Aktualizacja

Żeń-szeń - właściwości i skutki uboczneŻeń-szeń to roślina znana z bardzo szerokich właściwości zdrowotnych. Uważana jest również za panaceum na wszelkie dolegliwości. Początkowo żeń-szeń wykorzystywany był w medycynie naturalnej Dalekiego Wschodu. Obecnie znajduje zastosowanie także w ziołolecznictwie i kosmetologii. Żeń-szeń polecany jest na wiele schorzeń. Są jednak pewne przeciwwskazania do tego, aby go przyjmować. Poznaj cenne właściwości tej rośliny oraz dowiedz się kto powinien włączyć go do swojej diety, a także kiedy mogą pojawić się skutki uboczne.

Co zawiera żen-szeń?

Żeń-szeń to roślina pochodząca z Azji. Jego najcenniejszą odmianą jest żeń-szeń biały, który zawiera zdecydowanie najwięcej składników aktywnych. Posiada w swoim składzie wiele substancji czynnych. Jednak najważniejszymi są tzw. ginsenozydy. Są tak cenne, ponieważ potrafią zwiększać zdolność hemoglobiny (czerwony barwnik krwi) do przyłączania się tlenu. Prowadzi to do lepszego zaopatrywania narządów organizmu w ten pierwiastek. Takie działanie sprawia, że zwiększa się zdolność organizmu oraz energia do jego sprawniejszego funkcjonowania.

Ginsenozydy to związki, które bardzo korzystnie wpływają również na nasz układ immunologiczny. Zwiększają odporność organizmu, przez co nie wychwytuje infekcji ze środowiska zewnętrznego. Pozytywnie też oddziałują podczas okresu rekonwalescencji po chorobie czy przebytych operacjach chirurgicznych.

Do innych, ważnych składników żeń-szenia zalicza się witaminy:

oraz składniki mineralne takie jak:

a także cukry.

Rodzaje Żeń-szenia

Jest wiele rodzajów żeń-szenia. Wyróżnia się żeń-szeń:

  • chiński znajdujący się we Wschodniej Azji
  • czerwony tzw. koreański
  • amerykański, który występuje w rejonach Kanady
  • żeń-szeń syberyjski i japoński dostępny w Chinach, Japonii i Indiach.

Właściwości żeń-szenia

Ze względu na dużą zawartość składników, roślina ta posiada szerokie właściwości.

1. Wzmacnia układ nerwowy.

Żeń-szeń stymuluje receptory mózgowe, wykazując tym samym działanie uspokajające i relaksacyjne. Podnosi także poziom acetylocholiny, co wpływa na poprawę pamięci i koncentracji. Z kolei ginsenozydy zawarte w tej roślinie wykazują działanie antyoksydacyjne, chroniąc neurony przed ich uszkodzeniem.

2. Chroni przed cukrzycą.

Żeń-szeń, stosowany regularnie, obniża poziom glukozy we krwi. Chroni również komórki beta, które znajdują się w trzustce i odpowiedzialne są wydzielanie insuliny po spożyciu posiłku.

3. Wzmacnia układ krwionośny.

Żeń-szeń zapobiega przede wszystkim miażdżycy. Reguluje poziom cholesterolu we krwi, utrzymując go na odpowiednim poziomie.

4. Chroni przed nowotworami.

Ginsenozydy zawarte w żeń-szeniu wykazują działanie hamujące rozwój komórek nowotworowych w organizmie człowieka, co zostało potwierdzone naukowo.

5. Regeneruje wątrobę.

Duże znaczenie ma tu działanie antyoksydacyjne tej rośliny. Chroni on bowiem hepatocyty (komórki wątroby) przed działaniem szkodliwych wolnych rodników.

6. Chroni przed osteoporozą.

Ginsenozydy wpływają na przyrost estrogenów w kościach. Wykazują działanie ochronne na całą tkankę kostną. Spożywanie żeń-szenia polecane jest przede wszystkim kobietom po menopauzie, u których jajniki nie są już w stanie produkować estrogenów.

7. Redukuje zmęczenie.

Spożywany regularnie żeń-szeń dodaje energii, zwiększa możliwości fizyczne oraz niweluje stres. Ponadto wpływa na zmniejszenie się objawów menopauzy u kobiet. Stąd też bardzo mocno polecany jest on osobom zmęczonym zbyt dużą ilością pracy, przebytą chorobą czy będącym w permanentnym stresie.

8. Wspomaga leczenie potencji.

Obecność żeń-szenia w diecie zwiększa libido, zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Pomocny jest także w zaburzeniach erekcji. Ginsenozydy znajdujące się w jego składzie zwiększają uwalnianie w organizmie tlenku azotu. Jego obecność wpływa na rozkurcz naczyń krwionośnych, powodując znaczny napływ krwi do penisa. Badania wykazują również, że roślina ta niweluje problemy z erekcją nawet u 60% mężczyzn.

9. Wspiera sportowców.

Przeprowadzone badania potwierdzają, że żeń-szeń usprawnia zużycie tlenu w komórkach organizmu. Przez to obniża poziom kwasu mlekowego we krwi, który przyczynia się do występowania bólów mięśniowych po wysiłku. Badania udowodniły, że sportowcy, którzy regularnie przyjmowali żeń-szeń, posiadali znacznie mniejszy poziom kwasu mlekowego w krwi.

Przeciwwskazania

  • nadciśnienie i choroby serca
  • hipoglikemia
  • ciąża
  • karmienie piersią
  • stany zapalne
  • gorączka
  • zbyt duża ilość spożywanej kawy
  • leki przeciwzakrzepowe

Skutki uboczne

Stosowany w codziennej diecie korzeń żeń-szenia wpływa bardzo korzystnie na nasze zdrowie. Jednak przyjmowanie go w zbyt dużych ilościach może wywołać objawy niepożądane. Należą do nich m.in.:

Jak należy dawkować żeń-szeń?

Cała kuracja żeń-szeniem nie powinna trwać dłużej niż około 2 miesiące. Bardzo istotna jest w tym regularność spożywania. W przypadku gdy dojdzie do jej zaburzenia, wówczas żeń-szeń nie wykaże swoich właściwości. Najlepszą porą na przyjmowanie żeń-szenia jest zazwyczaj wiosna i lato.

Żeń-szeń i guarana
Połączenie żeń-szenia i guarany sprawiło, że otrzymaliśmy produkt, którego składniki uzupełniają swoje działanie. Dzięki temu znacznie lepiej wspierają organizm ...
Zobacz tutaj ...