Spirulina – zielona bomba witaminowa

4.12 avg. rating (79% score) - 8 votes

Spirulina – zielona bomba witaminowaSpirulina jest rodzajem mikroalgi, która szturmem podbija serca osób dbających o swoje zdrowie. Rośnie w alkalicznych zbiornikach wodnych: jeziora, stawy i baseny. Spirulina jest pełna kluczowych dla naszego organizmu wartości odżywczych: białka, witamin i minerałów. Po włączeniu jej do swojej diety w bardzo krótkim czasie odczujemy pozytywne działanie tej z natury niepozornej algi poprzez poprawę stanu zdrowia i samopoczucia. Dostarcza składników odżywczych, ma silne właściwości przeciwzapalne, dodatkowo też tak jak chlorella oczyszcza nasz organizm z toksyn.

Poniżej przedstawiamy wartości odżywcze Spirulin dostępnych w ofercie naszego Sklepu Spirulina.pl (http://sklep.spirulina.pl/)

Spirulina – skład

Spirulina platensis

Wartość odżywcza w 15 sprasowanych tabletkach:
Wartość energetyczna kJ/kcal 90 kJ/22 kcal
Białko 3,6 g
Węglowodany 0,8 g
Tłuszcz 0,4 g

Skład szczegółowy:

Aminokwasy egzogenne ok. %
Izoleucyna 5,2
Leucyna 9,5
Lizyna 5,2
Metionina 1,3
Fenyloalanina 5,1
Treonina 5,7
Tryptofan 2,6
Walina 6,0

Minerały / Mikroelementy ok. mg/kg
Wapń (Ca) 4300
Fosfor (P) 8200
żelazo (Fe) 700
Sód (Na) 7200
Chlor (Cl) 640
Magnez (Mg) 3500
Mangan (Mn) 31
Cynk (Z) 32
Potas (K) 1000
Selen (Se) <1,0
Chrom (Cr) 1,5

Witaminy ok. mg/kg
Biotyna (H) 1,32
Cyjanokobalamina (B12) 0,79
Kwas pantotenowy 409,0
Kwas foliowy 1,75
Inozyt 350,0
Kwas nikotynowy 148,0
Pyrydoksyna (B6) 3,3
Ryboflawina (B2) 23,3
Tiamina (B1) 20,0
Tokoferol (E) 10,0
Karotenoidy łącznie 3380-4130
(w tym beta-karoten) 1000
Chlorofil A 11800

Nienasycone kwasy tłuszczowe ok. mg/kg
Kwas linolowy (C18) 13650
Kwas gamma-linolenowy (C18) 13910
Nasycone kwasy tłuszczowe
Kwas mirystynowy (C14) 130
Kwas palmitynowy (C16) 30225

Spirulina hawajska

Porcja dzienna 3 g (6 tabletek)
Wartość energetyczna 42 kJ/10 kcal
Tłuszcz 0.0 g
W tym:
– kwasy tłuszczowe nasycone 0.0 g
Węglowodany 0.6 g
W tym:
– cukry 0.9 g
Białko 2.0 g
Sól 0,0 g
Witamina A (jako beta karoten) 3 030,0 mcg
Witamina K 75,0 mcg
Witamina B12 9,0 mcg
Żelazo 7,0 mg
Chrom 50,0 mcg
Molibden 12,0 mcg
Mangan 0,4 m

Spirulina maxima

Białko 825 mg
Węglowodany 285 mg
Tłuszcze 43.5 mg
w tym kwas gamma-linolenowy 8.7 mg
Błonnik 37.5 mg
Wartość energetyczna 20.7 kJ (5 kcal)
Fikocyjanina 195 mg
Chlorofil a 18 mg
Jod 27μg
Selen 10,5μg
Witamina B6 0.276 g
Witamina B12 2.4μg

Spirulina właściwości i korzyści:

1. Bogate źródło witamin i minerałów.
Spirulinę śmiało możemy nazywać “pożywienie” jako, że jedna łyżka stołowa zawiera nawet 4 g białka, witaminy z grupy B: B1, B2 i B3, żelazo i witaminę A. Ponadto, Spirulina oprócz witamin oferuje minerały, takie jak potas i magnez, które są niezbędne do radzenia sobie ze stresem. Dodatkowo, ze względu na wysoką zawartość żelaza Spirulina jest idealna dla osób zmagających się z anemią.

2. Oferuje szeroką gamę wartości odżywczych, a przy tym jest mało kaloryczna.
Zalecane dzienne dawkowanie Spiruliny zapewnia tylko około 20 kcal, jednak jest ona najbardziej skoncentrowanym w składniki odżywcze pożywieniem. Dlatego też kosmonauci z NASA zabierają ją ze sobą na prom kosmiczny lecąc na misję.

3. Chroni przed wolnymi rodnikami.
Wolne rodniki mogą spowodować poważne szkody naszym komórkom, a Spirulina oferuje duże ilości przeciwutleniaczy, aby skutecznie z nimi walczyć. Głównym przeciwutleniaczem w Spirulinie jest fikocyjanina, która daje jej ciemnozielone zabarwienie. Wykazano, że skutecznie zwalcza stan zapalny na poziomie drobnoustrojowym.

4. Obniża ryzyko choroby serca.
Wykazano, że Spirulina zmniejsza ryzyko chorób serca, obniża poziom cholesterolu LDL i reguluje poziom cukru we krwi u cukrzyków. Już 2 g dziennie Spiruliny są w stanie poprawić markery. W przypadku osób z wysokim poziomem cholesterolu już jeden gram Spiruliny znacząco obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów.

5. Doskonałe źródło białka.
Spirulina jest również doskonałym źródłem białka, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy – zarówno te egzogenne jak i endogenne.

Jak wykorzystać algi Spirulina?

Spirulina jest dostępna w postaci proszku lub tabletek. Ze względu na swój specyficzny smak i zapach wiele osób ma opory, aby włączyć ją do swojej diety. Niektórzy rezygnują właśnie z niej przez stosunkowo silny smak, więc warto znać sposoby, aby go zniwelować.

Oto kilka prostych sposobów jak zacząć regularnie przyjmować Spirulinę:

1. Spirulina jako podstawowy składnik każdego Smoothie.
Wystarczy dodać około jedną łyżeczkę sproszkowanej Spiruliny do ulubionego koktajlu. W połączeniu z jogurtem, bananem, szklanką jagód i niewielkiej ilości wody lub mleka kokosowego jej smak nie będzie praktycznie wyczuwalny. Można też po prostu dodać Spirulinę do niesłodzonego soku owocowego lub warzywnego.

2. Spirulina jako dodatek do sałatek.
W niewielkich ilościach Spirulina może być dodawana jako bardzo bogata w wartości odżywcze przyprawa do sałatek.

3. Wymień swoją multiwitaminę na Spirulinę.
Jeśli regularnie zażywasz preparat multiwitaminowy, spróbuj zastąpić go Spiruliną w tabletkach. Oczywiście, jeśli przyjmujesz zalecone przez lekarza specjalne witaminy ze względu na stan zdrowia, należy skontaktować chęć zmiany. Lekarz po zapoznaniu się ze szczegółowym składem wyrazi obiektywną opinię na temat algi Spirulina. Na podstawie tej informacji powinien on też określić jaka dawka byłaby wskazana. Spirulina jako naturalna kombinacja składników odżywczych jest o wiele bardziej przyswajalna niż standardowy produkt multiwitaminowy dostępny w aptece.

4. Spirulina jako dodatek do Guacamole.
Dlaczego by nie nadać guacamole dodatkowego zielonego koloru, a tym samym wzbogacić w składniki odżywcze? Wystarczy w blenderze, malakserze lub po prostu wymieszać widelcem 1 łyżkę (lub więcej) Spiruliny wraz z dojrzałym awokado, wyciśniętym sokiem z jednej cytryny, czosnkiem, solą i pieprzem do smaku.

5. Spirulina jako przyprawa do pieczonych warzyw.
Wymieszać jedną łyżkę Spiruliny wraz z mieloną papryką chili, oregano lub innymi ziołami, aby stworzyć własną mieszankę przypraw.

Możliwe skutki uboczne zażywania Spiruliny

Spirulina jest powszechnie uważana za bezpieczną. Jednak należy wziąć pod uwagę następujące aspekty:

Reakcja alergiczna
Bardzo rzadko, ale niektórzy ludzie mogą mieć niewyjaśnione reakcje alergiczne na Spirulinę. W przypadku pojawienia się takich objawów jak ból głowy, świąd, wysypka lub nudności należy przerwać stosowanie.

Warunki autoimmunologiczne
Dla osób chorujących na choroby autoimmunologiczne, taki jak toczeń, stwardnienie rozsiane (SM), reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), Spirulina nie jest wskazana ze względu na fakt, że aktywuje układ odpornościowy. W takim przypadku zalecamy kontakt z lekarzem prowadzącym.

Spirulina z tarczycą
Spirulina zawierająca jod nie jest wskazana w przypadku z choroby tarczycy (zwłaszcza nadczynność tarczycy). Jednak na polskim rynku jest jedna Spirulina, która w ogóle nie zawiera jodu o czym pisaliśmy w artykule tutaj. Zawsze skonsultuj skład produktu z lekarzem prowadzącym.

Alergia na owoce morza
Osoby, które mają alergię na owoce morza, mogą również być uczuleni na Spirulinę (zwłaszcza hodowaną w wodzie morskiej). Skonsultuj taką przypadłość z lekarzem, aby sprawdzić czy wprowadzenie Spiruliny w małych dawkach jest dla Ciebie bezpieczne.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
Spirulina platensis - naturalna siła witamin i minerałów!
Spirulina to źródło wysokiej zawartości protein, witamin oraz minerałów. Urozmaica również dietę w składniki hamujące rozwój nowotworów i zapobiegające powstawaniu miażdzycy.
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

12 komentarzy do "Spirulina – zielona bomba witaminowa"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Adam
Gość

Z tego co piszesz, to jest dobry sposób na wzbogacenie swojej diety. Brakuje mi pomysłów i sposobów na dostarczanie sobie codziennie białka i wielu z powyższych witamin i minerałów, a to mogłoby załatwić sprawę. Będę musiał zastanowić się nad zakupem.

Dorota
Gość

Nigdy nie słyszałam o spirulinie, a tu się okazuje, że to takie dobrodziejstwo dla organizmu. Chyba spróbuję.

Magda
Gość

Powiem szczerze, że pierwszy raz słyszę o tym cudzie. Bardzo ciekawa alga, a raczej mikroalga. 🙂

Magdalena
Gość

Kiedyś kupiłam taką sprulinę w proszku – fakt, że w Lidlu. Strasznie śmierdziała czy to normalne czy to wina Lidla 🙂

natalia
Gość

Spirulina idealnie wzbogaca naszą dietę o żelazo, zatem dla osób z anemią jest niezwykle polecana.

Kamil
Admin

Algi mają bardzo specyficzny zapach. Nie każdemu może się podobać 🙂

Agnieszka
Gość

Warto korzystać z takich dobrodziejstw, zwłaszcza gdy o świeże owoce i warzywa coraz trudniej

U Mamusi Muminka
Gość

Nie miałam pojęcia, ze jest coś takiego! Szczerze, to chyba kupię opakowanie

My Home Rules
Gość

O proszę. Ostatnio czytałam o cudownych właściwościach aloesu a tu nowe dobrodziejstwo natury.

Tomasz
Gość

Muszę spróbować, dzięki 🙂

Patryk Witczuk
Gość

Wiele osób nie zdaje sobie z takich dobrodziejstw sprawy 🙂 a przecież warto spróbować 🙂 fajny wpis! 🙂
Pozdrawiam

Dietetyka okiem praktyka
Gość

Trzymam się zasady, że najlepsze jest to, co naturalne 🙂

wpDiscuz