Brzoskwinia – dlaczego warto ją jeść?

Brzoskwinia - dlaczego warto ją jeść?Brzoskwinia to jedno z najsmaczniejszych owoców, które występuje w Polsce. Jest słodka, soczysta, kusi swym smakiem oraz zapachem. Ponadto jej regularne spożywanie przynosi zdrowiu wiele dobrego. Zapobiegają anemii, zaparciom oraz wpływają na regulację poziomu cholesterolu. Co kryje w sobie brzoskwinia oraz jak jeszcze wpływa na nasz organizm? Podpowiadamy.

Co kryje w sobie brzoskwinia?

W czasach starożytnych brzoskwinie nazywano perskim jabłkiem. Owoce te pochodzą z Chin choć obecnie uprawia się je również we Francji, Hiszpanii, Grecji i USA. Należy zaznaczyć, że brzoskwinia to tak naprawdę grupa roślin, spośród których najbardziej popularna to brzoskwinia zwyczajna, uprawiana również w Polsce. Jej owoce są dość spore, okrągłe jednak największą cechą charakterystyczną jest przyjemna w dotyku skórka.

Brzoskwinie to bogactwo wielu witamin i minerałów. W jej składzie znaleźć można błonnik, karotenoidy, witaminy z grupy B, witaminę C, witaminę K, witaminę A i witaminę E. Ponadto obecne są w niej związki mineralne tj. potas, wapń, magnez, cynk, żelazo, bor, fosfor i mangan.

Jakie właściwości zdrowotne wykazuje brzoskwinia?

Na początku warto nadmienić, że brzoskwinie najlepiej spożywać ze skórką, ponieważ to właśnie w niej znajduje się najwięcej składników odżywczych. Ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego brzoskwinie poleca się szczególnie kobietom w ciąży, który warunkuje prawidłowy rozwój płodu, zapobiegając jego wadom genetycznym. Regularne włączanie tych owoców do diety przyczynia się do oczyszczania organizmu z toksyn. Ponadto zapobiegają rozwojowi anemii, pobudzając w organizmie syntezę czerwonych krwinek.

Należy wiedzieć, że w brzoskwiniach nie występuje tłuszcz ani sód, w związku z tym mogą je spożywać osoby z nadciśnieniem tętniczym oraz podwyższonym poziomem cholesterolu.

Brzoskwinie wykazują właściwości moczopędne w związku z tym zaleca się ich spożywanie przy schorzeniach układu moczowego, a także chorobach reumatycznych. Stymulują system trawienny poprzez produkcję soków żołądkowych. Ze względu na obecność błonnika spożywanie brzoskwiń zaleca się przy zaburzeniach funkcji układu pokarmowego, złej przemianie materii oraz dokuczliwych zaparciach.

Bor, występujący w pestkach jak i miąższu brzoskwiń, to pierwiastek odpowiedzialny za syntezę estrogenu, hormonu zapobiegającemu osteoporozie.

Kolejną ważną cechą brzoskwiń jest obecność w nich cennych dla zdrowia karotenoidów (naturalne przeciwutleniacze), które niwelują wolne rodniki z organizmu. To z kolei zapobiega rozwojowi chorób nowotworowych oraz spowalnia procesy starzenia się.

Oprócz właściwości zdrowotnych brzoskwinia to owoc, który pozytywnie wpływa również na urodę. Witamina A w niej obecna nawilża, tonizuje i odświeża skórę. Z kolei karotenoidy zapobiegają powstawaniu zmarszczek oraz spowalniają procesy starzenia się skóry.

Brzoskwinia w kuchni

Brzoskwinie to owoce bardzo często wykorzystywane w kuchni, szczególnie tej francuskiej. Stanowią bowiem składnik rogalików z nadzieniem czy tart owocowych. Świetnie sprawdzają się także jako element ciast, deserów, lodów czy sałatek owocowych.

Ponadto brzoskwinie wykorzystuje się w kuchni do produkcji przetworów takich jak dżemy, konfitury, soki, galaretki, kompoty.

Uwaga!

Najbogatsze w składniki odżywcze są tzw. brzoskwinie świeże. Te sprzedawane w puszkach nie są tak wartościowe, szczególnie że wzbogacone są w dodatkową ilość substancji słodzących. Jeśli więc chcemy zaczerpnąć dużo witamin z brzoskwiń warto jeść je świeże i razem ze skórką. Należy jednak pamiętać o dokładnym umyciu owoców, bowiem mogą występować na ich powierzchni resztki środków owadobójczych oraz inne zanieczyszczenia.

Brzoskwinie to owoce, które stosunkowo szybko dojrzewają i psują się. Dlatego też najlepiej nie zwlekać z ich zjedzeniem, a jeśli sytuacja tego wymaga, warto przechowywać je w chłodnym miejscu bez dostępu do dużej ilości światła.

Podsumowanie

Brzoskwinie są słodkimi, soczystymi, pachnącymi i przede wszystkim zdrowymi owocami. Dbają nie tylko o nasz wygląd zewnętrzny zapewniając właściwą kondycję skórze, ale również zapobiegają wielu chorobom czy schorzeniom organizmu tj. osteoporoza, choroby nowotworowe, anemia czy zaparcia. Korzystajmy więc z nich bez ograniczeń zwłaszcza, że należą do owoców sezonowych.

Kapsułki z kwasem hialuronowym
Kwas hialuronowy decyduje nie tylko o jędrnej i gładkiej skórze, ale także jest głównym składnikiem płynu stawowego i pełni funkcję "smaru" przy wykonywaniu ruchu redukując ból. Jego głównym zadaniem jest regulacja zawartości wody w przestrzeni ...
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *