Jesienna wyprzedaż
Jesienna wyprzedaż

Aktualizacja: 9 września 2021

Problemy ze snemProblemy ze snem są współcześnie bardzo powszechne, może to wynikać z ogólnie panującego stresu, nieodpowiedniej diety, nadmiaru pracy czy nawet zbyt dużej ilości urządzeń elektronicznych w mieszkaniu. Również choroby ogólnoustrojowe nie poprawiają jakości naszego snu, a ich częstotliwość wciąż rośnie. Istnieje wiele domowych sposobów na poprawę jakości snu.

Problemy ze snem

Mówiąc o problemach ze snem większość pomyśli o bezsenności i śnie przerywanym. Spory odsetek populacji ma problem z zapadnięciem w spokojny sen, a następnie z utrzymaniem go przez całą noc, aż do rana. Częste jest wybudzanie się w środku nocy lub wstawanie dużo wcześniej, jeszcze przed dzwonkiem budzika. Nie są to jednak jedyne problemy. Do pozostałych zaliczamy:

  • narkolepsję – nadmierna senność w ciągu dnia;
  • somnabulizm – inaczej lunatykowanie;
  • lęki i koszmary nocne;
  • bezdech senny;
  • chrapanie pierwotne;
  • hipersomnie – zbyt długi sen, niekiedy powyżej 9 godzin, po czym po wstaniu i tak towarzyszy temu senność.

Zaburzeń jest o wiele więcej, zwłaszcza, że poszczególne dolegliwości dzielą się jeszcze na inne, dodatkowe podkategorie.

Zobacz również: Brak snów.

Z czego wynikają problemy ze snem?

Wszelkie problemy ze snem mogą wynikać między innymi z:

  • obecności chorób reumatycznych, neurologicznych, ortopedycznych, zaburzeń oddychania;
  • przewlekłego stosowania leków, głównie kortykosteroidów, agonistów dopaminy czy agonistów receptora beta;
  • sięgania po substancje psychoaktywne, np. kofeinę, alkohol czy teofilinę;
  • zaburzeń wydzielania melatoniny;
  • obecności chorób psychicznych – depresji, nerwicy, choroby afektywnej dwubiegunowej, natręctw myśli;
  • nadmiernego stresu, co wpływa na zmiany w gospodarce hormonalnej i uniemożliwia nocne wyciszenie się;
  • problemów w życiu codziennym, o których natrętnie myślimy;
  • nieodpowiedniej diety – cukry proste pobudzają organizm, a niedobór witamin i minerałów wpływa na zaburzenia działania układu nerwowego i hormonalnego;
  • braku aktywności fizycznej – organizm nie jest dotleniony i „zmęczony” co przekłada się na brak konieczności snu.

Przede wszystkim jednak – i jest to najczęstszy problem współczesnej cywilizacji – nie przestrzegamy warunków właściwego snu. Co to oznacza? Chodzenie spać o różnych porach (np. przez pracę zmianową czy własne preferencje), zasypianie przy telewizorze, korzystanie z komórki przed snem, jedzenie później kolacji bądź nieodpowiednie warunku w pomieszczeniu.

Domowe sposoby na problemy ze snem

Na początku należy przyjrzeć się swojemu stylowi życia, a dokładniej jego części, gdy kładziemy się do łóżka. Aby cieszyć się nieprzerwanym, spokojnym i głębokim snem, należy przygotować ku temu właściwe warunki:

  • kolację zjedz najpóźniej 1,5 godziny przed snem, przy czym nie powinna być bardzo ciężka;
  • wywietrz pokój, jeśli jest lato i masz ku temu możliwości – zostaw uchylone okno, aby mieć przez całą noc dostęp do świeżego powietrza;
  • zapewnij sobie ciszę – wycisz telefon, wyłącz telewizor i radio;
  • godzinę przed snem nie oglądaj telewizji, nie korzystaj z telefonu ani żadnych innych źródeł sztucznego światła;
  • zrelaksuj się – przed snem warto wziąć gorącą kąpiel, pomedytowac, porozciągać się, przeczytać rozdział ulubionej książki czy po prostu poleżeć w spokoju skupiając się na oddechu;
  • sięgnij po zioła – przy kłopotach ze snem warto pić napary z szyszek chmielu, kozłka lekarskiego, melisy lub rumianku;
  • sięgnij po aromaterapię – przed snem możesz rozpalić w pokoju naturalną świecę z olejkiem lawendowym, rumiankowym lub ylang ylang;
  • przygotuj plan zajęć na następny dzień – rada dla osób mających wiele obowiązków. Przygotowanie takiej listy sprawi, że kładąc się do snu będziemy mieć uporządkowane myśli i nie będziemy roztrząsać, czy zdążymy wszystko załatwić i czy o czymś nie zapomnimy.

Bardzo ważna jest także dieta, ponieważ jest regularnym i stałym elementem naszego życia. Dzięki niej możemy wpływać kompleksowo na cały organizm i wszystkie aspekty dnia codziennego.

Zobacz również: Jak się wyciszyć przed snem?

Dieta na sen

Sen poprawiają związki takie jak: NNKT, witamina D, witamina E, żelazo, wapń, tryptofan i magnez. W związku z tym ostatni posiłek powinien zawierać elementy ryby, chudego mięsa, jajko lub pełnoziarniste pieczywo. Dobrym pomysłem jest naturalna suplementacja Spiruliny lub innych alg, które dostarczają wielu cennych dla naszego snu składników odżywczych. Również z tego względu poleca się wypicie szklanki ciepłego mleka tuż przed snem. Unikajmy natomiast produktów, które stymulują produkcję hormonu stresu – smażonych, wędzonych, marynowanych.

Polecane produkty

Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Sykut A., Ślusarska B., Jędrzejkiewicz B., Nowicki G., Zaburzenia snu jako powszechny problem społeczny – wybrane uwarunkowania i konsekwencje zdrowotne, Pielęgniarstwo XXI wieku, 2/2017.
  2. Siemiński M., Skorupa Ł., Wiśniewska-Skorupa K., Diagnostyka i terapia bezsenności w praktyce ogólnolekarskiej, Varia Medica, 2/2019.
  3. Heitzman J., Zaburzenia snu – przyczyna czy skutek depresji?, Psychiatria Polska, 5/2009.
  4. Kańtoch A., Gryglewska B., Bezsenność w starszym wieku – przyczyny i możliwości leczenia niefarmakologicznego, Gerontologia Polska, 24/2016.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami