Biotyna i jej wpływ na funkcjonowanie organizmu

Aktualizacja

Biotyna i jej wpływ na funkcjonowanie organizmu

Stan zdrowia można ocenić na podstawie wyglądu ciała. Skóra, włosy, paznokcie potrafią dużo powiedzieć o samopoczuciu naszych komórek. Jeśli paznokcie są łamliwe i rosną nieprawidłowo, a pozbawione blasku włosy wypadają, to najprawdopodobniej komórki naszego ciała są niedożywione. Witaminy z grupy B wpływają korzystnie na wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Do witamin z grupy B należy też biotyna (B7), czyli witamina H. Nazwa witaminy „H” pochodzi od niemieckiego słowa Haut — skóra.

Biotyna i jej nazwa

Odkąd została odkryta nadawano jej wiele różnych nazw. Problem z nazewnictwem tej cennej substancji wiązał się z tym, że naukowcy do końca nie mogli się zdecydować czy jest ona witaminą czy enzymem. Obecnie biotyna znana nam jest również jako witamina H i należy do grupy witamin B.

Czy biotyna przeciwdziała tylko zapaleniom skóry?

Okazuje się, jednak, że biotyna ma istotne znaczenie dla funkcjonowania komórek całego naszego organizmu.

Biotyna jest substancją bardzo niestabilną, wrażliwą na zmiany temperatury, podgrzewanie, promienie UV, długotrwały kontakt z wodą, tlenem i związkami zasadowymi. Ma formę białego, krystalicznego proszku rozpuszczalnego w wodzie i alkoholu, o charakterze kwasowym. Biotyna jest związkiem zawierającym siarkę, który człowiekowi i wielu gatunkom zwierząt musi być dostarczany z pokarmem. I to pomimo, że pewne ilości są syntezowane w przewodzie pokarmowym przez występujące tam bakterie jelitowe.

Najważniejsze informacje dotyczące biotyny

Biotyna przede wszystkim:

  • jest magazynowana w wątrobie;
  • pełni rolę przenośnika dwutlenku węgla w różnych procesach przemiany materii;
  • bierze udział w metabolizmie białek i tłuszczów, a także uczestniczy w syntezie kwasów tłuszczowych;
  • pomaga w procesie wchłaniania witaminy C;
  • współdziała w przemianie aminokwasów i cukrów jak również uczestniczy z witaminą K w syntezie protrombiny – białka odpowiedzialnego za prawidłowe krzepnięcie krwi;
  • wpływa na właściwe funkcjonowanie skóry oraz włosów, zapobiega siwieniu włosów oraz łysieniu;
  • w suchej postaci jest dość trwała, ale w silnie kwaśnych i alkalicznych roztworach traci swoją aktywność biologiczną, szczególnie w podwyższonej temperaturze.

Jaką rolę spełnia biotyna w organizmie?

Zdrowa skóra, włosy i paznokcie

Biotyna zawiera cząsteczki siarki chroniącej naszą skórę i włosy. Tak, więc docierając do odpowiednich komórek dostarcza tego cennego organizmowi pierwiastka. Uczestniczy w syntezie cukrów, białek i kwasów tłuszczowych, co wpływa na właściwe funkcjonowanie skóry, włosów i paznokci. Dlatego też suplementy z biotyną zalecane są przede wszystkim na problemy ze słabymi, wypadającymi włosami oraz łamliwymi, słabymi paznokciami, jak również na łuszczącą się skórę. Biotyna stanowi pomoc w leczeniu trądziku młodzieńczego, gdyż zapobiega łojotokowi oraz wzmożonej aktywności gruczołów łojowych. Warto wiedzieć, że najbardziej wymagające pod względem długości terapii biotyną są paznokcie ze względu na ich wolny wzrost – przeciętnie 3 – 4 mm miesięcznie. Aby więc odbudować całą płytkę paznokcia potrzeba nam ok. 6 miesięcy regularnej suplementacji.


Biotyna w kapsułkach


Prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego

Biotyna współdziała także z aminokwasami, takimi jak walina, leucyna lub izoleucyna, które są substancjami białkowymi aktywnymi w mięśniach. Powoduje to, że ma duże znaczenie dla zaopatrzenia nerwów w energię. Odpowiednia ilość witaminy B7 w organizmie ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego, na witalność, dobre samopoczucie, a także odczuwanie bólu oraz wrażliwość czuciową.

Poprawa przemiany glukozy

Liczne badania wykazały, że biotyna pobudza również proces przemiany glukozy powstającej w wątrobie, w której witamina ta jest magazynowana oraz stabilizuje poziom glukozy we krwi. Oddziaływanie tych dwóch substancji jest więc istotne szczególnie dla osób chorych na cukrzycę, u których dodatkowe dawki witaminy B7 mogą poprawić przemianę glukozy.

Lepszy stan psychiczny kobiet w ciąży

Poziom biotyny obniża się stopniowo u kobiet w ciąży. Przypuszcza się nawet, że niedobory biotyny u kobiet w ciąży powodują mniejszą wagę płodu. Ponadto uzupełnienie witaminy H w czasie ciąży poprawia stan psychiczny kobiet.

Prawidłowe funkcjonowanie mięśni i stawów

Niedobory biotyny często manifestują się objawami neurologicznymi, jak zapalenia stawów, mięśni czy drżeniem rąk. Biotyna współdziała ze składnikami, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie mięśni i stawów i znacznie poprawia stany chorobowe.

Główne źródła biotyny

Biotyna znajduje się niestety tylko w drobnych ilościach we wszystkich żywych komórkach roślinnych i zwierzęcych. W produktach spożywczych występuje głównie w postaci związanej jako estry lub amidy biotyny. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę H jest stosunkowo niewielkie i wynosi 0,02 mg. Natomiast pacjenci leczeni antybiotykami lub sulfonamidami wymagają większego spożycia biotyny w dawce dziennej – przynajmniej 2 mg. Surowe białko jaja ogranicza przyswajanie biotyny przez organizm. W nieugotowanym białku jaja występuje bowiem białko zwane awidyną o masie cząsteczkowej 45000, które wiąże biotynę i uniemożliwia jej przyswajanie. Na szczęście podczas gotowania jaj następuje denaturacja awidyny, dzięki czemu biotyna staje się w pełni przyswajalna przez nasz organizm.

Niekorzystnie na biotynę działa także woda, sulfonamidy, estrogeny, przetworzona żywność i alkohol. Biotyna jest także niszczona w procesach konserwowania żywności, jak również podczas wędzenia produktów.

Biotyna obecna jest w niewielkich ilościach w większości produktów spożywczych. Do produktów w nią bogatych należą drożdże piwne, wątróbka, ugotowane żółtko jaja, ryby morskie, masło, sery, mleko, orzechy, zielony groszek, soczewica, ziarna soi, słonecznika, płatki zbożowe, kalafior, mięso, pasztety i ziarna zbóż.

 Zawartość w 100 [g] lub [ml] produktu podana w mikrogramach
Wątróbka102
Mąka sojowa63
Żółtko jaj54
Orzechy włoskie37
Orzechy ziemne31
Sardynki21
Migdały17
Grzyby15
Ryż naturalny9
Mąka pełnoziarnista7
Szpinak6
Kraby6
Szynka5
Marchew3
Pomidory2
Ser chudy2

Jakie mogą być skutki niedoboru biotyny?

Niedobór biotyny u dorosłych ludzi zdarza się rzadko. Jedną z przyczyn może być np. długotrwała kuracja antybiotykami, która może znacznie obniżyć ilość biotyny w organizmie. Poza tym zapotrzebowanie na biotynę nie jest dokładnie określone. Jeśli jednak mamy niedobór biotyny, niewątpliwie podstawowym sygnałem będzie łuszczenie się skóry, kolejnym symptomem może być łojotokowe zapalenie skóry głowy i wypadanie włosów. Możemy także odczuwać osłabienie i zauważyć objawy szybkiego męczenia się. Niedobór witaminy B7 powoduje min. wzmożoną nerwowość, depresję, apatię, senność, a nawet halucynacje. Często możemy doznawać także uczucie lęku i cierpnięcie dłoni. Badania pokazują także, że niedobór biotyny powoduje powiększenie wątroby oraz zwiększa się poziom cholesterolu we krwi.

U niemowląt niedobór biotyny może doprowadzić do łojotokowego zapalenia skóry lub wystąpienia ciemieniuchy charakteryzującej się nadmiernym złuszczaniem się owłosionej skóry głowy. Jednakże podawanie biotyny i innych suplementów multiwitaminowych w przypadku małych dzieci, wymaga konsultacji ze specjalistą.

Do tej pory nie stwierdzono skutków negatywnych, jakie wywołuje nadmiar biotyny w naszym organizmie. Biotyna sprawia, że błona śluzowa rozwija się prawidłowo, a jelita działają sprawniej i są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. W dużej mierze niedobór witaminy B7 powoduje groźną dla naszego zdrowia awitaminozę. Wszystko to wykazuje, że niezmiernie ważne jest spożywanie biotyny dla prawidłowego funkcjonowania naszego ciała.

Biotyna na skórę, włosy i paznokcie
Na problemy z włosami przede wszystkim skutecznie działa biotyna. Aby jednak w pełni wykorzystać jej właściwości, należy dostarczyć ją w najbardziej biologicznie aktywnej formie - D-biotynie. Właśnie taka znajduje się w kapsułkach regenerujących.
Zobacz tutaj ...
17 komentarzy:
  1. marcula
    marcula says:

    Niedobór witaminy H spowodował u mnie wypadanie włosów. Najpierw próbowałam radzić sobie z tym problemem wcierkami i suplementami diety, ale efekty przyszły dopiero po kilkumiesięcznej kuracji z dużą dawką biotyny

    Odpowiedz
    • MP
      MP says:

      Dziwna sprawa z tą biotyną borykam się od 15 roku życia z problemami skórnymi mam teraz 40 ile to wizyt u dermatologa zaliczyłem kiedyś przez przypadek zakupiłem biotin plus po miesięcznej kuracji skóra była idealna przestałem stosować po tygodniu zaczęły problemy zmiana nastroju sądziłem,że to pozytywny wpływ l-cystyny niestety poprawy nie było w końcu zakupiłem complex witamin z grupy B pomogło od teraz biotyna jest podstawowym składnikiem mojej diety problemu skórne zniknęły lepsze samopoczucie polecam .

      Odpowiedz
  2. Barbara
    Barbara says:

    Wspaniałe wiadomosci, od kilku lat mialam problemy z wypadaniem włosów z utrzymaniem paznokci były jak mika takie kruche i problem z wypróżnieniem sie. Przez przypadek zaczęłam brac tabletki i używać szampon z odżywka, rezultat jest niesamowity, polecam wszystkim.

    Odpowiedz
  3. Anna
    Anna says:

    Bardzo wartościowy wpis.
    Ze swojej strony o biotynie słyszałam gdzieś ostatnio i szło to razem z informacją, iż jej niedobory mogą świadczyć również o złej pracy jelit.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *