Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami

Aktualizacja: 10 listopada 2020

Jak wzmocnić osłabiony organizm?Częstym pytaniem, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, jest jak wzmocnić osłabiony organizm? Przyczyn osłabienia odporności i zmniejszonej witalności może być wiele – w większości przypadków możemy temu zaradzić stosując się do poniższych wskazówek.

Przyczyny osłabienia organizmu

Jak wspomniano, może być wiele przyczyn osłabienia organizmu. Wiążą się one zarówno ze stylem życia i czynnikami zewnętrznymi, jak również czynnikami wewnętrznymi. Najczęściej osłabienie organizmu zauważamy w efekcie:

  • przetrenowania, zbyt intensywnych wysiłków fizycznych, szczególnie jeśli trwa to od dłuższego czasu;
  • przeziębienia i grypy;
  • niedoboru witamin, minerałów, NNKT lub koenzymu Q10;
  • braku wystarczającej ilości odpoczynku, niewysypiania się;
  • nadużywania alkoholu lub innych szkodliwych środków;
  • nadmiernego stresu;
  • chorób ogólnoustrojowych;
  • przyjmowania niektórych leków i chemioterapii;
  • radioterapii;
  • siedzącego trybu życia, braku aktywności fizycznej;
  • przebytych operacji lub zabiegów.

Organizm można wzmacniać bez względu na przyczynę. Często nie można uniknąć wielu czynników, które wpływają negatywnie na organizm, jednak można skutecznie zmniejszać intensywność ich oddziaływania na ustrój.

Zobacz również: Stres a odporność.

Jak wzmocnić osłabiony organizm?

Osłabiony organizm należy wzmacniać przede wszystkim poprzez regularną aktywność fizyczną i zmianę diety. To podstawa w dążeniu do wysokiej odporności, witalności i dobrego samopoczucia. Ważne są jednak również inne czynniki związane ze stylem życia.

Aktywność fizyczna

Każdemu człowiekowi zaleca się przynajmniej 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej przez 5 dni w tygodniu. Warto jednak znaleźć aktywność, która szczególnie nas interesuje i poświęcić jej nieco więcej czasu. Dla osób preferujących spokojniejszy tryb życia może to być joga, gimnastyka czy jazda konna, zaś dla bardziej energicznych – zumba, taniec lub jogging. W dzisiejszych czasach jest wiele propozycji. Osoby starsze mogą zdecydować się na nordic walking oraz codzienną gimnastykę dla seniorów (coraz więcej klubów fitness ma tego typu zajęcia w swojej ofercie). Jednym z lepszych sposobów na wzmocnienie organizmu jest tak zwane morsowanie. Należy jednak wiedzieć jak wykonywać tę aktywność, a przed przystąpieniem do niej konieczne jest wykluczenie wszystkich przeciwwskazań.

Codzienna dieta

Kolejnym ważnym aspektem jest dieta. Aby wzmocnić organizm należy spożywać dużą ilość owoców i warzyw, które są bogate w minerały i witaminy. Ważna jest także podaż niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (kwasy omega 3 i omega 6 idealnie nadają się jako suplement w okresie jesienno-zimowym i nie tylko, ponieważ między innymi wzmacniają odporność). Koenzym Q10 jest jednym z silniejszych antyoksydantów, eliminuje wolne rodniki krążące po organizmie oraz dostarcza energii w postaci ATP, która jest niezbędna do przeprowadzenia większości procesów na poziomie komórkowym. Nie należy pomijać wypijania przynajmniej 1,5 l wody dziennie. Ponadto do produktów spożywczych wpływających korzystnie na osłabiony organizm należą:

Dieta w dużym stopniu wpływa na czynność całego organizmu. Dostarczając odpowiedniej ilości cennych składników odżywczych jesteśmy w stanie wpłynąć nie tylko na zdrowie fizyczne i psychiczne, ale również na urodę.

Pozostałe sposoby

Jak jeszcze można wzmocnić osłabiony organizm? Otóż istnieje jeszcze kilka rad. Przede wszystkim warto:

  • unikać nadmiaru alkoholu, rzucić palenie;
  • wysypiać się, każdego dnia znaleźć chwilę na relaks i wyciszenie się;
  • unikać przebywania z pomieszczeniach i miejscach o zanieczyszczonym powietrzu, wietrzyć pokój przed snem;
  • zdecydować się na regularne masaże lub rolowanie – czynności te pobudzą krążenie, dzięki czemu cenne składniki odżywcze zostaną szybciej dostarczone do wszystkich tkanek i komórek;
  • przyjmować probiotyki i wprowadzić do codziennej diety naturalną żywność probiotyczną;
  • pić napary np. z rumianku, szałwii czy innych ziół o działaniu wzmacniającym.

Większość schorzeń i chorób osłabiających organizm należy do grupy chorób cywilizacyjnych, czyli związanych ze stylem życia. Mowa np. o cukrzycy typu 2, chorobach reumatycznych, chorobach nowotworowych czy otyłości. Odpowiednia dieta, aktywność fizyczna, unikanie używek oraz stresu mogą przyczynić się do prewencji tych chorób. Tym samym dbamy o odporność i energię życiową w każdym dniu.

Bio Acerola C - 100% naturalna witamina C
Acerola od bioalgi to w pełni naturalny (organiczny) i bez żadnych dodatków produkt. Wytwarzany jest z owoców wiśni Acerola, na ściśle kontrolowanej, ekologicznej uprawie, z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Kościej A., Skotnicka-Graca U., Ozga I., Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2/2017.
  2. Dymarska E., Grochowalska A., Jaskuła-Błaszak M., Porażka J., Krauss H., Chęcińska-Maciejewska Z., Wpływ sposobu odżywiania na układ odpornościowy w różnych grupach wiekowych, Problemy Higieny i Epidemiologii, 1/2017.
  3. Hasik J., Lutomski J., Ziołolecznictwo w chorobach wewnętrznych. Racjonalny poradnik dla lekarzy i farmaceutów, Wydawnictwo Borgis, Warszawa 2000.
  4. Haigh C., Sposób na odporność – 100 produktów na wzmocnienie odporności organizmu, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2006.