Witamina B12 – korzyści zdrowotne i objawy niedoboru

Aktualizacja

korzyści zdrowotne i objawy niedoboruWitamina B12 (kobalamina) jest niezwykle ważnym składnikiem naszej diety. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Witamina B12 wchodzi w skład kompleksu witamin z grupy B. Jej wchłanianie jest bardzo złożonym procesem. Niezbędny jest udział kwasu solnego dzięki czemu witamina B12 zostaje oddzielona od białek, a w jelicie cienkim następuje jej wchłanianie. Niestety z wiekiem może dochodzić do zaburzenia tego procesu, a tym samym powstawaniu niedoborów witaminy B12.

Objawy niedoboru witaminy B12

Objawy niedoboru witaminy B12 to brak czucia w rękach i nogach. Może nawet dochodzić do utraty pamięci, zaburzenia koordynacji podczas chodzenia, bezsenności, zaparć i bólów głowy. Oprócz tego, niedobór tej witaminy może przyczyniać się do rozwoju depresji, problemów ze wzrokiem, obrzęku języka towarzyszący zaburzeniom neurologicznym i bolesności w jamie ustnej. Ponadto osoby cierpiące na niedobór witaminy zwykle doświadczają utratę masy ciała, nudności, ogólne zmęczenie i rozbicie.

Ważne źródła witaminy B12

Dieta powinna być tak skomponowana, aby dostarczana była odpowiednia dawka witaminy B12. Głównym jej źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak: wątroba wołowa, łosoś, ostrygi, kurczak, tuńczyk, ale również mleko, jogurt i ser. Bogatym źródłem witaminy B12 są również jajka i ryby. W rzeczywistości, witamina B12 dostępna jest głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. A co za tym idzie, weganie i wegetarianie narażeni są na jej niedobory.

Jakie korzyści zdrowotne wykazuje witamina B12?

Witamina B12 (kobalamina) ma szerokie spektrum korzyści, jeżeli chodzi o poprawę kondycji zdrowia. Oto lista najważniejszych właściwości witaminy B12 i korzyści wynikających z jej regularnego dostarczania:

Utrzymanie pracy komórek

Witamina B12 pomocna jest w utrzymywaniu pracy komórek, które znajdują się w ludzkim organizmie. W dużej mierze zależna od witaminy B12 jest funkcja tworzenia czerwonych krwinek. Ponadto wpływa na poprawne funkcjonowanie układu nerwowego poprzez tworzenie neuroprzekaźników odpowiedzialnych za pamięć, nastrój i koncentrację.

Tworzenie DNA

Witamina B12 jest ważnym elementem do syntezy DNA w organizmie człowieka. Dzieje się tak w trakcie podziału komórek, gdzie witamina B12 jest jednym z najbardziej znaczących uczestników w tym procesie. W przypadku braku witaminy B12 w organizmie człowieka może dojść do zaburzeń w formowaniu komórek, co doprowadzi do anemii megaloblastycznej. Jest to jedna z poważniejszych chorób krwi w wyniku niedoboru witaminy B12 lub kwasu foliowego. Dlatego też tak ważna jest odpowiednia dieta, dzięki której nie doprowadzimy do poważnych skutków niedoboru witaminy B12.

Anemia sierpowata

Witamina B12 uważana jest za ważny składnik przy leczeniu poważnego problemu jakim jest anemia sierpowata, która w dodatku może być dziedziczna. W takim przypadku należy już zawczasu zadbać o odpowiednią dietę bogatą w żelazo, kwas foliowy, a także witaminę B12.

Ogólne zmęczenie

Kiedy odczuwalne jest chroniczne zmęczenie, osłabienie, brak koncentracji, rozbicie i ogólne złe samopoczucie, to w większości przypadków należy te objawy przypisać skutkom niedoboru witaminy B12. Witamina ta jest niezbędna dla osób, które pracują umysłowo oraz na co dzień żyją w stresie, ponieważ to w niej tkwi potencjał do poprawy ogólnej wytrzymałości ludzkiego ciała przy wytężonej pracy.

Cholesterol

Dieta bogata w produkty żywnościowe zawierające witaminę B12 mogą pomóc w skutecznym obniżaniu poziomu cholesterolu (LDL) w organizmie człowieka. Ponadto witamina ta pomaga w kontrolowaniu poziomu trójglicerydów, która utrzymuje prawidłową pracę serca.

Choroba Alzheimera

Witamina B12 jest skuteczna w leczeniu choroby Alzheimera, ponieważ zmniejsza poziom homocysteiny, która jest markerem zwiększonego ryzyka demencji i choroby Alzheimera – wspiera pracę mózgu. Choroba Alzheimera wiąże się z degradacją funkcji poznawczych.

Niedokrwistość (anemia)

Anemia złośliwa oraz anemia megaloblastyczna są wynikiem zaburzonego procesu produkcji czerwonych krwinek, które transportują tlen. Niedobór witaminy B12 powoduje, że komórki krwi nie dojrzewają w prawidłowy sposób.

Rak piersi

Stwierdzono, że kobiety cierpiące na raka piersi często borykają się z niedoborem witaminy B12. Może to być spowodowane wynikiem leczenia za pomocą chemioterapii i radioterapii. Zatem dieta bogata w tę witaminę jest zalecana do ewentualnego zapobiegania rozwoju choroby jak również poprawy poziomu żelaza.

Dla wegan i wegetarian alternatywnym źródłem witaminy B12 jest Spirulina (w dalszym ciągu trwają badania na temat jej pełnej wchłanialności przez organizm człowieka) i Chlorella. W większości przypadków to właśnie osoby niejedzące na co dzień mięsa borykają się ze skutkami niedoboru właśnie tej witaminy. Oprócz tego Spirulina to naturalne źródło białka roślinnego o wysokiej wchłanialności, witamin, makro i mikroelementów niezbędnych do zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia oraz utrzymania mocnego układu odpornościowego.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *