Zioła i leczenie naturalnymi sposobami

Aktualizacja: 23 października 2020

Zdrowe jedzenieZdrowe jedzenie jest niezwykle istotne, aby zachować umysł i ciało w sprawności. To właśnie odpowiednia, zbilansowana dieta jest podstawą leczenia wielu chorób, zachowania idealnej sylwetki i dobrego samopoczucia. Na zdrowie mają wpływ także hormony, zatem warto sięgać po produkty wpływające na gospodarkę hormonalną konsumenta.

Zdrowe jedzenie a hormony

Aby wspomóc produkcję hormonów “pożeraczy” tłuszczy polecamy śniadania bogate w białko: plaster zimnej pieczeni, chuda szynka, twaróg i/lub tofu. Do tego trochę kwaśnych owoców: kiwi, owoce cytrusowe, czarne porzeczki lub jabłka. Kawę lub herbatę można wypić z mlekiem, ale bez cukru (dozwolone są natomiast naturalne substancje słodzące, np. erytrytol). W razie napadu głodu w ciągu przedpołudnia można pozwolić sobie na małą przekąskę. Na przykład: kromka chleba pełnoziarnistego posmarowana masłem. Na to plaster rostbefu lub zimnej pieczeni (około 40 gram). Do tego dodać pomidora pokrojonego w plastry.

A co powiecie na małe musli (pół filiżanki) ze świeżymi kawałkami owoców jako przekąska? Bądź kawałki ulubionych owoców czy wielowarzywne, sycące smoothies? Kreatywność nie ma granic. Taka dieta wpłynie na prawidłowe funkcjonowanie gospodarki hormonalnej, która ma istotny wpływ na utrzymanie prawidłowej wagi, ponieważ wiele hormonów:

Dlatego tak istotne jest, aby poprzez dietę (ale również zdrowy styl życia) wspomagać układ endokrynologiczny.

Zobacz również: Naturalne hormony w służbie wymarzonej sylwetki.

Obiad

Tak samo jest z obiadem. Byłoby bardzo dobrze przed obiadem zjeść sałatkę, doprawioną jedynie olejem lub octem. Później można wybierać: chude mięso (także szynka bądź wątróbka), drób bez skóry, na przykład kotlet z indyka (zawsze bez sosu), ryba (także pieczona, ale nie panierowana), kraby, krewetki, ośmiornice, ostrygi, muszle, kawior albo tofu, na przykład wędzone.

Ważne, aby używać niewielkiej ilości soli, potrawy doprawiać lepiej śródziemnomorskimi mieszankami ziół lub pieprzem, curry i innymi przyprawami. Także sok z cytryny, czosnek lub cebula są doskonałymi dodatkami poprawiającymi smak. Tak samo jak musztarda i chrzan. Należy unikać tłustych i słonych sosów. Sosy niskotłuszczowe lub beztłuszczowe są dozwolone.

Warzywa są bardzo pomocne w osiąganiu szczupłej sylwetki. Powinny być stałym dodatkiem do obiadów. Rośliny bulwiaste i korzenie jadalne (takie jak seler, kalarepa, marchewka i czarny korzeń) powinno się krótko garnirować w lekko słonej wodzie, aby nie stracić żadnych cennych witamin. To samo tyczy się roślin liściastych i tyczkowych (kalafior, koper włoski, szpinak, szparagi itp.), warzyw owocowych (pomidory, oberżyny lub cukinie) oraz roślin strączkowych (np. soczewica i groch).

Jeżeli zgłodniejecie po południu – nie ma problemu. Pozwólcie sobie na małą przekąskę. Na przykład: banan pokrojony w cienkie plasterki zmieszany z kubeczkiem jogurtu. Dodajcie łyżeczkę melasy (można ja kupić w sklepach ze zdrową żywnością). Posypcie wszystko dwoma łyżeczkami ziaren słonecznika.

Między posiłkami, po południu możecie jeść następujące rzeczy: owoce (dowolną odmianę), jogurt owocowy, chudy twaróg z chrupkim pieczywem. Jeśli danie ma być bardziej wykwintne polecamy: filet pstrąga (około 50 gram) z odrobiną chrzanu i jedną kromką chleba pełnoziarnistego. Jak widać – nawet w ramach przekąski można wyczarować sobie coś pysznego.

Kolacja

Zdrowe jedzenie nie ogranicza się jednak wyłącznie do obiadu. Kolacja powinna być kombinacją pożywienia surowego z wysokobiałkowym. Surowe warzywa powinny stanowić bogaty bukiet, przyprawiony octem i dobrym olejem roślinnym (na przykład z oliwek, słonecznikowym lub sojowym). Odpowiednie będą: karczochy, awokado, cykoria, endywia, sałata gruntowa i inne odmiany sałaty, zależnie od pory roku. Warto również wziąć pod uwagę takie produkty jak kukurydza, marchew, rzodkiewka, boćwina, seler, cebula. Orzechy, ziarna, nasiona, kiełki i szczypiorek także wspaniale nadają się do bukietu surowych warzyw.

Wasza sałatka nie musi jednak wcale przypominać karmy dla królików. Jako dodatek możecie używać: piersi kurczaka (bez skóry), szynki (z jak najmniejszą ilością tłuszczu), kotletów z indyka, polędwicy wieprzowej w plastrach lub kostkach, pokrojonej drobno wątróbki drobiowej lub cielęcej, zimnej pieczeni lub rostbefu w plastrach. Można również użyć tuńczyka (z puszki), ryby wędzonej (np. filety z pstrąga), krabów, ośmiornic, muszli, raków i homarów (z puszki), jajek ugotowanych na twardo lub kiełbasek tofu. Nie należy jednak dodawać więcej niż 50 do 80 gram mięsa, ryby lub drobiu. Produkcja hormonów “pożerających” tłuszcze może być wspaniale wspomagana witaminą C. Dlatego jedzcie dużo świeżych owoców. lub zażywajcie dodatkowe ilości tej witaminy, zawarte w suplementach diety.

Warto mieć na uwadze także fakt, że regularna aktywność ruchowa jest zbawienna nie tylko dla masy ciała, ale również dla całego ciała. Ponadto należy się odpowiednio wysypiać, wypijać 1,5 litra wody dziennie i unikać sytuacji stresowych. Zdrowe jedzenie połączone z takim stylem życia z pewnością zaowocuje.

Bibliografia

  1. Souccar T., Houlbert A., 10 zasad zdrowego odżywiania, Wydawnictwo Vital, Białystok 2017.
  2. Jodkowska M., Radiukiewicz K., Zasady prawidłowego żywienia młodzieży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.
  3. Pilch W., Janiszewska R., Makuch R., Mucha D., Pałka T., Racjonalne odżywianie i jego wpływ na zdrowie, Hygeia Public Health, 2/2011.
  4. Jarząbkiewicz R., Jak jeść, by zdrowo żyć, Wydawnictwo Psychoskok, Konin 2017.
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...