Chia – co to jest?

4.60 avg. rating (85% score) - 5 votes

Chia - co to jest?Chia należy do gatunku roślin z rodziny jasnotowatych. Pochodzi z Meksyku i Gwatemali. Jest bardzo popularna i ceniona ze względu na nasiona, które kiedyś wykorzystywane były w kulturze Majów, Inków i Azteków. Chia znaczy siła.

Chia – historia

Ze względu na swoje właściwości, Chia często wykorzystywana była przez biegających posłańców. Każdy z nich zaopatrzony był w mały woreczek tych nasion, które dodawały solidnej porcji energii. W Meksyku mówi się, że łyżka nasion może dodać siły osobie na 24 godziny.  Poza niezwykłymi wartościami odżywczymi, nasiona Chia również bardzo dobrze smakują, wyglądają ciekawie, a także bardzo łatwo je przyrządzić.

Właściwości nasion Chia

W skrócie można powiedzieć że nasiona Chia mają:

  • 5 razy więcej wapnia niż mleko, a do tego bor, odpowiedzialny za transfer wapnia w kościach
  • 2 razy więcej białka niż jakakolwiek inne nasiona lub zboża
  • 2 razy więcej potasu niż banany
  • 3 razy więcej żelaza niż szpinak

Ponadto nasiona Chia są kompletnym źródłem białka i zapewniają wszystkie niezbędne aminokwasy w łatwo przyswajalnej formie. Znaleźć w nich można również spore ilości kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które są niezbędnymi kwasami nienasyconymi.  Są również bogatym źródłem rozpuszczalnego błonnika.

Chia ma bardzo podobne właściwości chłonne jak len – absorbuje wodę tworząc śluzowaty żel. 100 gram nasion może pochłonąć ponad litr wody w czasie krótszym niż 10 minut!

Chia – właściwości

Antyoksydanty

Nasiona Chia są bogatym źródłem antyoksydantów. Ich zaletą jest stabilność. Dzięki przeciwutleniaczom, zawarte w nasionach Chia wrażliwe tłuszcze nie jełczeją. Przechowywane w odpowiednich warunkach potrafią zachować świeżość bez utraty swoich właściwości, smaku i aromatu nawet przez 5 lat. Rola przeciwutleniaczy w organizmie jest znana i można o niej poczytaj w artykule: Przeciwutleniacze – istotny element diety

Smak

W smaku nasiona Chia są bardzo łagodne i przyjemne. Dzięki temu możemy łączyć je z innymi składnikami, nie powodując wyraźnej zmiany ich smaku. Świetnie sprawdzają się jako dodatek do pieczywa, sosów, deserów czy koktajli, nadając potrawom dodatkowych wartości odżywczych.

Lekkostrawne

Chia w połączeniu z wodą są łatwo trawione i wchłaniane. Otoczka nasion rozkłada się bardzo szybko, są lekkostrawne, nie ciążą na żołądku i szybko uwalniają energię.

Oczyszczające

Napęczniałe nasiona Chia działają niczym szczotka w całym układzie pokarmowym, pomagając w usuwaniu nagromadzonych resztek pokarmu. Konsumując Chia można zauważy znacznie regularniejsze wypróżnianie.

Nawadniające

Ze względu na swoje właściwości absorpcji wody, spożywanie nasion Chia podczas wysiłku, nie tylko dostarczy energii. Utrzyma również odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.

Wszechstronne

Nasiona Chia można wykorzystywać na wiele sposobów. Istnieje masa przepisów na słodko, pikantnie, w sałatkach, sosach, koktajlach, krakersach, sokach, lodach itp. Jeden z przykładów to pudding z Chia.

Bezglutenowe

Białko w nasionach Chia nie zawiera glutenu. Dlatego też jest idealnym rozwiązaniem dla osób z wrażliwością na gluten.

Wchłaniają cukier

Spożywanie nasion Chia hamuje wpływ cukru na organizm, jeśli konsumowane są jednocześnie. Poprzez galaretowatą formę nasiona Chia spowalniają rozkład węglowodanów przez enzymy trawienne i ich wchłanianie przez organizm. Dzięki temu energia z pożywienia uwalniana jest stopniowo i starcza na dłużej. Spożywanie Chia może pomóc osobom chorym na cukrzycę.

Inne właściwości Chia

  • dostarczają energię
  • zwiększają siłę
  • regulują poziom cukru we krwi
  • wspomagają utratę wagi
  • wzmacniają wytrzymałość

Dlaczego jeszcze warto spożywać nasiona Chia?

Ze względu na swoje właściwości nasiona Chia warto spożywać w celu:

  • zmniejszenia wyrzutu insuliny do krwi
  • wspomagania odchudzania
  • obniżania cholesterolu

Nasiona Chia mogą być spożywane przez osoby z nietolerancją glutenu, mające problemy z tarczycą, hipoglikemię, a także z zespołem jelita drażliwego (IBS). W kulturze mezoamerykańskiej uznawane były również jako lek na różne schorzenia i były bardzo cenione. Od wspomagania gojenia ran, łagodzenia bólu stawów po oczyszczanie oczu. Ze względu na sporą ilość wapnia, włączenie Chia do diety może uchronić przed wystąpieniem próchnicy zębów i problemów z kruchością kości.

Jak spożywać nasiona Chia?

Nasiona można spożywać na kilka sposobów:

  • w postaci żelu (wystarczy dodać wody, soku, jogurtu itp). Nasiona absorbują płyny tworząc budyń/żel i w takiej postaci bezpośrednio można je spożywać;
  • w postaci mąki (tak samo jak len, można zmielić nasiona i w takiej formie dodawać do sosów, koktajli i innych potraw w celu zagęszczenia);
  • w całości (nasiona można spożywać bez żadnej obróbki, bezpośrednio dodając do potraw).

Polecane produkty:

Bio Młody jęczmień - sproszkowany sok - 100% naturalny
Jęczmień to najbardziej aktywne połączenie substancji witalnych. Wzmacnia system odpornościowy, spowalnia procesy starzenia się organizmu, a także zmniejsza ryzyko zachorowań na raka. Jest cennym źródłem niezbędnych aminokwasów.
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Oryginalne pędy młodego jęczmienia - odmładzający i rewitalizujący skarb natury
W królestwie roślin jęczmień uważany jest przez wielu ekspertów za roślinę najbogatszą na świecie w składniki odżywcze. Ponad 3000 aktywnych składników odżywczych, występujących najliczniej i o najwyższej wartości, jak w żadnej innej roślinie.
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

26 komentarzy do "Chia – co to jest?"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Kasia
Gość

Jako produkt są doskonałe do potraw i zdrowe. Ja przyrządzam z nich różne desery.

Kaja
Gość

Znam i lubię to malutkie nasionka – dodaję je do owsianki. I uwielbiam je w mleczku kokosowym… pycha!

Chaos
Gość

Uwielbiam chię [czy to się odmienia??] w koktajlach. Czasem dodaję nawet do kanapek. I zdrowe i pyszne!

abakercja
Gość

bardzo lubię chia. regularnie dodaję do swoich owsianek i koktajli.

Agnieszka
Gość

Mam, jadam właśnie przez zdrowe właściwości 🙂

Joanna
Gość

Używam nasion chia do zielonych koktajli i owsianki, czasem robię też deser z mlekiem kokosowym. Fajnie wzbogaca potrawy 🙂
Pozdrawiam!

Karolina
Gość

jak zwykle ciekawy artykuł 🙂

Katarzyna
Gość

Znam CHIA, rewelacyjne działanie! Konkretny i rzetelny post.

Daria
Gość

Nigdy wcześniej nie słyszałam o tych nasionach. Po właściwościach jednak widzę, że powinnam spróbować się z nimi zaprzyjaźnić.

Życie
Gość

Nasiona chia są ekstra! ;D

Iga
Gość

Mówiąc szczerze nie wiedziałam, że nasiona Chia mają 2razy więcej potasu niż banany czy 3 razy więcej żelaza niż szpinak. Jak zwykle komplet wiedzy w jednym miejscu.

barbara
Gość

Chia jest super. Choć na razie głównie wykorzystuję do smoothie i zwiększenia sytości. Może powinnam również do zup i jako posypkę..? Widzę ciekawe produkty, chętnie się rozejrzę 🙂

Karolina
Gość

Wszyscy mają chia mam i ja 😉 czy macie jakieś ciekawe przepisy na Dania z chia? Robiłam ostatnio pudding i brał mi inspiracji.

Monika
Gość

Mam w domu te nasionka, czasem coś tam z ich dodatkiem przygotuję, ale nie wiedziałam, że mają aż tyle zalet! Trzeba będzie chyba częściej je stosować 🙂

Bookendorfina
Gość

Warto wyszukiwać takich wiadomości, zwracać uwagę na nowe możliwości, które możemy dopasować do naszej codziennej diety. O kilku dobrych aspektach chia wiedziałam, jednak teraz uporządkowałam sobie całą wiedzę na temat tej rośliny. 🙂

Paulina
Gość

Uwielbiam te nasiona. Nie wyobrażam sobie bez z nich owsianki 🙂 W postaci puddingu też są super 🙂

Justyna
Gość

Świetny wpis! Dowiedziałam się naprawdę interesujących rzeczy, bo mimo że już od kilku miesięcy dodaję łyżkę nasion chia do jogurtu na śniadanie, to nie wiedziałam, że te nasiona mają tyle cennych właściwości! Czy jest jakaś ograniczona dzienna ilość spożycia? Na opakowaniu czytałam, że chyba nie można przekroczyć 15 g dziennie, czy to prawda? 🙂

Gosia
Gość

Z własnego doświadczenia dodam, że regularnie spożywane nasion chia świetnie wpływa na cere i wlosy 😉

Alicja
Gość

Od jakiegoś czasu dość często dosypuję chia do różnych potraw, aczkolwiek nie wiedziałam, że to aż tak dobre dla organizmu 😀 Postaram się być bardziej w tym dosypywaniu systematyczna w związku z tym.

Artur
Gość

Coraz częściej widzę chia w różnych zastosowaniach i zadawałem sobie pytanie : co to za nowinka? A tu, prosze to całkiem fajne nasiona. No i o szerokim zastosowaniu.

Asia
Gość

bardzo modne nasionka ostatnimy czasy… jeszcze nie probowalam ale wiele o nich slyszalam

blog
Gość

Znam nasiona chia i wiem że są baaaardzo korzystne dla naszego zdrowia 🙂

Klaudyna
Gość

Mnie nie odpowiada, ale może kiedyś się przekonam, bo warto stawiać na rzeczy zdrowe.

Asia
Gość

Chia na stałe już zagościła w moim jadłospisie <3

Kasia Frużynska
Gość

Tyle się mówi o tych nasionkach i wreszcie wiem z czym mogę je jeść:)

Anna - Szkolne inspiracje
Gość

Stosuję nasiona Chia do porannego musli. Pęcznieje w brzuszku i potem nie odczuwam głodu.

wpDiscuz