Olej z czarnuszki
Olej z czarnuszki

Aktualizacja: 11 marca 2023

Jak stosować spirulinęJak stosować Spirulinę, aby kompleksowo wspierać zarówno swoje zdrowie, jak i urodę? Spirulina charakteryzuje się wszechstronnością wykorzystania. Można ją spożywać w postaci suplementu diety lub dodatku do przyrządzanych potraw, ale także nakładać na skórę i włosy.

Jak stosować Spirulinę?

Różnorodne właściwości zdrowotne wykorzystywane i doceniane są na całym świecie. Spirulina może być stosowana jako samodzielny suplement diety lub jako dodatek do potraw czy składnik kosmetyków. Wszystko zależy od naszych preferencji. Poniżej przedstawiamy kilka inspiracji jak stosować Spirulinę oraz krótką charakterystykę tej cennej algi.

Co to jest Spirulina?

Na to pytanie często poszukują odpowiedzi osoby, które w sposób naturalny chcą odżywić swój organizm, wzmocnić układ odpornościowy, dostarczyć większej ilości białka lub zapobiec alergii. Ze względu na swoje właściwości, aktualnie coraz częściej staje się ważnym dodatkiem w diecie. I nie bez powodu. Spirulina znana i ceniona była już w czasach starożytnych Azteków.

Spirulina to rodzaj niebieskozielonych mikroorganizmów – cyjanobakterii. Charakteryzuje się nitkowatą, spiralną budową. To właśnie ze względu na kształt wywodzi się jej nazwa. W środowisku naturalnym występują w czystych, alkalicznych słodkich i słonych jeziorach. Spirulina to prawdopodobnie jedna z najstarszych form życia na Ziemi. Jest uważana za doskonałe pożywienie, które wykazuje właściwości przeciwwirusowe, przeciwutleniające i immunologiczne. Jej skład chemiczny obejmuje w 60-70% białko, 15-25% węglowodany, 18% niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), a także witaminy, minerały, karotenoidy, chlorofil oraz fikocyjaninę.

Spirulina – korzyści zdrowotne

Działanie Spiruliny potwierdza wiele badań, które zostały przeprowadzone w ostatnich latach.

Spirulina ma bardzo duży potencjał antyoksydacyjny. Związane jest to z aktywnymi w tej aldze składnikami, a szczególnie z fikocyjanobiliną (PCB). Jest to chromofor związany z głównym białkiem Spiruliny – fikocyjaniną. Może on działać jako silny inhibitor oksydazy NADPH, która jest głównym źródłem stresu patologicznego w różnych zaburzeniach. Spożywanie Spiruliny może zapobiegać:

Stwierdzono również, że Spirulina wykazuje aktywność przeciwwirusową. Spożywanie jej poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, który skuteczniej usuwa wolne rodniki. Niektóre związki, znajdujące się w Spirulinie wykazują działanie hamujące pewnych wirusów (HSV-1, HSV-2, odra, wirus grypy typu A). Alga ta także może hamować uwalnianie histaminy, zmniejszając objawy alergii (między innymi alergiczny nieżyt nosa). Ponadto odgrywa ona ważną rolę w zapobieganiu niedoborom żywieniowym i starzeniu się komórek.

Spirulina do użytku wewnętrznego

Ze względu na swój bogaty i unikalny skład, Spirulina wywiera bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Można ją stosować zarówno wewnętrznie, jak i wykorzystywać zewnętrznie.

Suplementacja Spiruliny

W zależności od producenta i stężenia substancji czynnych Spirulinę w tabletkach przyjmuje się w trakcie lub po posiłku, obficie popijając wodą. Dzienna dawka wynosi od dwóch do sześciu tabletek dziennie (1-5 gram). Proszek stosuje się zazwyczaj w ilości od pół do jednej łyżeczki dziennie. Każdy producent Spiruliny na opakowaniu zamieszcza rekomendowaną ilość, jaką należy przyjmować każdego dnia.

Przed spożyciem Spiruliny, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jej pochodzenie. Warto wcześniej zasięgnąć informacji o producencie, sposobie produkcji i środowisku, w jakim jest hodowana. W czystej Spirulinie znajduje się całe spektrum składników odżywczych, z których to właśnie ta alga słynie.

Tak naprawdę to forma Spiruliny nie ma większego znaczenia, gdyż najistotniejsza jest jakość surowca oraz kontrola każdego z etapów produkcji. Spirulina w tabletkach jest wygodna w przechowywaniu. Łatwo można odmierzyć i przyjąć zalecane dawkowanie, które daje gwarancję pojawienia się oczekiwanych rezultatów. Jest to szczególnie ważne gdy jesteśmy bardzo zapracowani i zabiegani, ponieważ można ją przyjąć praktycznie w każdym miejscu i w każdej chwili.

Koktajle ze Spiruliną

Algę tę można spożywać również w postaci proszku. Jednym z ciekawych rozwiązań w wykorzystaniu Spiruliny w proszku jest dodawanie jej do koktajli.

Poniżej przedstawiamy przykładowy przepis na koktajl ze Spiruliną.

Składniki:

Sposób przygotowania:

Wszystkie składniki należy wymieszać i zblendować na gładką masę. Jeżeli nie posiadamy sproszkowanej Spiruliny, możemy użyć czystej Spiruliny w tabletkach. Ważne, aby taki suplement nie zawierał zbędnych dodatków jak np. konserwanty, wypełniacze, barwniki. Tylko czysta Spirulina gwarantuje bezpieczeństwo stosowania i daje możliwość wykorzystania jej wszystkich cennych składników.

Koktajle można urozmaicać wedle swoich preferencji smakowych. Oprócz świeżych lub mrożonych warzyw, w tego rodzaju koktajlach powinny znaleźć się także owoce. Zielony koktajl można oczywiście doprawić ulubionymi przyprawami lub ziołami. Może to być m.in. bazylia, mięta, kurkuma czy imbir. Jednak, aby wzmocnić i uskutecznić działanie, warto dodać takie składniki jak Chlorella albo młodym jęczmieniem.

Smoothie ze Spiruliną

Obecnie niezwykłą popularnością cieszą się warzywne smoothie, na przykład z jarmużu, pietruszki i ogórka. W takiej kombinacji Spirulina i Chlorella to znakomite wzbogacenie składu. Oczywiście wszystkie suplementy można pić samodzielnie, po prostu rozpuszczając algi w wodzie czy pitnym jogurcie. Jednak ze względu na ich specyficzny smak, szczególnie dla osób, które dopiero zaczynają suplementację, lepszym rozwiązaniem będzie dodanie ich do napojów o wyrazistym, przyjemnym smaku i aromacie. Osoby, które mimo wszystko nie są przekonane do smaku Spiruliny powinny wypróbować Spirulinę słodkowodną. Cechuję ją delikatniejszy smak i subtelniejsza kompozycja zapachowa.

Inne produkty spożywcze

Sproszkowaną Spirulinę lub pokruszoną w moździerzu tabletkę Spiruliny, możemy dodawać do swoich ulubionych potraw. Tak przygotowane dania będą posiadały ciekawy, zielony kolor. Spirulina sprawdzi się jako dodatek do kopytek, makaronów, naleśników, puddingów, lodów naturalnych czy dresing do sałatek.

Spirulina do użytku zewnętrznego

Obecnie algi znajdują zastosowanie także zewnętrznie, jako preparat poprawiający stan skóry, włosów czy paznokci.

Maseczki z alg

Maski algowe to kosmetyki, które sprawdzą się w pielęgnacji każdego rodzaju skóry i włosów. Są one łatwe i bezpieczne w stosowaniu.

Maska do twarzy i dekoltu

Kosmetyki produkowane masowo wypełnione są różnymi składnikami, których jakość czy czystość nie sposób sprawdzić. Zawarte w nich parabeny, emulgatory, składniki konsystencjotwórcze, środki stabilizujące, konserwanty, silikony, barwniki, kompozycje zapachowe i silikony mogą podrażniać skórę. Natomiast kosmetyki przygotowywane w domowym zaciszu są zawsze świeże i naturalne. Aby przygotować maseczkę ze Spiruliny wystarczy rozkruszyć jej dwie tabletki i rozpuścić w wodzie. Tak przygotowany kosmetyk łatwo się nakłada, dobrze zmywa, a przede wszystkim działa szybko i skutecznie.

Maseczka do włosów

Proteiny zawarte w Spirulinie wpływają na wzmocnienie włosów, zaś lipidy nawilżają i wzmacniają barierę ochronną włosa, a także stymulują procesy regeneracyjne. Polisacharydy normalizują wydzielanie sebum. Mają także działanie ochronne, nawilżające i przeciwzapalne. Spirulina wspiera pielęgnację włosów, wygładza je i zwiększa blask oraz chroni przed działaniem czynników zewnętrznych. Maskę do włosów ze Spiruliną można przyrządzić samodzielnie. Wystarczy dokładnie zmieszać łyżkę Spiruliny z wybranymi przez siebie dodatkami. Podstawę zawsze stanowić będzie Spirulina, a pozostałe składniki można dowolnie łączyć i zamieniać, według indywidualnych potrzeb i preferencji.

Przykładowy przepis:

  • łyżeczka Spiruliny w proszku (lub rozdrobnionych tabletek);
  • żółtko jajka;
  • łyżka wody mineralnej.

Składniki należy dokładnie wymieszać i tak przygotowaną maseczkę nałożyć na wilgotne, uprzednio umyte włosy. Po około 15-20 minutach zmywamy produkt z głowy. Regularnie stosowana poprawi kondycję włosów oraz skóry głowy.

Jak stosować Spirulinę – podsumowanie

Określana często mianem superfood, Spirulina wywiera niezwykle pozytywny wpływ na procesy regeneracyjne zachodzące w ludzkim organizmie. Jej regularne stosowanie sprawi, że nabierzemy energii, dzięki czemu nasze siły witalne będą utrzymywane na właściwym poziomie. Jednak należy podkreślić, że kluczem do uzyskania zamierzonych efektów jest regularne stosowanie zalecanej dawki. Dodatkowo, niezbędne jest wprowadzenie racjonalnych zasad żywienia, odpowiedniej ilości snu i płynów. Spirulinę stosować można na wiele sposobów, w zależności od naszych upodobań czy ilości czasu jakim dysponujemy.

Polecane produkty

Spirulina w tabletkach (100% naturalna)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
Spirulina w proszku (100% naturalna)
Spirulina w proszku to słodkowodna alga, zawierająca duże stężenie witamin, minerałów i innych, ważnych składników odżywczych. Wysoką jakość uzyskano dzięki odpowiednim warunkom klimatycznym, przestrzeganiu restrykcyjnych norm podczas hodowli i …
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Capelli B., Cysewski G., Potential health benefits of Spirulina microalgae, Nutrafoods, 9/2010.
  2. Fenert F., Zarzycki P., Charakterystyka wybranych właściwości leczniczych cyjanobakterii z rodzaju Arthrospira, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2/2015.
  3. Gumiela E., Szulińska M., Bogdański P., Wpływ suplementacji spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 4/2013.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami