Witamina B12 – korzyści zdrowotne i objawy niedoboru

korzyści zdrowotne i objawy niedoboruWitamina B12 (kobalamina) jest niezwykle ważnym składnikiem naszej diety. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Witamina B12 wchodzi w skład kompleksu witamin z grupy B. Jej wchłanianie jest bardzo złożonym procesem. Niezbędny jest udział kwasu solnego dzięki czemu witamina B12 zostaje oddzielona od białek, a w jelicie cienkim następuje jej wchłanianie. Niestety z wiekiem może dochodzić do zaburzenia tego procesu, a tym samym powstawaniu niedoborów witaminy B12.

Niedobór witaminy B12 – objawy

Objawy niedoboru witaminy B12 to brak czucia w rękach i nogach. Może nawet dochodzić do utraty pamięci, zaburzenia koordynacji podczas chodzenia, bezsenności, zaparć i bólów głowy. Oprócz tego, niedobór tej witaminy może przyczyniać się do rozwoju depresji, problemów ze wzrokiem, obrzęku języka towarzyszący zaburzeniom neurologicznym i bolesności w jamie ustnej. Ponadto osoby cierpiące na niedobór witaminy zwykle doświadczają utratę masy ciała, nudności, ogólne zmęczenie i rozbicie.

Ważne źródła witaminy B12

Dieta powinna być tak skomponowana, aby dostarczana była odpowiednia dawka witaminy B12. Głównym jej źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak: wątroba wołowa, łosoś, ostrygi, kurczak, tuńczyk, ale również mleko, jogurt i ser. Bogatym źródłem witaminy B12 są również jajka i ryby. W rzeczywistości, witamina B12 dostępna jest głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, a co za tym idzie, weganie i wegetarianie narażeni są na jej niedobory.

Korzyści zdrowotne witaminy B12 (właściwości):

Witamina B12 (kobalamina) ma szerokie spektrum korzyści do zaoferowania jeżeli chodzi o poprawę kondycji zdrowia. Oto lista najważniejszych właściwości witaminy B12 i korzyści wynikających z jej regularnego dostarczania:

  • Utrzymanie pracy komórek
    Witamina B12 pomocna jest w utrzymywaniu pracy komórek, które znajdują się w ludzkim organizmie. W dużej mierze zależna od witaminy B12 jest funkcja tworzenia czerwonych krwinek. Ponadto wpływa ona na poprawne funkcjonowanie układu nerwowego poprzez tworzenie neuroprzekaźników odpowiedzialnych za pamięć, nastrój i koncentrację.
  • Tworzenie DNA
    Witamina B12 jest ważnym elementem do syntezy DNA w organizmie człowieka. Dzieje się tak w trakcie podziału komórek gdzie witamina B12 jest jednym z najbardziej znaczących uczestników w tym procesie. W przypadku braku witaminy B12 w organizmie człowieka może dojść do zaburzeń w formowaniu komórek, co doprowadzi do anemii megaloblastycznej – jedna z poważniejszych chorób krwi w wyniku niedoboru witaminy B12 lub kwasu foliowego. Dlatego też tak ważna jest odpowiednia dieta, dzięki której nie doprowadzimy do poważnych skutków niedoboru witaminy B12.
  • Anemia sierpowata
    Witamina B12 uważana jest za ważny składnik przy leczeniu poważnego problemu jakim jest anemia sierpowata, która w dodatku może być dziedziczna. W takim przypadku należy już zawczasu zadbać o odpowiednią dietę bogatą w żelazo, kwas foliowy, a także witaminę B12.
  • Ogólne zmęczenie
    Kiedy odczuwalne jest chroniczne zmęczenie, osłabienie, brak koncentracji, rozbicie i ogólne złe samopoczucie to w większości przypadków należy te objawy przypisać skutkom niedoboru witaminy B12. Witamina ta jest niezbędna dla osób, które pracują umysłowo oraz na co dzień żyją w stresie, ponieważ to w niej tkwi potencjał do poprawy ogólnej wytrzymałości ludzkiego ciała przy wytężonej pracy.
  • Cholesterol
    Dieta bogata w produkty żywnościowe zawierające witaminę B12 mogą pomóc w skutecznym obniżaniu poziomu złego cholesterolu (LDL) w organizmie człowieka. Ponadto witamina ta pomaga w kontrolowaniu poziomu trójglicerydów, która utrzymuje prawidłową pracę serca.
  • Choroba Alzheimera
    Witamina B12 jest skuteczna w leczeniu choroby Alzheimera, ponieważ zmniejsza poziom homocysteiny, która jest markerem zwiększonego ryzyka demencji i choroby Alzheimera – wspiera pracę mózgu. Choroba Alzheimera wiąże się z degradacją funkcji poznawczych.
  • Niedokrwistość (anemia)
    Anemia złośliwa oraz anemia megaloblastyczna są wynikiem zaburzonego procesu produkcji czerwonych krwinek, które transportują tlen. Niedobór witaminy B12 powoduje, że komórki krwi nie dojrzewają w prawidłowy sposób.
  • Rak piersi
    Stwierdzono, że kobiety cierpiące na raka piersi często borykają się z niedoborem witaminy B12. Może to być spowodowane wynikiem leczenia za pomocą chemioterapii i radioterapii. Zatem dieta bogata w tę witaminę jest zalecana do ewentualnego zapobiegania rozwoju choroby jak również poprawy poziomu żelaza.

Dla wegan i wegetarian alternatywnym źródłem witaminy B12 jest Spirulina (w dalszym ciągu trwają badania na temat jej pełnej wchłanialności przez organizm człowieka). W większości przypadków to właśnie osoby niejedzące na co dzień mięsa borykają się ze skutkami niedoboru właśnie tej witaminy. Oprócz tego Spirulina to naturalne źródło białka roślinnego o wysokiej wchłanialności, witamin, makro i mikroelementów niezbędnych do zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia oraz utrzymania mocnego układu odpornościowego.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *