Witamina B9 (kwas foliowy) – niezbędna do produkcji energii

Witamina B9 (kwas foliowy) - niezbędna do produkcji energiiWitamina B9, czyli kwas foliowy (inne nazwy to folik lub folacyna) jest niezbędna do produkcji energii w tkankach i wzmocnienia odporności organizmu. Reguluje wzrost komórek, a także warunkuje odpowiedni poziom białych i czerwonych krwinek krwi. Wspomaga również formowanie się kwasów DNA i RNA w naszych komórkach genowych. Jest niezwykle potrzebna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Źródła witaminy B9

Bardzo dobrym źródłem witaminy B9 są:

  • wątróbka drobiowa i wołowa
  • owoce, w szczególności banany, pomarańcze, owoc kantalupy
  • zielone warzywa liściaste takie jak brokuły, jarmuż, botwinka, szpinak i sałata rzymska

Szpinak jest jednym z najlepszych, naturalnych źródeł Witaminy B9. 200 g tego warzywa zawiera 388 mikrogramy kwasu foliowego, czyli prawie rekomendowaną dzienną dawkę (obecnie RWS – referencyjna wartość spożycia) dla dorosłych. Według zaleceń, dzienne zapotrzebowanie na witaminę B9 to 400 μg.

Do kolejnych produktów zawierających tę cenną witaminę należą drożdże piekarskie, zarodki pszenne, ryż, jęczmień, wszystkie rodzaje roślin strączkowych. Znajdziemy ją również w takich produktach jak:

  • pieczywo pełnoziarniste
  • makarony
  • płatki kukurydziane
  • mleko
  • grzyby
  • warzywa korzenne
  • Spirulina
  • szparagi
  • ryby (łosoś i tuńczyk)

Wchłanianie witaminy B9

Jeżeli zastanawiasz się czy warto dbać o odpowiedni poziom kwasu foliowego w organizmie, to warto zaznaczyć, że witamina ta jest formą rozpuszczalną w wodzie i nasz organizm absorbuje tylko połowę dostarczonej ilości. Dlatego profilaktycznie zaleca się dodatkową suplementację preparatami multiwitaminowymi. Powodem jest to, że większość z nas spożywa dania gotowane zbyt długo, odgrzewane i podgrzewane w mikrofali, które tracą sporo kwasu foliowego niszczonego w procesie utleniania.

Udowodniono, że witamina B9 jest lepiej przyswajalna działając synergicznie z witaminą B12. Dodatkowo, witamina C zapobiega zbyt szybkiemu wypłukiwaniu się witaminy B9 z naszego organizmu.

Niedobór kwasu foliowego

Dla wszystkich powyżej 11 roku życia zaleca się około 400 mikrogramów kwasu foliowego na dobę. Kobiety planujące macierzyństwo i będące w ciąży potrzebują dodatkowych 400 mikrogramów więcej. Natomiast karmiące piersią 100 mikrogramów, oprócz dziennego RWS. Taka dodatkowa suplementacja zapobiega uszkodzeniom układu nerwowego u rozwijającego się dziecka w łonie matki , zmniejsza ryzyko wady cewy nerwowej o około 50-75% i ryzyko rozszczepu kręgosłupa. Zapobiega również wystąpienia śmiertelnej wady wrodzonej jaką jest bezmózgowie.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz błonnik. To źródło minerałów jak cynk, magnez, wapń, żelazo
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *