Dlaczego czasami mamy ochotę na coś niezdrowego?

Dlaczego czasami mamy ochotę na coś niezdrowegoW pewnym momencie swojego życia większość z nas doświadcza intensywnego, ciężkiego do zatrzymania, pragnienia zjedzenia czegoś niezdrowego. Może to być nagła ochota na pączka, czekoladę czy słoną przekąskę. Wydaje nam się, że nasz organizm tego chce i potrzebuje. Bardzo często więc ulegamy tej pokusie. Jest tylko jeden problem – zjedzenie tego nie zaspokaja do końca naszego pragnienia. W takim razie co się dzieje?

Niedobory minerałów w organizmie

Współczesna nauka rozumie, że to pragnie wynika z niedoborów różnych minerałów, które organizm może pozyskać z niezdrowej żywności. Zdecydowanie lepiej sięgać do innych źródeł. Minerały pozyskiwane ze źródeł naturalnych, w których wszystkie składniki odżywcze są zoptymalizowane pod kątem przyswajalności, powinno zaspokoić te pragnienia.

Czekolada – magnez

Jest to najprawdopodobniej najbardziej pożądany, i po który najchętniej sięgamy, produkt na świecie. Pragnienie czekolady ściśle powiązane jest z niedoborem magnezu, o którym najczęściej nie mamy pojęcia. Magnez jest niezwykle ważny dla prawidłowej pracy organizmu ponieważ jest odpowiedzialny za ponad 300 reakcji biochemicznych, zachodzących w naszym ciele, w tym również tymi, odpowiedzialnymi za wypoczynek. Magnez nazywany jest relaksacyjnym minerałem, gdyż lęk, bezsenność, drażliwość, agresja, skurcze mięśni, mrowienia, nerwice czy stany depresyjne są konsekwencją jego niedoboru. Są to powody, dla których ludzie sięgają po czekoladę, ponieważ niewielkie ilości magnezu (pochodzące z kakao) rozluźniają i w pewnym stopniu niwelują nadpobudliwość nerwową.
Są zdecydowanie lepsze źródła magnezu niż przetworzona czekolada. Ciemno zielone warzywa, orzechy, fasola, ryby, nasiona czy melasa, są doskonałym źródłem żelaza i pomogą zniwelować zachcianki na czekoladę.

Słodkie potrawy – chrom, węgiel, fosfor, siarka i tryptofan

Drugim, najczęściej zgłaszanym pragnieniem jest żywność o wysokiej zawartości cukru. Nie jest łatwo zwalczyć zachcianki na słodkie jedzenie, ponieważ powodować je może niedobór co najmniej pięciu różnych składników odżywczych takich jak chrom (reguluje poziom cukru we krwi), węgiel (jeden z budulców cukru), fosfor (wspomaga produkcję energii w organizmie), siarka (odpowiedzialna za oczyszczanie organizmu z toksyn) oraz tryptofan (odpowiedzialny za regulację serotoniny). Najlepszym sposobem będzie poprawa diety, która zremineralizuje cały organizm i pomoże w walce z pragnieniem słodkich dań.

Rafinowane węglowodany – azot

Jeśli Twoja dieta obfituje w duże ilości makaronu czy pieczywa, to możesz mieć niedobór azotu w organizmie. Związki azotowe są bardzo ważnym składnikiem kwasów nukleinowych oraz białek. Niedobór azotu może skutkować niedożywieniem, z powodu deficytu białka. Jeśli więc okazuje się, że odżywiasz się dużą ilością nierafinowanych węglowodanów, dodaj do swojej diety pokarmy bogate w azot. Aby uzupełnić niedobory warto jeść dużo warzyw i owoców.

Inne substancje

Tłuste i oleiste pokarmy mogą świadczyć o braku wapnia w organizmie. W tym przypadku warto wzbogacić dietę o mleko, sery, brokuły i rzepę.

Częste picie kawy lub herbaty może mieć związek z brakiem fosforu, siarki, soli i żelaza. Alternatywą może być spożywanie wątróbki, drobiu, orzechów, roślin strączkowych, jaj, czerwonej papryki, czosnku, cebuli, soli morskiej, czereśni oraz Spiruliny i Chlorelli.

Spożywanie słonych potraw to oznaka braku chloru. Warto wtedy dodać do diety kozie mleko, ryby i nierafinowaną sól morską.

Jeśli pragniesz słodzonych napojów gazowanych to najprawdopodobniej potrzebujesz wapnia. Zdecydowanie zdrowszą alternatywą jest spożywanie musztardy, brokułów, kapusty, roślin strączkowych, sera i sezamu.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina platensis - naturalna siła witamin i minerałów!
Spirulina to źródło wysokiej zawartości protein, witamin oraz minerałów. Urozmaica również dietę w składniki hamujące rozwój nowotworów i zapobiegające powstawaniu miażdzycy.
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
7 komentarzy
  1. Ola
    Ola says:

    Super poczytać o tym, że nasze zachcianki mają “naukowe” podłoże. Najważniejszym jest chyba aby z niczym nie przesadzać – troche gorzkiej czekolady od czasu do czasu nie zaszkodzi 🙂

    Odpowiedz
  2. Martyna - Healthy Life Connoisseur
    Martyna - Healthy Life Connoisseur says:

    Słyszałam, że często, gdy mamy ochotę na słodycze (dzieci!!) , może oznaczać, że mamy pasożyty. I to jest sygnał, że pora się odrobaczyć. Podobno dzieci odrobaczone nie mają ciągot do słodyczy.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *