Chia – co to jest?

Aktualizacja

Chia - co to jest?Chia należy do gatunku roślin z rodziny jasnotowatych. Pochodzi z Meksyku i Gwatemali. Jest bardzo popularna i ceniona ze względu na nasiona, które kiedyś wykorzystywane były w kulturze Majów, Inków i Azteków. Chia znaczy siła.

Trochę historii

Ze względu na swoje właściwości, chia często wykorzystywana była przez biegających posłańców. Każdy z nich zaopatrzony był w mały woreczek tych nasion, które dodawały solidnej porcji energii. W Meksyku mówi się, że łyżka nasion może dodać siły osobie na 24 godziny.  Poza niezwykłymi wartościami odżywczymi, nasiona chia również bardzo dobrze smakują, wyglądają ciekawie, a także bardzo łatwo je przyrządzić.

Właściwości nasion chia

W skrócie można powiedzieć że nasiona mają:

  • 5 razy więcej wapnia niż mleko, a do tego bor, odpowiedzialny za transfer wapnia w kościach
  • 2 razy więcej białka niż jakakolwiek inne nasiona lub zboża
  • 2 razy więcej potasu niż banany
  • 3 razy więcej żelaza niż szpinak

Ponadto nasiona chia są kompletnym źródłem białka i zapewniają wszystkie niezbędne aminokwasy w łatwo przyswajalnej formie. Znaleźć w nich można również spore ilości kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które są niezbędnymi kwasami nienasyconymi.  Są również bogatym źródłem rozpuszczalnego błonnika.

chia ma bardzo podobne właściwości chłonne jak len – absorbuje wodę tworząc śluzowaty żel. 100 gram nasion może pochłonąć ponad litr wody w czasie krótszym niż 10 minut!

Antyoksydanty

Nasiona są bogatym źródłem antyoksydantów. Ich zaletą jest stabilność. Dzięki przeciwutleniaczom, zawarte w nasionach chia wrażliwe tłuszcze nie jełczeją. Przechowywane w odpowiednich warunkach potrafią zachować świeżość bez utraty swoich właściwości, smaku i aromatu nawet przez 5 lat. Rola przeciwutleniaczy w organizmie jest znana i można o niej poczytaj w artykule: Przeciwutleniacze – istotny element diety

Smak

W smaku nasiona chia są bardzo łagodne i przyjemne. Dzięki temu możemy łączyć je z innymi składnikami, nie powodując wyraźnej zmiany ich smaku. Świetnie sprawdzają się jako dodatek do pieczywa, sosów, deserów czy koktajli, nadając potrawom dodatkowych wartości odżywczych.

Lekkostrawne

Nasiona chia w połączeniu z wodą są łatwo trawione i wchłaniane. Otoczka nasion rozkłada się bardzo szybko, są lekkostrawne, nie ciążą na żołądku i szybko uwalniają energię.

Oczyszczające

Napęczniałe nasiona chia działają niczym szczotka w całym układzie pokarmowym, pomagając w usuwaniu nagromadzonych resztek pokarmu. Konsumując nasiona można zauważy znacznie regularniejsze wypróżnianie.

Nawadniające

Ze względu na swoje właściwości absorpcji wody, spożywanie nasion chia podczas wysiłku, nie tylko dostarczy energii. Utrzyma również odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.

Wszechstronne

Nasiona te można wykorzystywać na wiele sposobów. Istnieje masa przepisów na słodko, pikantnie, w sałatkach, sosach, koktajlach, krakersach, sokach, lodach itp. Jeden z przykładów to pudding z chia.

Bezglutenowe

Białko w nasionach chia nie zawiera glutenu. Dlatego też jest idealnym rozwiązaniem dla osób z wrażliwością na gluten.

Wchłaniają cukier

Spożywanie nasion chia hamuje wpływ cukru na organizm, jeśli konsumowane są jednocześnie. Poprzez galaretowatą formę spowalniają rozkład węglowodanów przez enzymy trawienne i ich wchłanianie przez organizm. Dzięki temu energia z pożywienia uwalnia się stopniowo i starcza na dłużej. Spożywanie tych nasion może pomóc osobom chorym na cukrzycę.

Inne właściwości chia

  • dostarczają energię
  • zwiększają siłę
  • regulują poziom cukru we krwi
  • wspomagają utratę wagi
  • wzmacniają wytrzymałość

Dlaczego jeszcze warto spożywać nasiona chia?

Ze względu na swoje właściwości nasiona warto spożywać w celu:

Nasiona chia mogą być spożywane przez osoby z nietolerancją glutenu, mające problemy z tarczycą, hipoglikemię, a także z zespołem jelita drażliwego (IBS). W kulturze mezoamerykańskiej uznawane były również jako lek na różne schorzenia i były bardzo cenione. Od wspomagania gojenia ran, łagodzenia bólu stawów po oczyszczanie oczu. Ze względu na sporą ilość wapnia, włączenie ich do diety może uchronić przed wystąpieniem próchnicy zębów i problemów z kruchością kości.

Jak spożywać nasiona chia?

Nasiona można spożywać na kilka sposobów:

  • w postaci żelu (wystarczy dodać wody, soku, jogurtu itp). Nasiona absorbują płyny tworząc budyń/żel i w takiej postaci bezpośrednio można je spożywać;
  • w postaci mąki (tak samo jak len, można zmielić nasiona i w takiej formie dodawać do sosów, koktajli i innych potraw w celu zagęszczenia);
  • w całości (nasiona można spożywać bez żadnej obróbki, bezpośrednio dodając do potraw).
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
49 komentarzy:
« Starsze komentarze
  1. Emilia
    Emilia says:

    Uwielbiam nasiona chia a ich zastosowanie w kuchni jest różnorodne. Puddingi, jako posypka, dodawane do domowych wypieków 🙂

    Odpowiedz
  2. Asia
    Asia says:

    Nie odważyłam się jeszcze na wypróbowanie chia, ale chyba skuszą mnie zalety… trzeba przecież odkrywać nowe, co nie?

    Odpowiedz
  3. Asia
    Asia says:

    Jem regularnie, w postaci puddingu z mlekiem kokosowym i uwielbiam! Dzisiaj nawet mam na lunch w wersji z mango <3

    Odpowiedz
  4. BEATA
    BEATA says:

    Wlasnie, mam, kupilam sobie juz jakis czas temu opakowanie ziarenek chia, bo co rusz gdzies natrafialam na to slowo i jakos jeszcze nie mialam odwagi po nie siegnac. Tymczasem widze, ze warto i za wcale nie jest tak trudno. Dziekuje serdecznie i pozdrawiam cieplutko.Beata

    Odpowiedz
  5. kinga
    kinga says:

    Nasionka chia są zdrowe, smaczne i można z nich przyrządzić pyszne potrawy – najlepsze są moim zdaniem z dodatkiem mleka kokosowego lub owocowego jogurtu.

    Odpowiedz
  6. Paulina Biernacka
    Paulina Biernacka says:

    Uwielbiam nasiona chia! Odkąd pojawiły się w moim menu, nie wyobrażam sobie owsianki/koktajlu bez ich „towarzystwa”. 😉

    Odpowiedz
  7. Magda
    Magda says:

    niesamowicie dużo właściwości zdrowotnych, ostatnio właśnie kobieta zachęcała mnie do zakupu gęstego soku z nasion chia, świetny wpis, konkretny i bardzo szczegółowy 🙂

    Odpowiedz
  8. Anna Lena
    Anna Lena says:

    Osobiście uwielbiam i często robię z chia koktajle na bazie mleka kokosowego (również własnej produkcji). Świetnie nadaję się również jako dodatek do wody z liminką i miodem. Polecam:) Muszę tu częściej zaglądać:) Dodaję blogo do obserwowanych!:)

    Odpowiedz
  9. Ania
    Ania says:

    Za mna chodza od dluzszego czasu te pudingi i chyba w koncu musze je wyprobowac, nie mialam pojecia z koleji o tym, ze chia tak swietnie radza sobie z cukrem i obnizaja cholesterol, swietny post !

    Odpowiedz
  10. Czarna
    Czarna says:

    No własnie za to cenię blogi, że ktoś odrobi pracę domową za mnie i wyszuka wszystkie potrzebne informacje 🙂

    Odpowiedz
« Starsze komentarze

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *