Koenzym Q10 promocja
Koenzym Q10

Czy grzyby są ciężkostrawne?Czy grzyby są ciężkostrawne? Jest to częste pytanie, zwłaszcza wśród osób z problemami żołądkowo-jelitowymi. Z całą pewnością grzyby są kontrowersyjnym pokarmem – znienawidzonym przez jedne osoby, zaś przez drugie uwielbianym. Jeszcze do niedawna twierdzono, że nie posiadają żadnych cennych składników odżywczych i nie wpływają na zdrowie konsumenta. Dziś jednak wiemy, że są one skarbnicą składników mineralnych i innych wartościowych związków. Jednak jak wpływają one na nasz układ pokarmowy?

Skład grzybów

Świeże owocniki grzybów kapeluszowych są niskokaloryczne (50–70 kcal/100g) ze względu na dużą zawartość wody. Wartość odżywcza grzybów wynika przede wszystkim z występowania w ich owocnikach przyswajalnych białek (3–25% suchej masy), co uzasadnia ich ludowa nazwa „mięso lasu” oraz z obecności błonnika pokarmowego, który choć sam jest dla człowieka niestrawny, to reguluje proces trawienia. Innymi związkami grzybów są:

Jeden z najcenniejszych dla grzybiarzy rodzajów, trufla, powszechnie ceniona za swój aromat, okazuje się być zasobna w ergosterol, prekursor witaminy D. Oczywiście dokładny skład grzyba zależy głównie od jego gatunku i miejsca występowania. Jednak jak widać, jest bogatym źródłem licznych składników odżywczych. Należy pamiętać, że mimo dużej zawartości białka jest ono mniej przyswajalne w porównaniu do zwierzęcego.

Czy grzyby są ciężkostrawne?

Grzyby zalicza się do produktów ciężkostrawnych, głównie ze względu na zawartość chityny i ich ścianach komórkowych. Jest to wielocukier nieco przypominający celulozę, nieulegający strawieniu w żołądku człowieka. Ponadto białko zawarte w grzybach nie jest dobrze rozpuszczalne przez kwasy żołądkowe. Osoby bez problemów zdrowotnych układu pokarmowego mimo tego powinny czas od czasu spożywać grzyby, ze względu na zawartość minerałów. Grzyby ceni się również za nietypowy, charakterystyczny smak. Wiele osób wręcz nie wyobraża sobie świąt Bożego Narodzenia bez uszek z grzybami. Grzyby doceniamy również we wszelkich sosach mięsnych czy jako dodatek do mięs. Nie trzeba mówić, ilu zwolenników ma zwykła zupa grzybowa. Nie należy z nich więc rezygnować ze względu na ciężkostrawność.

Jednak osoby z dolegliwościami przewodu pokarmowego powinny raczej unikać spożywania grzybów. Mowa o wrzodach żołądka, przewlekłych problemach z wypróżnianiem, zespole jelita drażliwego, zespole złego wchłaniania czy chorobie Leśniowskiego-Crohna. To pokarm niewskazany również osobom ze schorzeniami woreczka żółciowego, nerek, wątroby czy trzustki. Ze względów bezpieczeństwa grzybów nie należy jeść w ciąży.

Zobacz również: Dieta przy chorobie Leśniowskiego-Crohna.

Jak jeść grzyby, aby nie były tak ciężkostrawne?

Zaleca się jedynie dusić grzyby w sosie własnym, a nie (jak często się zauważa w kuchniach) w ciężkich sosach na bazie mąki, śmietany czy zasmażki. Grzyby w sosie własnym również mogą być pyszne i z pewnością korzystniej wpłyną na nasz układ pokarmowy. Najlepiej, aby podczas ich przyrządzania doprawić je ziołami poprawiającymi trawienie – majerankiem, kminkiem, cząbrem, tymiankiem lub jałowcem.

Polecane produkty

Probiotyki
Probiotyki od bioalgi zawierają aż 150 milionów wyselekcjonowanych, naturalnych i żywych szczepów bakterii. Uzupełniają dietę w składniki probiotyczne i roślinne takie jak Lactobacillus Sporogenesis (Bacillus Coagulans), Lactobacillus Acidophilus, ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Golianek A., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Grzyby w diecie człowieka – wartość odżywcza i prozdrowotna, Ekologia Człowieka, 4/2016.
  2. Gawlikowski T., Bilska-Kos A., Satora L., Zatrucia grzybami jadalnymi, Państwo i Społeczeństwo, 3/2018.
  3. Golianek A., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Grzyby w diecie człowieka – wartość odżywcza i prozdrowotna, Problemy Nauk Biologicznych, 4/2016.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami