Letnia wyprzedaż
Letnia wyprzedaż

Aktualizacja: 2 marca 2021

Nadciśnienie tętnicze - dietaNadciśnienie tętnicze to poważna choroba, której objawy może unormować lub zmniejszyć prawidłowa dieta i właściwy styl życia. Uznaje się ją bowiem za chorobę cywilizacyjną, na której wystąpienie duży wpływ ma to, w jaki sposób pacjent żyje.

Nadciśnienie tętnicze a masa ciała

Utrzymanie prawidłowej masy ciała jest podstawowym czynnikiem prewencji oraz leczenia zarówno nadciśnienia tętniczego, jak i innych chorób sercowo-naczyniowych. Szacuje się, że aż około 80% przypadków nadciśnienia w naszym kraju ma związek ze zwiększoną masą ciała.

Nadciśnienie tętnicze – dieta

Dieta osób chorych na nadciśnienie tętnicze powinna być dobrana indywidualnie – każdy posiada inne zapotrzebowanie kaloryczne i na składniki odżywcze. Pewne cechy takiej diety pozostają jednak stałe. Są to: niska zawartość soli, rezygnacja z alkoholu i tłustych, smażonych potraw, a także picie odpowiedniej ilości wody. Osoby z nadwagą powinny ograniczyć podaż kalorii o 300-400 w stosunku do dziennego zapotrzebowania. Osoby z prawidłową masą ciała powinny dostarczać ilość kalorii odpowiadającą dziennemu zapotrzebowaniu, ze szczególną uwagą zwróconą w kierunku zdrowego odżywania.

Tłuszcze w diecie

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na tłuszcze w diecie. Smażone potrawy i tłuszcze zwierzęce w nadmiarze są oczywiście przeciwwskazane, jednak nie należy całkowicie rezygnować ze spożycia tłuszczów. Mowa o niezbędnych nienasyconych kwasach tłuszczowych, których spożycie nie powinno przekraczać 70 g dziennie. Ich cennym źródłem są orzechy, ryby morskie, Spirulina oraz oleje roślinne. NNKT chronią bowiem przed rozwojem miażdżycy, nadciśnienia i choroby niedokrwiennej serca, wspierają elastyczność ścian naczyń tętniczych oraz wpływają pozytywnie na regulację gospodarki lipidowej.

Ograniczenie soli

Jak wspomniano, ograniczenie spożycia soli jest bardzo ważne w przypadku osób z nadciśnieniem tętniczym – to wręcz jeden z najważniejszych czynników leczenia zachowawczego. Dzienne zapotrzebowanie na sól dochodzi do 6 g na dobę, przy czym przeciętnie spożywa się nawet do 50 g. Obecnie ciężko jest uniknąć spożycia soli, ponieważ jako przyprawa dodawana jest ona niemal do wszystkich potraw. Robiąc zakupy warto zwrócić uwagę na skład poszczególnych artykułów spożywczych – konieczna jest rezygnacja z fast-foodów, chipsów, a także słonych przekąsek. Gotując w domu warto zastąpić sól innymi przyprawami, np. pieprzem czy ziołami. Może to być świetna przygoda mająca na celu poznanie nowych smaków.

Gotowe diety

Istnieją 2 podstawowe, bardzo korzystne dla zdrowia pacjentów z nadciśnieniem tętniczym diety. Mowa o diecie:

Dieta DASH obejmuje spożycie 4-5 porcji świeżych warzyw i owoców, które są źródłem antyoksydantów obniżających ciśnienie tętnicze krwi. Zaleca się również spożycie produktów zbożowych, zwłaszcza kasz, brązowych ryżów i makaronu razowego. Dieta DASH polega więc głównie na spożyciu błonnika i antyoksydantów. Jej cechą charakterystyczną jest codzienne spożycie porcji ryb będących źródłem kwasów omega.

Z kolei dieta śródziemnomorska, choć bardzo podobna, skupia się głównie na podaży NNKT. Obfituje więc w ryby, algi i owoce morza, choć częstymi produktami są również owoce i warzywa. Popularnym dodatkiem do dań jest tutaj oliwa z oliwek.

Kawa a nadciśnienie tętnicze

Spożycie kofeiny przez osoby z nadciśnieniem tętniczym wciąż jest kwestią sporną i budzi wiele kontrowersji. Od zawsze zalecano rezygnację z picia kawy, jako źródła kofeiny zwiększającej ciśnienie tętnicze. Głównym źródłem kofeiny jest kawa, ale także herbata, czekolada oraz napoje energetyzujące. Substancja ta jest metabolizowana w wątrobie. Kofeina oraz jej metabolity należą do niespecyficznych antagonistów receptorów adenozyny. Wywołują działanie natriuretyczne oraz moczopędne, co prowadzi do obniżenia ciśnienia. Ograniczenie spożycia kawy zaleca się osobom, które spożywają powyżej 5 filiżanek dziennie. Jednak jedna filiżanka niezbyt mocnej kawy może wpłynąć korzystnie na zdrowie osób z omawianą chorobą.

Nadciśnienie tętnicze a alkohol

W przypadku nadciśnienia tętniczego konieczna jest rezygnacja ze spożycia alkoholu, ponieważ w krótkim czasie podnosi on ciśnienie tętnicze. Dzienne spożycie alkoholu przez osoby zdrowe nie powinno przekraczać 20 g – dla porównania, jedna szklanka piwa ma 10 g alkoholu etylowego. Zaobserwowano również, że osoby z nadciśnieniem tętniczym pijące alkohol, w porównaniu z pacjentami niespożywającymi alkoholu, przyjmują większą ilość tłuszczu, kwasów tłuszczowych, cholesterolu, co przekłada się na utrzymanie wysokiego ciśnienia i wzrost masy ciała. Powstaje błędne koło.

Podsumowanie

Przestrzeganie prawidłowej diety jest niezwykle ważne, nie tylko wśród osób z nadciśnieniem tętniczym, ale i u wszystkich ludzi. Zdrowa, zbilansowana dieta zmniejsza ryzyko wielu chorób, w tym przede wszystkim metabolicznych i sercowo-naczyniowych, które są główną przyczyną umieralności w Polsce. Nadciśnienie tętnicze i zdrowa dieta powinny być nierozłącznymi pojęciami.

Polecane produkty

Omega 3 - czysty roślinny olej z Pachnotki zwyczajnej
Omega 3 to naturalny produkt zawierający w swoim składzie czysty, roślinny olej, z pełniącymi istotną rolę w odżywianiu człowieka kwasami tłuszczowymi Omega 3. Jest on pozyskiwany z rośliny o nazwie Perilla frutescens.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Sacks F., Campos H., Leczenie dietą w nadciśnieniu tętniczym, The New England Journal of Medicine, 9/2010.
  2. Gibała M., Janowski G., Znaczenie diety w prewencji oraz wyrównaniu nadciśnienia tętniczego, Choroby Serca i Naczyń, 4/2016.
  3. Grabańska K., Bogdański P., Miejsce leczenia niefarmakologicznego w prewencji i terapii nadciśnienia tętniczego, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 2/2010.
  4. Gajewska D., Ździeborska M., Harton A., Myszkowska-Ryciak J., Ocena znajomości i przestrzegania zaleceń dietetycznych przez pacjentów z nadciśnieniem tętniczym pierwotnym, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2/2013.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami