pochodzi z Meksyku i Gwatemali. Jest bardzo popularna i ceniona ze względu na nasiona, które kiedyś wykorzystywane były w kulturze Majów, Inków i Azteków. Chia znaczy siła.

Chia – historia

Ze względu na swoje właściwości, Chia często wykorzystywana była przez biegających posłańców. Każdy z nich zaopatrzony był w mały woreczek tych nasion, które dodawały solidnej porcji energii. W Meksyku mówi się, że łyżka nasion może dodać siły osobie na 24 godziny.  Poza niezwykłymi wartościami odżywczymi, nasiona Chia również bardzo dobrze smakują, wyglądają ciekawie, a także bardzo łatwo je przyrządzić.

Właściwości nasion Chia

W skrócie można powiedzieć że nasiona Chia mają:

  • 5 razy więcej wapnia niż mleko, a do tego bor, odpowiedzialny za transfer wapnia w kościach
  • 2 razy więcej białka niż jakakolwiek inne nasiona lub zboża
  • 2 razy więcej potasu niż banany
  • 3 razy więcej żelaza niż szpinak

Ponadto nasiona Chia są kompletnym źródłem białka i zapewniają wszystkie niezbędne aminokwasy w łatwo przyswajalnej formie. Znaleźć w nich można również spore ilości kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które są niezbędnymi kwasami nienasyconymi.  Są również bogatym źródłem rozpuszczalnego błonnika.

Chia ma bardzo podobne właściwości chłonne jak len – absorbuje wodę tworząc śluzowaty żel. 100 gram nasion może pochłonąć ponad litr wody w czasie krótszym niż 10 minut!

Chia – właściwości

Antyoksydanty

Nasiona Chia są bogatym źródłem antyoksydantów. Ich zaletą jest stabilność. Dzięki przeciwutleniaczom, zawarte w nasionach Chia wrażliwe tłuszcze nie jełczeją. Przechowywane w odpowiednich warunkach potrafią zachować świeżość bez utraty swoich właściwości, smaku i aromatu nawet przez 5 lat. Rola przeciwutleniaczy w organizmie jest znana i można o niej poczytaj w artykule: Przeciwutleniacze – istotny element diety

Smak

W smaku nasiona Chia są bardzo łagodne i przyjemne. Dzięki temu możemy łączyć je z innymi składnikami, nie powodując wyraźnej zmiany ich smaku. Świetnie sprawdzają się jako dodatek do pieczywa, sosów, deserów czy koktajli, nadając potrawom dodatkowych wartości odżywczych.

Lekkostrawne

Chia w połączeniu z wodą są łatwo trawione i wchłaniane. Otoczka nasion rozkłada się bardzo szybko, są lekkostrawne, nie ciążą na żołądku i szybko uwalniają energię.

Oczyszczające

Napęczniałe nasiona Chia działają niczym szczotka w całym układzie pokarmowym, pomagając w usuwaniu nagromadzonych resztek pokarmu. Konsumując Chia można zauważy znacznie regularniejsze wypróżnianie.

Nawadniające

Ze względu na swoje właściwości absorpcji wody, spożywanie nasion Chia podczas wysiłku, nie tylko dostarczy energii. Utrzyma również odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.

Wszechstronne

Nasiona Chia można wykorzystywać na wiele sposobów. Istnieje masa przepisów na słodko, pikantnie, w sałatkach, sosach, koktajlach, krakersach, sokach, lodach itp. Jeden z przykładów to pudding z Chia.

Bezglutenowe

Białko w nasionach Chia nie zawiera glutenu. Dlatego też jest idealnym rozwiązaniem dla osób z wrażliwością na gluten.

Wchłaniają cukier

Spożywanie nasion Chia hamuje wpływ cukru na organizm, jeśli konsumowane są jednocześnie. Poprzez galaretowatą formę nasiona Chia spowalniają rozkład węglowodanów przez enzymy trawienne i ich wchłanianie przez organizm. Dzięki temu energia z pożywienia uwalniana jest stopniowo i starcza na dłużej. Spożywanie Chia może pomóc osobom chorym na cukrzycę.

Inne właściwości Chia

  • dostarczają energię
  • zwiększają siłę
  • regulują poziom cukru we krwi
  • wspomagają utratę wagi
  • wzmacniają wytrzymałość

Dlaczego jeszcze warto spożywać nasiona Chia?

Ze względu na swoje właściwości nasiona Chia warto spożywać w celu:

  • zmniejszenia wyrzutu insuliny do krwi
  • wspomagania odchudzania
  • obniżania cholesterolu

Nasiona Chia mogą być spożywane przez osoby z nietolerancją glutenu, mające problemy z tarczycą, hipoglikemię, a także z zespołem jelita drażliwego (IBS). W kulturze mezoamerykańskiej uznawane były również jako lek na różne schorzenia i były bardzo cenione. Od wspomagania gojenia ran, łagodzenia bólu stawów po oczyszczanie oczu. Ze względu na sporą ilość wapnia, włączenie Chia do diety może uchronić przed wystąpieniem próchnicy zębów i problemów z kruchością kości.

Jak spożywać nasiona Chia?

Nasiona można spożywać na kilka sposobów:

  • w postaci żelu (wystarczy dodać wody, soku, jogurtu itp). Nasiona absorbują płyny tworząc budyń/żel i w takiej postaci bezpośrednio można je spożywać;
  • w postaci mąki (tak samo jak len, można zmielić nasiona i w takiej formie dodawać do sosów, koktajli i innych potraw w celu zagęszczenia);
  • w całości (nasiona można spożywać bez żadnej obróbki, bezpośrednio dodając do potraw).
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina + Chlorella - naturalne oczyszczanie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Oryginalne pędy młodego jęczmienia - odmładzający i rewitalizujący skarb natury
W królestwie roślin jęczmień uważany jest przez wielu ekspertów za roślinę najbogatszą na świecie w składniki odżywcze. Ponad 3000 aktywnych składników odżywczych, występujących najliczniej i o najwyższej wartości, jak w żadnej innej roślinie.
Zobacz tutaj ...
Bio Młody jęczmień - sproszkowany sok - 100% naturalny
Jęczmień to najbardziej aktywne połączenie substancji witalnych. Wzmacnia system odpornościowy, spowalnia procesy starzenia się organizmu, a także zmniejsza ryzyko zachorowań na raka. Jest cennym źródłem niezbędnych aminokwasów.
Zobacz tutaj ...
49 komentarzy:
  1. Emilia
    Emilia says:

    Uwielbiam nasiona chia a ich zastosowanie w kuchni jest różnorodne. Puddingi, jako posypka, dodawane do domowych wypieków 🙂

    Odpowiedz
  2. Asia
    Asia says:

    Nie odważyłam się jeszcze na wypróbowanie chia, ale chyba skuszą mnie zalety… trzeba przecież odkrywać nowe, co nie?

    Odpowiedz
  3. BEATA
    BEATA says:

    Wlasnie, mam, kupilam sobie juz jakis czas temu opakowanie ziarenek chia, bo co rusz gdzies natrafialam na to slowo i jakos jeszcze nie mialam odwagi po nie siegnac. Tymczasem widze, ze warto i za wcale nie jest tak trudno. Dziekuje serdecznie i pozdrawiam cieplutko.Beata

    Odpowiedz
  4. kinga
    kinga says:

    Nasionka chia są zdrowe, smaczne i można z nich przyrządzić pyszne potrawy – najlepsze są moim zdaniem z dodatkiem mleka kokosowego lub owocowego jogurtu.

    Odpowiedz
  5. Paulina Biernacka
    Paulina Biernacka says:

    Uwielbiam nasiona chia! Odkąd pojawiły się w moim menu, nie wyobrażam sobie owsianki/koktajlu bez ich „towarzystwa”. 😉

    Odpowiedz
  6. Magda
    Magda says:

    niesamowicie dużo właściwości zdrowotnych, ostatnio właśnie kobieta zachęcała mnie do zakupu gęstego soku z nasion chia, świetny wpis, konkretny i bardzo szczegółowy 🙂

    Odpowiedz
  7. Anna Lena
    Anna Lena says:

    Osobiście uwielbiam i często robię z chia koktajle na bazie mleka kokosowego (również własnej produkcji). Świetnie nadaję się również jako dodatek do wody z liminką i miodem. Polecam:) Muszę tu częściej zaglądać:) Dodaję blogo do obserwowanych!:)

    Odpowiedz
  8. Ania
    Ania says:

    Za mna chodza od dluzszego czasu te pudingi i chyba w koncu musze je wyprobowac, nie mialam pojecia z koleji o tym, ze chia tak swietnie radza sobie z cukrem i obnizaja cholesterol, swietny post !

    Odpowiedz
  9. Artur
    Artur says:

    Coraz częściej widzę chia w różnych zastosowaniach i zadawałem sobie pytanie : co to za nowinka? A tu, prosze to całkiem fajne nasiona. No i o szerokim zastosowaniu.

    Odpowiedz
  10. Alicja
    Alicja says:

    Od jakiegoś czasu dość często dosypuję chia do różnych potraw, aczkolwiek nie wiedziałam, że to aż tak dobre dla organizmu 😀 Postaram się być bardziej w tym dosypywaniu systematyczna w związku z tym.

    Odpowiedz
  11. Justyna
    Justyna says:

    Świetny wpis! Dowiedziałam się naprawdę interesujących rzeczy, bo mimo że już od kilku miesięcy dodaję łyżkę nasion chia do jogurtu na śniadanie, to nie wiedziałam, że te nasiona mają tyle cennych właściwości! Czy jest jakaś ograniczona dzienna ilość spożycia? Na opakowaniu czytałam, że chyba nie można przekroczyć 15 g dziennie, czy to prawda? 🙂

    Odpowiedz
  12. Bookendorfina
    Bookendorfina says:

    Warto wyszukiwać takich wiadomości, zwracać uwagę na nowe możliwości, które możemy dopasować do naszej codziennej diety. O kilku dobrych aspektach chia wiedziałam, jednak teraz uporządkowałam sobie całą wiedzę na temat tej rośliny. 🙂

    Odpowiedz
  13. Monika
    Monika says:

    Mam w domu te nasionka, czasem coś tam z ich dodatkiem przygotuję, ale nie wiedziałam, że mają aż tyle zalet! Trzeba będzie chyba częściej je stosować 🙂

    Odpowiedz
  14. Karolina
    Karolina says:

    Wszyscy mają chia mam i ja 😉 czy macie jakieś ciekawe przepisy na Dania z chia? Robiłam ostatnio pudding i brał mi inspiracji.

    Odpowiedz
  15. barbara
    barbara says:

    Chia jest super. Choć na razie głównie wykorzystuję do smoothie i zwiększenia sytości. Może powinnam również do zup i jako posypkę..? Widzę ciekawe produkty, chętnie się rozejrzę 🙂

    Odpowiedz
  16. Iga
    Iga says:

    Mówiąc szczerze nie wiedziałam, że nasiona Chia mają 2razy więcej potasu niż banany czy 3 razy więcej żelaza niż szpinak. Jak zwykle komplet wiedzy w jednym miejscu.

    Odpowiedz
  17. Daria
    Daria says:

    Nigdy wcześniej nie słyszałam o tych nasionach. Po właściwościach jednak widzę, że powinnam spróbować się z nimi zaprzyjaźnić.

    Odpowiedz
  18. Joanna
    Joanna says:

    Używam nasion chia do zielonych koktajli i owsianki, czasem robię też deser z mlekiem kokosowym. Fajnie wzbogaca potrawy 🙂
    Pozdrawiam!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *