Promocja Cyber Monday kwas hialuronowy bioalgi 1+1 Gratis
Promocja Cyber Monday kwas hialuronowy bioalgi 1+1 Gratis

Aktualizacja: 23 listopada 2020

Naturalne środki na grypęNaturalne środki na grypę to związki i produkty spożywcze poprawiające ogólny stan zdrowia i zwiększające aktywność układu odpornościowego. Wokół nas jest wiele rodzajów pożywienia, które skutecznie walczą z gorączką i nieprzyjemnymi objawami choroby. Nie należy zapominać także o zmianie stylu życia na okres choroby – unikanie palenia papierosów, odpoczynek czy wietrzenie pokoju.

Naturalne środki na grypę

Do naturalnych, bezpiecznych oraz zdrowych środków na grypę i przeziębienie zalicza się między innymi:

Przeziębienie i grypa to nieprzyjemne dolegliwości związane z wystąpieniem gorączki, dreszczami, zimnymi potami, osłabieniem i bólami mięśni, a także ogólnie złym samopoczuciem. Naturalne środki na grypę zmniejszają intensywność wymienionych objawów i wspierają szybki powrót do zdrowia.

Zobacz również: Jak wzmocnić osłabiony organizm?

Witaminy

Witamina A pełni istotną funkcję w dojrzewaniu i różnicowaniu komórek układu odpornościowego, głównie limfocytów, monocytów i neutrofili. Z kolei witamina D jest immunomodulatorem działającym szczególnie w odniesieniu do cytokin. Przyczynia się także do osłabienia zdolności komórek dendrytycznych do prezentacji antygenu, co pociąga za sobą mniejszą skłonność do wystąpienia reakcji alergicznych. Funkcja ta świadczy o właściwościach immunosupresyjnych witaminy D. Najpopularniejszą witaminą związaną z układem odpornościowym jest witamina C. Jej przyjmowanie nie tylko chroni przed infekcjami, ale również przyspiesza powrót do zdrowia.

Do źródeł witaminy C zalicza się jagody goji, acerolę, Chlorellę i natkę pietruszki. Przykładowymi źródłami witaminy A są jaja, mleko, tłuste ryby i bataty. Z kolei za źródła witaminy D uznaje się ryby morskie i żółtka jaj, jednak najlepszym jej źródłem są promienie słoneczne.

Minerały

Składniki mineralne wspierające odporność organizmu to głównie cynk, żelazo i selen. Cynk wpływa pozytywnie na odporność wrodzoną, a jego niedobór zaburza produkcję granulocytów obojętnochłonnych. Dodatkowo cynk warunkuje integralność morfologiczną i fizjologiczną grasicy oraz reguluje dojrzewanie limfocytów T. Żelazo zwiększa odporność organizmu na infekcje, poprawia parametry krwi oraz wykazuje właściwości bakteriobójcze. Z kolei selen skutecznie chroni komórki organizmu przed utlenianiem i powoduje zwiększenie aktywności komórek układu immunologicznego. Aby dostarczyć do organizmu dużej dawki tych minerałów warto sięgać po produkty takie jak:

Wyżej wymienione produkty zawierają nie tylko dużą ilość minerałów, ale także inne cenne składniki odżywcze, przez co kompleksowo wpływają na zdrowie i poprawę odporności.

Oleje roślinne

Oleje roślinne zawierają sporą ilość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które skutecznie wzmacniają odporność. NNKT wpływają także pozytywnie na układ nerwowy, między innymi poprzez przyspieszanie przekaźnictwa nerwowego. Omawiane kwasy regulują ekspresję genów odpowiedzialnych za regulację odporności.

Zobacz również: Omega 3 – najlepsza odporność na zimę.

Probiotyki

Probiotyki to korzystnie wpływające na zdrowie mikroorganizmy, najczęściej bakterie. Po spożyciu wykazują one zdolność kolonizacji układu pokarmowego (głównie jelit) i wspierania czynności tego układu. Prawidłowa mikroflora jelitowa zapobiega przenikaniu do organizmu toksyn i patogennych drobnoustrojów oraz zwiększa biodostępność cennych składników odżywczych. Mówi się, że zdrowie i odporność całego organizmu pochodzi właśnie z jelit.

Probiotyki dostępne są w postaci suplementów i leków. Warto także sięgać po naturalną żywność probiotyczną, zarówno kupną, jak i domową. Przykładami takich produktów są: kefir, maślanka, kwaśne mleko, kapusta kiszona czy ogórki kiszone. Także zakwas na chleb czy żurek posiada dużą ilość korzystnych bakterii probiotycznych.

Odpoczynek i sen

Nie od dziś wiadomo, że organizm najszybciej regeneruje się podczas snu. Z tego względu chorzy na grypę powinni jak najwięcej leżeć i spać. Nie warto podczas choroby uprawiać sportu czy iść do pracy, ponieważ organizm potrzebuje tej energii na walkę z chorobą. Im szybciej upora się z nią, tym szybciej będzie można wrócić do normalnego trybu życia.

Nawodnienie organizmu

Woda jest jednym z głównych budulców organizmu. Stanowi środowisko wielu reakcji i to właśnie ona warunkuje przeżycie komórek. Dodatkowo rozrzedza flegmę i łagodzi podrażnienia gardła. Podczas choroby człowiek znacznie więcej się poci. Również dlatego należy regularnie pić wodę, co zapobiegnie odwodnieniu i poprawi zdrowie. Do wody można dodać odrobinę soku z cytryny.

Świeże powietrze

Przebywając w zamkniętym pomieszczeniu cyrkulacja powietrza jest ograniczona. Wraz z wydychanym powietrzem po pomieszczeniu krążą niekoniecznie pozytywne substancje i związki. Co jakiś czas (z pewnością rano po przebudzeniu się i wieczorem przed snem) należy pokój dobrze przewietrzyć. Również zimą, jednak zimą na czas wietrzenia warto opuścić pomieszczenie. Dostawa świeżego tlenu z pewnością wpłynie korzystnie na organizm i przyspieszy powrót do zdrowia.

Antyoksydanty

Antyoksydanty to związki o działaniu przeciwutleniającym. Znane są z tego, że likwidują nadmiar wolnych rodników tlenowych w organizmie i chronią przed rozwojem wielu chorób cywilizacyjnych. Dodatkowo stymulują układ odpornościowy i zwiększają jego aktywność. Do związków o działaniu antyoksydacyjnym zaliczamy między innymi koenzym Q10, karotenoidy czy flawonoidy. Silnym antyoksydantem jest także fikocyjanina, czyli niebieski barwnik obecny w Spirulinie.

Omega 3 - czysty roślinny olej z Pachnotki zwyczajnej
Omega 3 to naturalny produkt zawierający w swoim składzie czysty, roślinny olej, z pełniącymi istotną rolę w odżywianiu człowieka kwasami tłuszczowymi Omega 3. Jest on pozyskiwany z rośliny o nazwie Perilla frutescens.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Dymarska E., Grochowalska A., Krauss H., Wpływ sposobu odżywiania na układ odpornościowy. Immunomodulacyjne działanie kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy, Nowiny Lekarskie, 3/2013.
  2. Kurczyńska A., Dymarska E., Immunostymulujące składniki żywności w prewencji i łagodzeniu przebiegu procesów zapalnych, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Legnicy, 2/2018.
  3. Kościej A., Skotnicka-Graca U., Ozga I., Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2/2017.