Suplementy diety
Suplementy diety

Aktualizacja: 17 października 2021

Rozstrój żołądkaRozstrój żołądka potrafi zepsuć humor każdemu i z pewnością nie zalicza się on do przyjemnych zjawisk. Nie stanowi choroby, lecz szereg przykrych objawów wskazujących często na nieodpowiednie nawyki żywieniowe. Przy objawach rozstroju najlepiej sięgać po domowe rozwiązania, w tym również modyfikację diety.

Czym jest rozstrój żołądka?

Rozstrój żołądka to nic innego jak dyspepsja lub niestrawność. Może dotyczyć każdego z nas, a większość osób w średnim wieku chociaż raz go doświadczyło. Problem charakteryzuje się między innymi:

  • wczesnym uczuciem sytości, nawet przy spożyciu małej ilości pokarmu;
  • uczuciem pełności w brzuchu;
  • pieczeniem lub bólem w górnej części brzucha;
  • zgagą;
  • wzdęciami, gazami;
  • częstym odbijaniem się;
  • typowym „burczeniem” w brzuchu pomimo zaspokojenia głodu.

Dolegliwość jaką jest rozstrój żołądka może mieć wiele przyczyn, mniej lub bardziej poważnych. Najczęściej wynika z łapczywego, szybkiego spożywania posiłków, niezdrowej diety, niewystarczającej ilości wody oraz braku aktywności fizycznej, która mobilizuje jelita do pracy. Barwniki i konserwanty, duże ilości cukrów prostych i tłuszczów oraz smażenie jako ulubiona forma obróbki termicznej sprawiają, że żołądek oraz cały układ pokarmowy nie pracuje tak, jak powinien. Nieco rzadziej rozstrój żołądka wynika z chorób ogólnoustrojowych lub przewlekłych schorzeń układu pokarmowego (np. zespół jelita drażliwego). Wbrew pozorom takie choroby nie są w dzisiejszych czasach ciężko spotykane. Ich częstotliwość wzrasta z każdym kolejnym rokiem.

Co jeść na rozstrój żołądka?

Warto wiedzieć, co jeść na rozstrój żołądka, ponieważ w momencie wystąpienia objawów (i nie tylko) wymaga on szczególnej opieki. Podstawą jest dieta.

Dieta lekkostrawna

Na wszelkie rozstroje żołądka pomaga dieta lekkostrawna, która nie obciąża układu pokarmowego, dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych i wspiera perystaltykę jelit. Trawienie takich pokarmów nie stanowi problemu nawet dla mniej sprawnego układu pokarmowego. Chcąc utrzymywać dietę lekkostrawną należy wykluczyć potrawy tłuste, smażone, pieczone w sosach i mocno przyprawione. Słodycze, grzyby, napoje gazowane, fast-foody i duża ilość błonnika pokarmowego również odpadają. Udowodniono, że błonnik może zalegać w żołądku, utrudniając jego opróżnianie. Wzmaga to syntezę kwasów żółciowych i soku żołądkowego, co może podrażniać błony śluzowe, nasilając objawy.

Co wolno jeść?

Przy rozstroju żołądka warto sięgać po:

Zobacz również: Domowe sposoby na niestrawność.

Ważne jest, aby dania były doprawione smaczne, lecz delikatnie. Dodatki smakowe, takie jak ocet, ketchup, ziele angielskie, gorczyca i kminek z pewnością nie pomogą odzyskać równowagi układu pokarmowego. Dozwolonymi przyprawami są: majeranek, koperek, pietruszka czy melisa. Także z soli można korzystać, lecz z umiarem.

Obróbka termiczna

Jak wspomniano, zabronione jest smażenie i pieczenie z dodatkiem sosów. Mimo tego można smacznie zjeść i nie skarżyć się na głód. Dania najlepiej jest gotować – tradycyjnie lub na parze. Opcjonalnie można stosować duszenie, pieczenie w folii aluminiowej bez tłuszczu, grillowanie oraz obsmażanie na patelniach beztłuszczowych. Istotne jest spożywanie jedynie świeżych pokarmów. Przy rozstroju żołądka nie poleca się gotowania na kilka dni i przechowywania obiadów w lodówce.

Polecane produkty

Probiotyki
Probiotyki od bioalgi zawierają aż 150 milionów wyselekcjonowanych, naturalnych i żywych szczepów bakterii. Uzupełniają dietę w składniki probiotyczne i roślinne takie jak Lactobacillus Sporogenesis (Bacillus Coagulans), Lactobacillus Acidophilus, ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Korzeniewski K., Zaburzenia żołądkowo-jelitowe u powracających z podróży, Forum Medycyny Rodzinnej, 4/2018.
  2. Wocial T., Jak rozpoznawać i leczyć refluks żółci do żołądka i przełyku?, Gastroenterologia Kliniczna, 4/2012.
  3. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami