Bóle menstruacyjneBóle menstruacyjne to dolegliwość znana niemal wszystkim kobietom. Jej etiopatogeneza nie została do końca poznana. Zaburzenie pojawia się najczęściej w cyklach owulacyjnych przed fazą menstruacyjną lub na jej początku i łączy się często z zespołem napięcia przedmiesiączkowego.

Przyczyny

Wprawdzie przyczyny nie zostały jawnie określone i zbadane, jednak wyróżnia się czynniki organiczne i czynnościowe, które mogą wpływać na ból podczas okresu.

Do czynników organicznych należą:

  • stany zapalne przydatków i przymacicz;
  • zmiany położenia i budowy narządu rodnego, np. zwężenie szyjki lub tyłozgięcie macicy;
  • mięśniaki macicy.

Natomiast do czynników czynnościowych zalicza się:

  • czynniki hormonalne, np. zaburzenie w ich stężeniach;
  • wzmożona kurczliwość macicy;
  • niewłaściwe złuszczanie się śluzówki macicy;
  • czynniki psychiczne.

Szacuje się, że bolesne miesiączkowanie należy do jednych z najczęstszych dolegliwości kobiet w wieku rozrodczym, ponieważ doświadczyło jej aż ponad 70% kobiet. Można powiązać dolegliwość z wczesnym lub późnym wystąpieniem pierwszej miesiączki, a także przedłużonym lub zwiększonym czasem trwania krwawienia. Niemałe znaczenie ma tutaj również niska aktywność fizyczna, palenie papierosów czy przewlekły stres.

Podział

Bolesne miesiączkowanie dzieli się na pierwotne i wtórne. Pierwotne odnosi się do bólu w obrębie miednicy mniejszej w czasie menstruacji, bez jednoczesnego występowania patologii w jej obrębie. Stanowi do 90% wszystkich dolegliwości.

Natomiast we wtórnym ból współwystępuje z patologią w obrębie miednicy mniejszej. Zdarza się to rzadziej i obejmuje około 10% przypadków.

Jak objawiają się bóle menstruacyjne?

Jak można się domyśleć, dolegliwość objawia się głównie silnymi bólami podbrzusza i okolicy lędźwiowo-krzyżowej. Mogą temu towarzyszyć:

Objawy mogą utrzymywać się do 2-3 dni. W znacznej większości kobiety cierpiące na bolesne miesiączkowania określane są jako typ leptosomiczny (budowa ciała). Oznacza to, że w pozycji siedzącej miednica jest nadmiernie wyprostowana, a mięśnie brzucha stale napięte.

 

Jak leczyć bóle menstruacyjne?

Nie ma jednej metody, która pomoże we wszystkich przypadkach bolesnego miesiączkowania. Najczęściej leczeniem z wyboru jest sięgnięcie po przeciwbólowe tabletki dostępne w każdym sklepie czy aptece. Zmniejszają one dolegliwości bólowe. Istnieją jednak inne metody, bardziej naturalne, cieszące się dużą popularnością. Ostatnimi czasy zaobserwowano również rozwój fizjoterapii, która także może przyczynić się do leczenia dolegliwości.

Fizjoterapia

Stosuje się ćwiczenia rozluźniające mięśnie grzbietu, brzucha, pośladków, krocza i dna miednicy. Wspomaga się je oddychaniem torem brzusznym, a ćwiczenia wykonuje się w leżeniu lub w siadzie. Innym rodzajem wykonywanych ćwiczeń są wibracje i wstrząsania miednicy, brzucha i grzbietu. Ruch wibracyjny wprowadzany jest rękami fizjoterapeuty – jedna z nich musi być ułożona na przeponie.

Bardzo skuteczny jest masaż tkanki łącznej wykonywany w pozycji leżenia bokiem. Masaż wykonuje się tak zwanym ruchem cięcia od krętarzy tylnych do kości krzyżowej. Całość trwa około 30 minut.

Stosuje się również zabiegi fizykalne, takie jak:

  • naświetlanie promieniowaniem podczerwonym lub UV;
  • diatermia krótkofalowa (najlepiej na zmianę z naświetlaniami);
  • prądy metodą TENS.

Na koniec należy wspomnieć o lecznictwie uzdrowiskowym, które obejmuje krenoterapię, zawijania i półkąpiele z borowiny i lecznicze kąpiele, np. kwasowęglowe czy radonowe.

Suplementacja na bóle menstruacyjne

Kobiety cierpiące na bolesne miesiączkowanie powinny zwrócić uwagę na regularną suplementację witamin z grupy B i witaminy E, ponieważ wykazano, że mogą one zmniejszać objawy bólowe i napięcie tkanek. Można także zdecydować się na dietę bogatą w te witaminy.

Równie dużą popularnością co ćwiczenia, masaże czy dieta cieszy się ziołolecznictwo. Dobrym pomysłem będzie sięgnięcie po herbatę rozluźniającą podczas tych ciężkich dni. Do takich ziół można zaliczyć rumianek, walerianę czy lawendę.

Inne metody

Wśród innych metod stosowanych przez kobiety podczas bolesnego miesiączkowania należą:

  • ciepłe okłady podbrzusza i okolicy krzyżowej;
  • przyjęcie określonej pozycji ciała, zwykle jest to pozycja embrionalna;
  • trening autogenny Schultza;
  • medytacja lub joga.

Ponadto niektóre kobiety twierdzą, że pomocna jest umiarkowana aktywność fizyczna, np. spacer czy krótka jazda na rowerze. Nie zostało to jednak naukowo potwierdzone.

Bibliografia

  1. Kozłowska J., Rehabilitacja w ginekologii i położnictwie, Wydawnictwo AWF, Kraków 2006.
  2. Drosdzol A., Skrzypulec V., Bolesne miesiączkowanie w ginekologii dziecięcej i dziewczęcej, Ginekologia Polska, 79/2008.
  3. Trybulec B., Wyżycka E., Zastosowanie wybranych technik terapii manualnej w leczeniu zachowawczym bolesnego miesiączkowania, Medical Review, 14/2016.
  4. Jarząbek-Bielecka G., Sowińska-Przepiera E., Kędzia A., Kędzia W., Problem zaburzeń miesiączkowania u dziewcząt, Endokrynologia Pediatryczna, 18/2019.
  5. Jagielska G., Wolańczyk T., Osuch B., Zaburzenia miesiączkowania w jadłowstręcie psychicznym, Psychiatria Polska, 2/2010.
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...